Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag får inte heller ut dessa tusentals bilder från ett laddat EN-EL4.

Med ett 70-200 samt VR + AF-C (100% inkopplat) får jag inte ut mer än 5-600 bilder under en dag.
 
Om jag har fattat saker å ting rätt när det gäller batt.kapaciteten, så är displayen den stora boven i dramat. Har man i menyn valt att varje tagen bild per automatik visar sig på displayen samt om man ofta sitter och bläddrar fram å tillbaka bland bilderna, då suger det batteri...!

Har själv två batt.pack till min D2X, displayen "avstängd" samt ett måttligt användande av displayen. Har inte räknat antalet bilder per laddning, men inte fan är det ofta jag behöver ladda packarna inte. Tycker dom verkar vara rena rama kärnkraftverken... ;-)

Fridens
Oscar
 
Sabud skrev:
Jag får inte heller ut dessa tusentals bilder från ett laddat EN-EL4.

Med ett 70-200 samt VR + AF-C (100% inkopplat) får jag inte ut mer än 5-600 bilder under en dag.
Du kanske är en fotograf som ständigt har avtryckaren i halvläget och följer dina motiv med AF-C? Det käkar onekligen batteritid, eftersom man i det läget konstant aktiverar ljusmätning, AF och VR.

5-600 låter väldigt lite; tror att jag får ihop kanske 3-400 bilder t.o.m. med batteritörstiga D200 + 70-200VR (i alla fall om det är en del serietagningar inblandade). Och laddaren till min D2H tror jag, som sagt, aldrig har lämnat hemmets lugna vrå -- och då har jag ändå bara ett (slitet) batteri till den...
 
Ett annat tips att minska belastningen på batt.kapaciteten, är att koppla ur AF-funktionen från avtryckaren (som aktiverar VR-funktionen) och lägga den på AF-ON-knappen. Då kan man följa motivet och fokusera utan att VR:en arbetar. Den hoppar in först när man trycker på avtryckaren.

Fridens
Oscar
 
Det verkar som om D3:an anväder samma okular DK-17 som D2X, F6 osv. Min tanke är att byta ut det mot ett DK-17A Antifog. Har någon av er provat ett sådant okular någon gång? Är det någon vits med med att byta ut originalet eller är det bara besvär onödan?

PS.
Jag konstaterar förvånat att Jeppe, en mycket känd Canon-användare, helt plötsligt blivit en av de mest aktiva i D3-forumet. Undrar vad det betyder?:)
 
boris.bonasin skrev:
PS.
Jag konstaterar förvånat att Jeppe, en mycket känd Canon-användare, helt plötsligt blivit en av de mest aktiva i D3-forumet. Undrar vad det betyder?:)

Även om jag använder Canon så är jag mycket intresserad av Nikons senaste teknik. Det verkar som om digitaltekniken tagit ett nytt jättekliv, senast var ju när Canon släppte 10D (pris/prestanda) 2003. Den kameran gjorde att jag gick över till digitalt. Att Nikon nu presenterar ny teknik är intressant, eftersom det påverkar alla tillverkarna.
 
Orkar inte riktigt läsa igenom alla inläggen utan ställer frågan direkt istället. Den har säkerligen redan blivit nämnd här någonstans..
Är det någon som vet ungefär hur mycket d3 och d300 kommer att ligga på?
 
D3 kommer att gå för cirka 45-50 tusen kronor medan D300 kommer gå på 15-17 tusen kr. Rätt stor prsisskillnad för att vara en så kompoetens lillebror.
 
Så sant... 300n vart ju överkomligt. Inte för att jag kännre att det är dags att uppgradera ännu, men hur stora är skillnaderna mellan d80n och 300? Är det värt att byta upp sig? Kände nämligen med d80 och d200 att skillnaden var så minimal så det var inte värt de extra pengarna. Men 300? Hur mycket grymmare är den? Sedan oroar jag mig lite över studiofotografering med 300.. läste att den inte lämpar sig alltför väl till det.. stämmer det?
 
Finns väl två skäl till denna prisskillnad.

D3 (och D2) är helproffskameror med allt vad det innebär av prestanda och tillförlitlighet.

D3 är nog den kamera som kan infria löftet vad gäller mycket låga brusnivåer på höga ISO.

Dessvärre tror jag att D300 kommer visa sig betydligt `mänskligare´ i detta avseende.
 
fina skrev:
Orkar inte riktigt läsa igenom alla inläggen utan ställer frågan direkt istället. Den har säkerligen redan blivit nämnd här någonstans..
Är det någon som vet ungefär hur mycket d3 och d300 kommer att ligga på?

Du orkar inte läsa igenom, men du förväntar dig att vi ska orka svara? ;)

Okej, men det är bara för att du är tjej, och min mamma sa alltid åt mig att vara snäll mot flickor :)

Både cyberphoto och scandinavianphoto tar 47995:- för D3:an och 15695:- för D300:an
 
fina skrev:
Så sant... 300n vart ju överkomligt. Inte för att jag kännre att det är dags att uppgradera ännu, men hur stora är skillnaderna mellan d80n och 300? Är det värt att byta upp sig? Kände nämligen med d80 och d200 att skillnaden var så minimal så det var inte värt de extra pengarna. Men 300? Hur mycket grymmare är den? Sedan oroar jag mig lite över studiofotografering med 300.. läste att den inte lämpar sig alltför väl till det.. stämmer det?

Frågan om att uppgradera från tex D80 till D3 eller D300 rymmer ju givetvis många aspekter. Tar vi och fokuserar på frågan om dynamiskt omfång (DR) och brus väcks en förhoppning om ett rejält kliv framåt i dessa hänseenden i D3/D300 relativt de nuvarande 10 MP-kamerorna (D40X, D80 och D200). De senare har alla ett ISO-omfång mellan 100 och 1600. D300 har 200-3200 och D3 har 200-6400. Det borde indikera en förbättring för DR och brus i storleksordningen upp till ett ISO-steg för D300 jämfört med dagens 10 MP-trio och upp till två eller kanske tre steg för D3 relativt samma kameror. D300 har dessutom 2 MP mer än tex D80 vilket i så fall gör det till en prestation om bruset är upp till ett ISO-steg bättre.

D300 går givetvis bra att använda i studio om det är "avsaknaden" av ISO 100 eller ISO 50 du tänker på. ISO 100 går att välja som Low-1 i ISO-väljaren. Det läget ger antagligen en något försämrad bildkvaliet men den skillnaden är säkert försumbar i studiosammanhang där man kan styra ljuset och andra faktorer. Exponera rätt och Bas-ISO-talet spelar liten eller ingen roll.
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Du orkar inte läsa igenom, men du förväntar dig att vi ska orka svara? ;)

Okej, men det är bara för att du är tjej, och min mamma sa alltid åt mig att vara snäll mot flickor :)

Både cyberphoto och scandinavianphoto tar 47995:- för D3:an och 15695:- för D300:an

Såja, var rädd om alla, man som kvinna, gammal som ung, som skriver och läser i forumet. Ett skämt kan uppfattas som sarkasm. Något som skrivs med allvar kan uppfattas som skämt. Vänliga inlägg och vänliga svar ger ett vänligt forum. Alla är välkomna oavsett kunskapsnivå. Men visst skall vi kunna peka på var och ens ansvar att tex själv läsa igenom eller göra en sökning av pris eller andra fakta innan frågor ställs. Alla är vi väl dock lata eller trötta ibland...Samtidigt är jag väldigt mycket för humor så det kan kanske vara svårt att hålla balansen ibland i våra forum!
 
Senast ändrad:
Har Nikon gjort en Hasselblad? Korrigering av CA


Hasselblad har inlagda parametrar för sina objektiv.
Hur nikon har löst CA vet jag inte idag, det ryktas att även andra objektiv än Nikon korrigeras exv Tamron.
Är det likt den CA korrigering som ligger inlagda i de flesta rawprogramvaror och korrigerar viss ca vid uppräkning?

Fungerar det så innebär det ett extra lyft vad det gäller bildkvalitet och upplösning.
Mikael
 
Osquar skrev:
Om jag har fattat saker å ting rätt när det gäller batt.kapaciteten, så är displayen den stora boven i dramat. Har man i menyn valt att varje tagen bild per automatik visar sig på displayen samt om man ofta sitter och bläddrar fram å tillbaka bland bilderna, då suger det batteri...!

Har själv två batt.pack till min D2X, displayen "avstängd" samt ett måttligt användande av displayen. Har inte räknat antalet bilder per laddning, men inte fan är det ofta jag behöver ladda packarna inte. Tycker dom verkar vara rena rama kärnkraftverken... ;-)

Fridens
Oscar

Jag har fortfarande originalbatteriet till min D2X och det är det ursprungliga "lilla" batteriet och inte det nya som kom med D2Xs. Om jag plåtar intensivt under en kort period, säg 1-2 dagar, så får jag ut mellan 1800-2200 NEF. Rekordet är upp mot 2800 jpg på en och samma dag.Plåtade ett par bröllop under förra helgen och kom hem med ca 1000 bilder (alla i nef), batteriet visade fortfarande att jag hade över 50% kvar.

När jag kör mer normalt så brukar jag behöva ladda batteriet efter två veckor och då brukar räkneverket hamna på ca 1000 bilder (nef). Det spelar faktiskt ingen roll om jag stänger av kameran eller inte. Den verkar inte dra mer ström även om jag glömt den på. Kom hem efter en två veckors semester och märkte att D2:an legat påslagen, dröm om min förvåning att batteriindikatorn fortfarande visade på nästan fullt....
 
macrobild skrev:
Har Nikon gjort en Hasselblad? Korrigering av CA


Hasselblad har inlagda parametrar för sina objektiv.
Hur nikon har löst CA vet jag inte idag, det ryktas att även andra objektiv än Nikon korrigeras exv Tamron.
Är det likt den CA korrigering som ligger inlagda i de flesta rawprogramvaror och korrigerar viss ca vid uppräkning?

Fungerar det så innebär det ett extra lyft vad det gäller bildkvalitet och upplösning.
Mikael

Du vet det redan men det är kanske noterbart ändå. Nikon gör redan denna korrektion i det externa programmet såsom NX.......
 
Eveningstar skrev:
Det börjar dyka upp en del bilder som sägs vara tagna med D3 från VM i Osaka.
De flesta är ganska små och hårt komprimerade, men det verkar finnas en del större också.

Små:
http://www2.xitek.com/collection.php?action=forumphoto&username=%B7%F7%CF%FE%C9%E3%BC%C7

Stora:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=24571565

Stora: iso3200
En av de små är tagen på iso5000, de andra på lägre.

Nu är jag ingen expert på att bedömma brusiga bilder, (bryr mig vanligtvis inte så mycket coh kör med D2X till vardags :)) men dessa bilder är sensationellt brusfria för mina ögon. Bilden på dommaren eller vem det nu är som sitter under Seikokameran skall vara tagen på iso3200 enligt filinfon och den är kanon öven i 100%....... Stämmer detta så har Nikon verkligen lyckats.
 
Jeppe skrev:
Även om jag använder Canon så är jag mycket intresserad av Nikons senaste teknik. Det verkar som om digitaltekniken tagit ett nytt jättekliv, senast var ju när Canon släppte 10D (pris/prestanda) 2003.

Vilket är jätteklivet?
1DsMkIII har 14bit AD-omvandlare och 21mpix och 5fps, vilket ger ungefär samma bithastighet som D3 med 14bit och 12mpix 9fps.

Canon har inte någon FF-kamera med lika få pixlar, så frågan är om de skulle kunna hålla samma låga brus som D3, om nu D3 har så enormt lågt brus, om de hade haft en FF med 12 mpix.
Jag väntar fortfarande på en recension av D3 där vi får se vad kameran egentligen går för.

Frågan är vad Canon har kunnat sälja en motsvarande kamera för.

Som jag ser det, innan vi har ordentliga jämförelser, har Nikon och Canon bara valt olika inställning till upplösning kontra DR och brus.

Var är det egentligen jätteklivet som vi vet?

/erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.