Makten
Aktiv medlem
Vilken ultravidvinkel är bättre då? Man får ju ta objektivet för vad det är.Tyvärr är det inte alls min erfarenhet. 14-24/2.8 är mycket känslig för motljus. Se här tex i högra bildkanten:
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilken ultravidvinkel är bättre då? Man får ju ta objektivet för vad det är.Tyvärr är det inte alls min erfarenhet. 14-24/2.8 är mycket känslig för motljus. Se här tex i högra bildkanten:
Nikon D3 är inte den optimala studiokameran men den duger.
Varför skulle man lämna något man tycker är mycket bra? Ja, det verkar osedvanligt dumt.Finns det någon annan kamera i Nikons sortiment som är bättre studioverktyg? Om jag fotograferar mycket i studio - är det då dumt att lämna Canon och deras Ds-serie, vilken jag uppfattar som mycket bra studiokamera. (Dsmk2)
Varför skulle man lämna något man tycker är mycket bra? Ja, det verkar osedvanligt dumt.
Om man jämför med fasta objektiv, så är det så klart lättare att få till en fast 21mm, än en 2,8-zoom mellan 14-24mm. Det är ju inget konstigt i det.Jag kör mest mellan runt 20mm o den optiken som är klart bättre är tex contax 21mm både i skärpa o motjus egenskaper.
Visst kan jpg-filerna direkt ur kameran mer eller mindre vara färdiga från D3:an. Det förutsätter dock att fotografen klarat av omställningen från tidigare DSLR som tex Nikons D2X och D200 ifråga om exponering, tonkurva, grundläggande nivåer på kontrast och färgmättnad. Det krävs lärande om hur kameran fungerar och bildkontrollens roll för bildkvaliteten i jpg.
Något tips på "bra värde" att ställa in för jpg-fotografering
(tänker på skärpa,mättnad,kontrast) för att kunna plocka ut en
jpg-bild ur "kort 2" ,som kan gå dirkt till dags-veckotidning,utan omväg över dator. Självklart finns raw-filen på "kort 1"
Om man jämför med fasta objektiv, så är det så klart lättare att få till en fast 21mm, än en 2,8-zoom mellan 14-24mm. Det är ju inget konstigt i det.
Det konstiga är då snarare att 14-24:an faktiskt klår nästan alla fasta vidvinklar inom sitt zoom-område -- bortsett från ett litet fåtal exotiska Zeiss- och Contax-konstruktioner, med femsiffriga prislappar per styck. T.ex. har tester visat hur 14-24 klart överglänser Canons fasta 14/2,8, för en bra bit över 20000kr (samt Nikons egen 14/2,8 för den delen).
Har du något exempel på en fast vidvinkel i andra änden -- den "bättre änden" -- av 14-24:ans zoom-område (~14-17mm/2,8), som är bättre än zoomen? Vad kostar det i så fall?
Vad gäller 14-24:an, så får man ju uppskatta den för vad den är: ett helt makalöst prestanda- och kvalitetslyft i ett brännvidds- och ljusstyrke-område tillverkare tidigare knappt begett sig över huvud taget. Och det av en anledning, kan man förmoda. Att jämföra motljusegenskaperna hos detta objektiv, med objektiv "så där i största allmänhet", faller därför lite platt till marken. Men tar man hänsyn till objektivtypen och konstruktionen -- med t.ex. en frontlins med välvning som en tennisboll! -- så är kanske motljusegenskaperna just "bra", eller kanske t.o.m. "helt lysande"? Visst det är inte perfekta egenskaper i absolut mening, men problemen är, som jag ser det, ett ganska litet pris att betala för den kvalitet 14-24:an i övrigt levererar. För "bara" 16000kr är detta objektiv rena fyndet.
Nu har jag varit o hämtat min nya D3 på posten... Känns skönt att vara över på "Nikon-sidan"
Men hur är det med den trådlösa blixtstyrningen? Jag blev lite besviken över att det inte gick att fjärrstyra min SB900 från kameran lika smidigt som det går från en D700.. Måste jag ha den där trådlösa sändaren för att det ska fungera?
Mvh /Peter
Tycker det är fascinerande att läsa en del inlägg. Har själv haft stor Canonutrustning med 1DS Mark 3 i botten o bytte sen till Nikon med D3 i botten av olika skäl bla att jag ofta arbetar med höga ISO-tal. Där är D3 oslagbar. Men för övrigt är jag inte så imponerad av den. Väldigt plastig jämfört med Canon och vitbalansen är en enda stor katastrof. Förstår inte hur man kan släppa en modell som är så osäker på just AWB.
Men som sagt, på höga ISO är den väldigt bra.
När man nu ser D3x och prisläget så undrar jag om inte Nikon har blivit fartblinda. Så bra är den inte att den förtjänar det priset. Man får inte glömma att HBL har dumpat o nu inte ligger så hiskeligt långt ifrån och då talar man om en helt annan standard. Med priset på D3X biter man sig i svansen. Det handlar ju bara om lite fler pixlar och inget annat revolutionerande.
Tycker det är fascinerande att läsa en del inlägg. Har själv haft stor Canonutrustning med 1DS Mark 3 i botten o bytte sen till Nikon med D3 i botten av olika skäl bla att jag ofta arbetar med höga ISO-tal. Där är D3 oslagbar.
Men för övrigt är jag inte så imponerad av den. Väldigt plastig jämfört med Canon och vitbalansen är en enda stor katastrof. Förstår inte hur man kan släppa en modell som är så osäker på just AWB.
Men som sagt, på höga ISO är den väldigt bra.
När man nu ser D3x och prisläget så undrar jag om inte Nikon har blivit fartblinda. Så bra är den inte att den förtjänar det priset. Man får inte glömma att HBL har dumpat o nu inte ligger så hiskeligt långt ifrån och då talar man om en helt annan standard. Med priset på D3X biter man sig i svansen. Det handlar ju bara om lite fler pixlar och inget annat revolutionerande.
http://www.pbase.com/manny_librodo/image/106612068
http://www.pbase.com/manny_librodo/root
Många fina bilder - färger, närhet, kreativitet!
Han har varit i Sverige och gillade det:
http://www.pbase.com/manny_librodo/image/47615656
En annan har ju inte tagit en enda bild av dessa kvaliteter på alla dessa år - suck!
Hm, bra skulle jag säga. Oslagbar ...? Nja. Så stor skillnad är det väl ändå inte mot Eos 1rna och nya 5D Mk2?
Jag blev lite full i skratt när jag läste dit inlägg här: Jag pratade så sent som i förra veckan med en fotograf som av olika skäl kör Canon och Nikon parallellt och han kallade Canon 1Ds för just plastig och tyckte AWB var kass hos bägge märkena... Det finns tydligen olika uppfattningar i frågan
Själv tycker jag D3:and vitbalans ofta blir vimsig och förvirrad i blandat konstljus, något som till exempel Eos 1D verkar klara avsevärt bättre, men i övrigt tycker jag den gör ett helt ok jobb.
Det redan finns en annan stor diskussionstråd fullstoppad med allas samlade frustration över priset på D3X, snälla sprid inte den evighetsdiskussionen hit också