Teodorian
Aktiv medlem
Du får betänka att jag jämförde med 1 Mark3, inte 5D Mark 3 som är en ny kamera. Vad gäller höga ISO som jag jobbar med så är Nikon D3 avsevärt mycket bättre än Canon EOS1. Jag har massvis med erfarenhet av båda
under svåra förhållande.
Plastighet. Knacka på baksidan på kamerorna och du förstå vad jag menar. D3 låter som en ihålig plastburk.Dessutom är hjulet på baksidan på D3 sladdrigt och man får trycka hårt ibland för att det skall ske något.
Vitbalansen är sämre på Nikon och googlar man detta så finner man många inlägg
o tester som bekräftar att det är en svaghet . Konstigt att Nikon inte gjort något för att fixa problemet. Det skulle bli en bättring med Firmware 2.0 men inte har då jag märkt något skillnad.
Min lilla kompakt som jag har som semesterkamera är mycket bättre på vitbalans än min D3.
Är det så att man trampar på en öm tå när man kritiserar en kamera? Allt som
kommer från fabrikanterna kan förbättras.
Jag ställer mig mycket frågande till att det finns ett problem med vitbalansen på Nikon D3. Jag har själv haft kameran sedan december 2007 och aldrig upplevt några vitbalansproblem. Det enda som jag ifrågasätter är varför lägsta färgtemperaturen är 2500K. Annars har D3:an en utmärkt färgmatris för finjustering tom av manuellt uppmätt vitbalans. Dessutom kan färgbalansen även på tagna jpg-filer direkt i kameran justeras och en ny jpg-fil skapas utifrån rawdata.
Personer som köper en så pass dyr kamera som D3 borde vara kompetenta nog för att klara av att ställa in olika parameterar på en DSLR dvs exponering, vitbalans, kontrast mm,
Fotograferingen görs antingen i raw och/eller jpg. Sker fotograferingen i raw ställs den "rätta" vitbalansen in i rawkonverteraren och vad kameran mätt upp är i princip utan betydelse. Sker fotograferingen i jpg är det självklart att vitbalansen precis som exponeringen måste ställas in med omsorg dvs det går inte att slentrianmässigt använda AWB utan att kontrollera resultatet och göra nödvändiga justeringar. Det kan ofta innebära att använda manuella inställningar av vitbalansen. Därför används ju gråkort med mfl hjälpmedel.
Att förlita sig på AWB är lika amatörmässigt och naivt som att förlita sig på att exponeringen automatiskt i de flesta fall skulle bli bra utan att nyttja för motivet nödvändig exponeringskompensation eller att bilder skulle bli korrekta genom att välja de automatiska inställningarna i bildkontrollen för skärpa, kontrast och färgmättnad.
Som så ofta är det inte kameran det är fel på om fotografen blir missnöjd - det är fotografens kompetens och ansvarstagande som brister.
Det vore för övrigt intressant att se bilder sida vid sida tagna av samma motiv med dina olika kameror för att se skillnaderna hur vitbalansen mäts. För du har väl gjort direkta jämförelser som grund för dina omdömen?
Senast ändrad: