Det är självklart att alla får ha sina åsikter utifrån sina erfarenheter. Jag respekterar dina och andras erfarenheter. Respekterar du mina erfarenheter från ett antal Nikon DSLR?! Det finns många sätt och preferenser vid fotografering med DSLR.
Vi snackade om awb, och hur den fungerade i jämförelse mot andra kameror.
Du medgav själv att du inte testat gentemot någon annan kamera då du inte upplever det som ett problem. Å andra sidan så ser du användat av AWB som amatörsmässigt.
Vad jag kräver är goda grunder, bortom lösryckta och populistiska tyckanden, för uttryckta åsikter. Är det något märkligt och icke önskvärt med det?
Kräver ? nåja
Definera lösryckta populistiska tyckanden.
Märkligt är att du kräver saker av oss, men när man frågor vad du har för erfarenheter med andra kameror, och om du jämfört AWB så är det uppenbarligen inte relevant.
DXOMark mäter inte vitbalans.
Vilket är uppenbart,då du inte bidragit med någon länk.
Jag har skrivit att jag har svårt att tro att det behöver vara ett problem med vitbalansen på Nikon D3. Tydligen hade jag fel och det är inget märkligt med det. Jag har ingen prestige i detta. För mig är vitbalansen ingen problem. Tråkigt om andra upplever vitbalansproblem.
Du skrev lite mer än så.
Jag har föreslagit sätt att förbättra chanserna till bättre vitbalans och därmed bilder. Vad har du bidragit med för att lösa problemet?
Tack, men de flesta av oss är full medvetna om dina "srategier" det förändrar inte det faktum att D3:an vitbalans inte är den bästa i jämförelse med andra kameror.
Skilj på lära av och lära ut. Hela min existens på Fotosidan och de "tester" och eftersökningar jag gör handlar om att jag vill lära och bidra med kunskap och erfarenheter. Har någon annan glädje av mina inlägg är det ett plus.
Det är nog du som skall lära dig skilja på dessa två åt, uppenbarligen är jag inte ensam om att se dina inlägg som små "lektioner".
Jag står till 100% för mina åsikter och värjer mig inte för att konfrontera, vara rak och ärlig. Alla gillar inte det. Så är det alltid. En del vill kanske att det skall vara mysigt, snällt och okomplicerat på Fotosidan. Men vad är det för mening med utbyte i ett forum eller vid bildkritik om det är ytligt, tillrättalagt eller rent av falskt? Det finns ett åtagande vid närvaron på Fotosidan och det är ansvar, delamktighet, vilja till dialog och respekt. Jag avkräver fakta. Det är svårt att respektera en person som inte följer dessa principer. Att bara tänka utifrån sig själv, inte ge respons och smita undan sakfrågorna när det hettar till och istället börja med personangrepp.
Och det gör inte vi andra ?
Du avkräver... skärp dig.
Vem har hållit på med personangrepp ?
Du har uppenbarligen satt dig själv på en pedistal.
Hånar du ansvar och att söka ha strategier för ens fotograferande vad är då ditt alternativ - godtycklighet, impulsivitet, trial and error eller vad?
Du sökte inte stratiger, du "läxade upp" (med din lilla lektion, vilket inte hade med saken att göra)
Vi sa att D3:an har inte den bästa AWB i jämförelse till andra kameror, det tog du som ett faktum att vi inte vet vad vi gör, och därmed ger oss en liten lektion.
Ingen som har hånat, jag gav dig en förklaring varför jag litar mer på yrkesfotografers erfarenheter än din åsikter, samt länkar till DXO.
Var vänlig rikta inte fokus på mig som person och generalisera: "...då det var riktat enbart mot dig och dina inlägg." Om du har några invändningar får du vackert vara konkret och inte komma med den typen av svepande uttryck. Skall vi få en dialog är det också viktigt att du verkligen läser vad jag skriver och tänker på att dina tolkningar och vinklingar kanske inte är helt korrekt uppfattade. Dialog bygger mycket mer på frågon än på påståenden och framförallt inte på anklagelser. Vad är det för konstruktiv med att skriva att du riktar dig mot mig och mina inlägg? Jag är totalt ointressant som person. Om vi alla kunde hålla fokus på sakfrågorna så vi slipper det här typen av helt irrelevanta olch onödiga fixewringar vid personliga egenskaper.
Det var riktat till dig och som ett svar på dina inlägg, var inget svepande uttryck.
Det rådet torde du ta själv.
Lustigt att du nämner sakfrågan, efter denna uppsatsen.
Du står 100% för dina åsikter, då torde du också vara full kapabel att kunna ta inlägg som inte håller med dig, samt ifråga sätter basen på dina åsikter (det som du "avkräver" av alla andra)
Ingen som hoppat på dig som person, dock så är det lite svårt att svara på någons inlägg utan att rikta sig mot den personen.
Slappna nu av, och spara på orden.
Vi tycker olika punkt.