ANNONS
Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har det säkert tagits upp i denna monstertråd, men vart hittar jag ett skydd av hårdplast till displayen?

Undrar hur stort problem vitbalansen är egentligen.

Jag brukar skjuta en bild på ett vitbalanskort, om jag tycker att det är viktigt att färgerna blir korrekt. Men ofta vill man ändå manipulera lite med värmen i bilderna.....

Tycker de största felen är orsakade av "pilot errors".

Jag brukar skjuta en bild på ett vitbalanskort, om jag tycker att det är viktigt att färgerna blir korrekt. Men ofta vill man ändå manipulera lite med värmen i bilderna.....

Angående vitbalansen tyckte jag att D3:an var mycket bättre än min gamla D200. Men efter en studiosession igår syns verkligen skillnaden mellan Auto WB och Pre WB. Inget nytt iofs, men skillnaden blev enorm.

Bilagor

• A_wb.jpg
    A_wb.jpg
    49.6 KB · Visningar: 218
  • Pre_wb.jpg
    Pre_wb.jpg
    50.7 KB · Visningar: 214
Däremot håller jag på att förtvivla med dammet på sensorn. Har ni några knep för det här? Jag tycker själv att jag håller reda på kameran, jag är aktsam vad gäller byte av objektiv - allt det där som är självklart. Och lik förbenat är det damm, damm och åter damm.

Ibland måste man byta objektiv i dåliga miljöer och efter en dag sitter prickarna som en smäck :) Det får man väl leva med tyvärr. Jag har tre sätt att ta bort dem, luft, mekaniskt och kemiskt.
Blåsbälg är första försöket. Funkar inte det tar jag dammsugaren till hjälp (!) Det låter säkert galet, men om man sänker effekten till lägsta nivå och håller munstycket i fast grepp intill linsöppningen fungerar det bra. Min teori är att då kan inget damm virvla runt och lägga sig igen, utan sugs ut istället. Funkar inte det blir det "Visible Dust Butterfly" och är det ändå saker kvar tar jag fram pads med en droppe kemi, också det kommer från Visible Dust.

Dammsugare låter, förlåt mig, som det knäppaste jag hört. Faktiskt så knäppt att jag nog skall testa det. Jag menar, det kan knappast bli värre. Tack!

Dammsugare låter, förlåt mig, som det knäppaste jag hört. Faktiskt så knäppt att jag nog skall testa det. Jag menar, det kan knappast bli värre. Tack!

Haha, visst är det lite crazy. Man ska bara vara väldigt noga med att inte munstycket sugs fast i öppningen, Håll handen med ett par fingrar utanför på munstycket så är det ingen risk.

Var försiktig, lycka till!

Framgångsrika individer, grupper och företag fokuserar på Målen genom Ansvar - Alternativsökande - Accepterande - Anpassning. De som misslyckas fastnar på hinder och problem genom Offermentalitet - Oflexibilitet - Oaccepterande - Oförmåga till anpassning.

Skitbra sagt! Det där skulle jag behöva tänka på varje morgon!

För övrigt kan jag tillägga att min D3 snart är 1.5 år gammal och jag skulle inte vilja byta för allt i världen, möjligtvis till D700 då :)

Nästa gång jag byter vill jag dock ha minst 2 steg till i dynamiskt omfång.. annars behåller jag D3 :D

Är lite euforisk då jag var ute o seglade förra veckan och fotade lite.. Wow, vilka rawfiler D3 kan levera alltså! :)

Bilagor

• _DSC6913.jpg
    _DSC6913.jpg
    56.2 KB · Visningar: 358
  • _DSC7310_2.jpg
    _DSC7310_2.jpg
    43.7 KB · Visningar: 356
  • _DSC6822.jpg
    _DSC6822.jpg
    53.7 KB · Visningar: 357
Åh så några till :D

Bilagor

• _DSC7017.jpg
    _DSC7017.jpg
    58.7 KB · Visningar: 350
  • _DSC7168.jpg
    _DSC7168.jpg
    62 KB · Visningar: 354
  • _DSC7078.jpg
    _DSC7078.jpg
    60.4 KB · Visningar: 348
Mmmmmm!?

Suger du ut luft så måste den ersättas med inkommande luft och om du inte sitter i en dammfri miljö (vem gör det?) så kan resultatet bli motsatt! Det kommer mer damm in i huset som förr eller senare landar på sensorn. Eller resonerar jag fel?

Haha, visst är det lite crazy. Man ska bara vara väldigt noga med att inte munstycket sugs fast i öppningen, Håll handen med ett par fingrar utanför på munstycket så är det ingen risk.

Var försiktig, lycka till!

D3 i fjällen!

Bilagor

• sarek_panorama_400full.jpg
    sarek_panorama_400full.jpg
    15.2 KB · Visningar: 319
  • sarek_panorama_400_2.jpg
    sarek_panorama_400_2.jpg
    48.1 KB · Visningar: 320
  • sarek_panorama_400_3.jpg
    sarek_panorama_400_3.jpg
    66.9 KB · Visningar: 317
  • sarek_panorama_400_4.jpg
    sarek_panorama_400_4.jpg
    75.7 KB · Visningar: 319
  • sarek_panorama_400_5.jpg
    sarek_panorama_400_5.jpg
    49.4 KB · Visningar: 325
D3an är damm-åtragaren nr. 1, utan tvekan. Bytade objektiv minst lika ofta på D2Xan och den höll sig "renare" ett bra tag längre. Skulle D3ans sensor vara med statisk eller vad ?
Har inte hittat något direkt sätt att komma förbi det, ibland måste man byta objektiv och då får man helt enkelt göra det bästa av situationen.
Lämnar dock in den var 2-3:e månad hos Kamerateknik i Malmö och får tillbaka den rengjord efter 1-2 timmar vilket är väldigt bekvämt.

Vad gäller AWB i D3an tycker jag ofta att den sköter sig bra. Den sköter sig bäst utomhus, inomhus i lite varmare ljus får den problem och kommer av sig. Då är de bra att lära sig lite om hur D3an tänker och sen justera det genom att tweaka AWB och på så sätt oftast komma undan det, eller så vitbalanserar man själv och skapar en profil av det. Det funkar ofta för mig då man återkommer till platser med någorlunda liknande ljustemperaturer.

Av alla digitala Nikon jag har haft så är D3 den enda där jag känt att den smutsar ner sig så lätt att det är ett problem.
Då är jag ändå hemtam med att själv rengöra både med blåsbubbla och våtsvabbar.
Det sägs att sensorer i CMOS lättare drar till sig damm än sensorer i CCD. Det skulle kunna vara förklaringen eftersom alla äldre Nikon har CCD-sensor. D3 var den första i CMOS. Men D700 som har samma sensor som D3 lider inte alls av dammproblem, så kanske fungerar den inbyggda sensorrengöringen med vibration väl.

Nu har det säkert tagits upp i denna monstertråd, men vart hittar jag ett skydd av hårdplast till displayen?

Min D3 har i princip bott i min ryggsäck i ett och ett halvt år, alltså en hel vanlig 30-liters Haglöfs, sån som många går omkring med. Där har den slängts och dängts omkring tillsammans med ett eller ett par objektiv, datorladdare, laptop och alla andra kantiga och vassa ting som emellanåt hamnar i säcken. Själva kameran är synligt nött, färgen är avskavd här och var och det finns repor nästan överallt - utom just på displayen. Den ser i stort sett ut som när jag först fick kameran. Vete f-n vad Nikon gjort den i för material, men om något förtjänar att kallas repfritt glas så är det den där displayen ...

Mitt tips: Strunta i skydd för displayen, försök skydda resten istället :)

Jag hör till en av dem som klagat på AWB i D3. Problemet uppstår framför allt i konstljus, i synnerhet blandat sådant, där är D3 påtagligt mindre träffsäker avseende vitbalans än till exempel Canons 1D Mk3.

Saken är att när du fotograferar till exempel ishockey är det förbaskat svårt att få spelarna att ha med sig och visa upp gråkort under spelets gång ... :) Och i många hallar är ljuset en gräslig blandning mellan vanliga glödlampor, lysrör av mycket skiftande karaktär och sådana där starka lampor som ger snudd på dagsljusfärgat ljus ... Inte läge för förinställd vitbalans med andra ord.

Kalla det "pilot error" om du vill, men enkla fakta är att Canon löser samma vitbalanssituationer säkrare och mer konsekvent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar