ANNONS
Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske skulle kika igenom de här länkarna. Gissar att de båda använder D3 en hel del.

http://cliffmautner.typepad.com/my_weblog/
http://www.estethia.se/

Nu ser du förståss inte filpotentialen, men lite inspirerande att kika på.

Wow, Cliffmautner var verkligen inspirerande... Mycket processande, liksom på Christels bilder. Men det är enormt bra resultat. Häftiga bilder över sportarenan och slotten. På de små bilderna är det enormt mycket detaljer av vad man kan urskilja. Häftigt.

Tack för länkarna!

Mvh /Peter
 
Jag har sålt av min canon 1ds mark 2 o köpt nikons D700 har behållit canons 5D o optiken o min tanke var om jag är nöjd med optiken till Nikons kameror så köper jag även D3x annars så säljer jag bort D700.
Angående Nikons zoom 14-24 som hyllas fanatiskt utav många speciellt dom som inte ens har den där är min upplevelse kluven.
Klart bättre skärpa i hörnen än min 16-35 version 2 til canons MEN Nikons 14-24 är riktigt dålig mot flare speciellt nerbländad solen behöver inte ens vara med i bilden.
Många av canons optik är oxå kassa i motjus.Om jag jämför med canons 16-35 så ger den snygga motjusegenskaper nerbländad runt 16-22 däremot med större bländare så tappar den all kontrast o bilden blir helt sönderfrätt.Nikons 14-24 är tvärtemot desto mindre bländare desto sämre större bländare så blir det bättre kvalite.
Om man ser tester mot zeiss 21 mm så kör den över nikons 14-24 o nu när carl zeiss ska börja tillverka optik till canon så är skälet att byta ännu mindre.
Har man fotat med canon så är allt omvänt med Nikon dels så när du monterar på optiken så går det motturs känns jävligt knasigt ingen av mina andra kameror har varit så tex Hasselblad,pentax etc.
Samt greppet på tex D700 o D3 är kortare känns inte lika skönt som canons sedan så gillar jag inte den fyrkantiga formen på Nikons D3 samt avtryckarn för höjd greppet sitter för långt in för min smak.
Oavsett så kommer jag nog köra vidare o köpa D3x när den kommer men hade jag vetat att Carl zeiss skulle tillverka optik till Canon då hade jag nog inte börjat byta till Nikons prylar.
 
Ang flare på 14-24

Håller inte alls med avseende flare.. Det är det bästa objektiv jag haft i detta avseendet. Då jämför jag exempelvis med Canon L 35mm och L 24-105.Däremot har jag inte testat 16-35. De bilder jag tagit med D3 liknar de bilder som OVe lagt upp ovan
 
Senast ändrad:
Ove, Intressant att höra dina erfarenheter. Det är bra att inte bara höra positiva saker när man är på G att byta system. Skygglapparna åker lätt på i stundens ivriga hysteri. Men det är mer än bara 14-24 som lockar till Nikon...

Skulle vara intressant att höra en erfaren studiofotograf (Per, Christel?) hur de gillar D3.... Att fota på iso200 känns ju knasigt i studio. Men är iso 100 bättre eller sämre kvalitetsmässigt. I jämförelse med Canon så är ju iso100 bättre än det utökade läget iso50... Jag vill ju inte gärna köra på iso 200 i studion. (på gruppbilderna är det dock suveränt då man i regel använder mkt mera ljus.)

Mvh /Peter
 
Har man fotat med canon så är allt omvänt med Nikon dels så när du monterar på optiken så går det motturs känns jävligt knasigt ingen av mina andra kameror har varit så tex Hasselblad,pentax etc.
Samt greppet på tex D700 o D3 är kortare känns inte lika skönt som canons sedan så gillar jag inte den fyrkantiga formen på Nikons D3 samt avtryckarn för höjd greppet sitter för långt in för min smak.
Oavsett så kommer jag nog köra vidare o köpa D3x när den kommer men hade jag vetat att Carl zeiss skulle tillverka optik till Canon då hade jag nog inte börjat byta till Nikons prylar.

Man vänjer sig med att gänga på andra hållet. Tar en stund, men sedan känns det helt naturligt.

Greppen är naturligtvis en smaksak, men jag upplever de vanliga greppen som likvärdiga/aningen bättre. D700:an har skönare verikalgrepp än D3:an, men inte riktigt lika bra som 1D.

D3:ans fyrkantiga form ser jag bara som positiv, kameran är otroligt välbalanserad och även med ett tungt 24-70/2.8 på, så funkar den med en hand. D700:an är inte lika balanserad.

Håller med om att vertikalavtryckaren sitter för långt in på D3:an och att inmatningsrattarna sitter bättre till på 1D-serien.

Jag kan återkomma med exempelbilder på 14-24:an i motljus. Jag upplever den som bra, riktigt bra.
 
Ove

Mycket intresant iaktagelse du kommer med, har du din 16-35 kvar?
I så fall vore det enkelt att ta exakt samma motljusbilder med 14-24 och 16-35 mk2 och visa skilnaden.
Som du skriver, 14-24 har en ruggig kantskärpa speciellt på 14 mm och det finns faktiskt idag inget fast objektiv som kommer närheten.

Jag tycker liksom du att motljusegenskaperna är viktiga, försökte ta lite annorlunda bilder på människor till cancerfonden med mitt 70-200 2.8 is, med mycket backljus, det blev inte bra just pga av objektivet är så flare benäget.
"Tyvärr så är det svårt att göra en zoom med riktigt bra motljusegenskaper, konstruktionen med många linselement som rör sig är komplex"
 
Skulle vara intressant att höra en erfaren studiofotograf (Per, Christel?) hur de gillar D3.... Att fota på iso200 känns ju knasigt i studio. Men är iso 100 bättre eller sämre kvalitetsmässigt. I jämförelse med Canon så är ju iso100 bättre än det utökade läget iso50... Jag vill ju inte gärna köra på iso 200 i studion. (på gruppbilderna är det dock suveränt då man i regel använder mkt mera ljus.)

Mvh /Peter

Jag är väl knappast en erfaren studiofotograf, men varför känns det knasigt att ha ISO200? Det är ju basiso som Nikon specat upp. Man får bara ställa ner blixtarna istället. För något år sedan läste jag att det var en fördel att ställa upp ISO på Canon vid studiofoto, skulle tydligen ge bättre resultat.

Samma gäller för D3:an. ISO100-läget har lägre DR, precis som ISO50-läget på Canon.
 
Ove, Intressant att höra dina erfarenheter. Det är bra att inte bara höra positiva saker när man är på G att byta system. Skygglapparna åker lätt på i stundens ivriga hysteri. Men det är mer än bara 14-24 som lockar till Nikon...

Skulle vara intressant att höra en erfaren studiofotograf (Per, Christel?) hur de gillar D3.... Att fota på iso200 känns ju knasigt i studio. Men är iso 100 bättre eller sämre kvalitetsmässigt. I jämförelse med Canon så är ju iso100 bättre än det utökade läget iso50... Jag vill ju inte gärna köra på iso 200 i studion. (på gruppbilderna är det dock suveränt då man i regel använder mkt mera ljus.)

Mvh /Peter

Nikonkameran är känsligare än Canon,dvs den hinner samla in ungefär lika stort antal fotoner under halva tiden som Canon därav basiso 200.Full well capacity är ungefär densamma från d3 och 1dMK3. Att med Nikon lägga sig på 100iso betyder att dynamiska omfånget blir sämre pga klippning av högdager, samma sak med Canon om man väljer 50Iso.
 
Man vänjer sig med att gänga på andra hållet. Tar en stund, men sedan känns det helt naturligt.



Jag kan återkomma med exempelbilder på 14-24:an i motljus. Jag upplever den som bra, riktigt bra.

Att man upplever något som bra är ok men bättre är att göra en jämförelse med exv 16-35MK2 under exakt samma förutsättningar.
 
Okej, tack för dom svaren!
Nä, det är väl inte konstigt att köra med iso 200 om det är "default"... som sagt, bara att ställa ner effekten lite. Men har man alltid kört med iso100 så är det en omställning i hjärnan. Mindre betydande dock.

Mvh /Peter
 
Jag har inte min Nikon hemma just nu får åter den nästa vecka då om jag hinner ska jag ta exakta likadana bilder o visa hur Nikons 14-24 jämte canons 16-35 uppför sig i motjus.En stor del av varför jag har börjat byta system är pga canons optiken taskiga motjusegenskaper när man då upptäcker att Nikons 14-24 inte är bättre på det så blir man knappast glad.
Återkommer med bilder nästa vecka.Det system som kanske kommer vara bäst dels i pris o kvalite kanske blir sony eftersom zeiss gör ypperlig optik o jag hade aldrig dessa problem med Hasselblad förut.
 
Man vänjer sig med att gänga på andra hållet. Tar en stund, men sedan känns det helt naturligt.

Greppen är naturligtvis en smaksak, men jag upplever de vanliga greppen som likvärdiga/aningen bättre. D700:an har skönare verikalgrepp än D3:an, men inte riktigt lika bra som 1D.

D3:ans fyrkantiga form ser jag bara som positiv, kameran är otroligt välbalanserad och även med ett tungt 24-70/2.8 på, så funkar den med en hand. D700:an är inte lika balanserad.

Håller med om att vertikalavtryckaren sitter för långt in på D3:an och att inmatningsrattarna sitter bättre till på 1D-serien.

Jag kan återkomma med exempelbilder på 14-24:an i motljus. Jag upplever den som bra, riktigt bra.

Jäkla tur du fick med båda "L'en", i "hållet. :cool:

Observera mina jättemörka solbrillor nu!
 
Men är det inte bättre att leta upp en situation som faktiskt kräver de extremer du vill visa? Ingen normal människa skulle få för sig att blända ner till f/16 i exemlet ovan;-)


Är det inte lite dumt att fotografen ordnar sämsta möjliga förutsättningar med en utrustning som är den bästa tänkbara?


Det finns ju "riktiga" ickeideala förhållanden där man inte har något annat val. Igår fotade jag vid ISO 6400, f/1,2 och 1/25 med normalobjektiv, för att det helt enkelt var jävligt mörkt. Det gick:) Har man ett stativ med sig så är ju saken biff ändå, oavsett vilken kamera man har.

Tillägg: Det blir lite som att titta på MTF-kurvor istället för testbilder, eftersom de inte representerar hur bilden ser ut. Eller som att försöka visa på lågt brus utomhus mitt på dan. Det visar inte alls hur bruset kommer att se ut när man använder samma ISO-tal vid en helt annan färgtemperatur.
Genom att slå ihop flera exponeringar har du ju för övrigt kringgått kamerans begränsningar, så det finns inte så mycket att jämföra med. Gör likadant med en D70 så ser det säkert helt okej ut också.


Lördagskväll. I ljuset av endast levande ljus tar onykter fotograf bilder på ölkapsyl som hamnat på golvet. D3, 50/1.4, f1.4, 1/25 s, ISO 25600. 100% utsnitt. Överst direkt från View NX. Därunder bildbehandlad variant. Skärpan är ok med tanke på omständigheterna.
 

Bilagor

  • ISO25600.klar.crop.jpg
    ISO25600.klar.crop.jpg
    79.1 KB · Visningar: 562
Det behöver inte ens vara motljus för att oönskade effekter skall uppstå med kombon D3 och 14-24/2.8. Här har jag solljuset från vänster:
 

Bilagor

  • ND3_8779 copy.2.2.jpg
    ND3_8779 copy.2.2.jpg
    79.2 KB · Visningar: 551
vad som finns med på båda bilderna kan uppkomma med både Nikons och Canons zoomar, det intressanta vore om Ove som har 14-24 och Canon 16-35 kunde testa de två med exakt samma förutsättningar= samma vinkel mot solen, samma bländare.
Dessutom stega ner till bl 22.
 
Jag har samma erfarenhet som Tore att Nikons 14-24 har taskiga motjusegenskaper.
Canons 16-35 är ungefär lika kass o det lustiga är att när jag pratade med en säljare på scandinavian så påstod han att Nikons 14-24 har bra egenskaper pga deras nano coating.Det är rent skitsnack för det är inga bra motjuseganskaper med Nikons 14-24.
Nackdel två är att den förvränger fett i hörnen så oavsett bra skärpa eller ej så skulle jag knappast kalla den state of art.Jämför den tex med zeiss distagon 21mm så är den betydligt vassare.
Så fort jag får tillbaks min D700 så ska jag lägga upp jämförels bilder mellan Nikon/Canon.
Det som jag märkt med 14-24 är att bländare du ner den till 16-22 så tappar den kontrast o det blir mer flare upp till bländare f8 presterar den bättre.
Med canon är det tvärtom nerbländad till 16-22 bra motjus däremot upp med bländare 2,8-8 riktigt dålig tappar bla all kontrast.
Optik är viktigt o det finns mer än bara skärpa som är viktigt o frågan är om man inte satsat fel som sitter på Nikon/canon grejer det kanske hade varit bättre med Sony eller Leica om man ser till optiken.
 
Ove, Intressant att höra dina erfarenheter. Det är bra att inte bara höra positiva saker när man är på G att byta system. Skygglapparna åker lätt på i stundens ivriga hysteri. Men det är mer än bara 14-24 som lockar till Nikon...

Skulle vara intressant att höra en erfaren studiofotograf (Per, Christel?) hur de gillar D3.... Att fota på iso200 känns ju knasigt i studio. Men är iso 100 bättre eller sämre kvalitetsmässigt. I jämförelse med Canon så är ju iso100 bättre än det utökade läget iso50... Jag vill ju inte gärna köra på iso 200 i studion. (på gruppbilderna är det dock suveränt då man i regel använder mkt mera ljus.)

Mvh /Peter

Att DR blir dåligt på ISO 100 stör mig inget då jag har full kontroll över ljuset i studion. Nikon D3 är inte den optimala studiokameran men den duger. Jag har inte märkt att det skulle bli sämre bilder med ISO 100. Kameran är tillräckligt bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.