Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Yummy

jimslim84 skrev:
Givetvis är det inte rätt slutarsteg. Min poäng var att vid samma ljus och bländare så får du en 133 ggr så snabb tid. vid iso 25600 som vid iso 200. Är inte det yummy?

Mvh,

Nej?

Jag har hellre stativ och brusfria bilder än handhållet och brus.
 
Och jag föredrar givetvis bilder med massvis med brus(?) Det är väl klart att stativ och lågt iso är att föredra. Men det är inte alltid stativ lämpar sig!

Mvh,
 
Noterar att laddaren MH-21 numer har blivit MH-22, trots att det är samma batteri EN-EL4a.

Någon som vet skillnaderna?

// Maxe
 
Jeppe skrev:
MH-22 är en dubbelladdare (för två batterier alltså), precis som Canon har.

Det är mer lika än så. Det är samma laddare och samma batterier som till mark III men med olika fästen. Samma underleverantör. Lika kul att jämföra batteripack till blixtar och en del andra tillbehör.
 
Svaret är... stor ;) Även om det inte är exakt samma skala, så är den åtminstone ett halvt batteri större.
 
Bokeh skrev:
Jag har ägt både en D2Hs och en D200, och husens byggkvaliteten är likvärdiga, D200'ans batterigrep var därimot ett uselt plastrangel, men det verkar dom ju fixat på den nya D300'an, det nya greppet ser väldigt gediget ut.

/kent

Byggkvaliteten är säkert hög.

När det gäller metallhusen har jag sett bägge.
D2X huset är grövre med större godstjocklek jämfört med D200. D2Hs är väl identiskt.

Själv värdesätter jag låg vikt så lite finare gjutgods tilltalar mig mer än `järnspisar´.
 

Bilagor

  • img_magnesiumhus.jpg.jpg
    img_magnesiumhus.jpg.jpg
    27.5 KB · Visningar: 885
Tack för infon!

Jag har alltid tyckt att det känns som att packa ner ett extrahus när man tar med MH-21:an.

22:an blir som att ta med en mellanformatare ;-)

Skämt åsido, tycker att det finns behov av en något mer fältmässig laddare när allt skall ner i ryggan.
 
Något att tänka på i denna diskussion: Hur många foton tar du med ett EN-EL4a i en D2-kamera (vet inget om D3 än)?

Skulle tippa på någonstans mellan 5-7000 NEF, eller något sådant (förmodligen avsevärt fler JPEG). Så, hur ofta behöver du en laddare med dig? Ens om du bara har ett batteri?

Själv har jag aldrig tagit med laddaren till min D2H någonstans. Den verkar trivas bra hemma... :)
 
jorgene skrev:
Något att tänka på i denna diskussion: Hur många foton tar du med ett EN-EL4a i en D2-kamera (vet inget om D3 än)?

Skulle tippa på någonstans mellan 5-7000 NEF, eller något sådant (förmodligen avsevärt fler JPEG). Så, hur ofta behöver du en laddare med dig? Ens om du bara har ett batteri?

Själv har jag aldrig tagit med laddaren till min D2H någonstans. Den verkar trivas bra hemma... :)

Jag tänkte detsamma. Har du två fulladdade batterier måste du plåta frenetiskt under många dagar innan laddaren måste fram.
 
Är man ute i kallt väder går det åt batteri som tusan. Förvisso återhämtar de sig lite när de blivit varma, men...Jag är böjd att hålla med. Man skaffar väl en tre batterier, så räcker det.

Stephan: Är det okej att publicera den där bilden?
 
jorgene skrev:
Något att tänka på i denna diskussion: Hur många foton tar du med ett EN-EL4a i en D2-kamera (vet inget om D3 än)?

Skulle tippa på någonstans mellan 5-7000 NEF, eller något sådant (förmodligen avsevärt fler JPEG). Så, hur ofta behöver du en laddare med dig? Ens om du bara har ett batteri?

Själv har jag aldrig tagit med laddaren till min D2H någonstans. Den verkar trivas bra hemma... :)
Då måste jag ju ha fel på mina års gamla batterier. Ett full laddat i d2x med 200-400 VR optiken på. Lägger av efter 10-12h en vanlig sommardag..
 
Euroshots skrev:
Då måste jag ju ha fel på mina års gamla batterier. Ett full laddat i d2x med 200-400 VR optiken på. Lägger av efter 10-12h en vanlig sommardag..
Ja, tiden i sig är väl ganska ointressant? Det intressanta är väl vad du *gör* under dessa 10-12 timmar? Dvs, hur många bilder tar du? Utnyttjar du sedan VR, ljusmätning, AF och LCD mycket, så är det klart att det suger kraft även ur det bästa av batterier. Sedan är det ju också frågan om du har senaste versionen av batteriet, det med ett "a" på slutet?

Vid "normal" fotografering (vad det nu är), så får du i varje fall ut ett antal tusen NEF ur ett EN-EL4a. Jag får lätt ut långt över tusen NEF med min D2h, med ett slitet exemplar av gamla batteriet...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.