Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gör som Tore och bifogar en rejält croppad bild också. originalet var dessutom beskuret en del från början.
 

Bilagor

  • _DSC3757.jpg
    _DSC3757.jpg
    97.7 KB · Visningar: 438
jag håller med.
i somras kom jag hem från ett rave i skogen med en typ av bilder som jag aldrig lyckats ta förut.
tex. har jag - på frihand och utan blixt - tagit bilder av vilt dansande rejvare som endast lyses upp med sin egen, av UV-ljus reflekterande, tröja!
äntligen kan man frysa ögonblicksbilder från ett svårfångat ställe och samtidigt behålla stämningen man fick med blotta ögat.
visst är det roligt att leka med blixt och lång slutartid, men det blir en helt annan stämning än den man upplever med blotta ögat, det går inte att komma ifrån.
 

Bilagor

  • stor_mystiska-08_02.jpg
    stor_mystiska-08_02.jpg
    10.4 KB · Visningar: 399
  • stor_mystiska-08_07.jpg
    stor_mystiska-08_07.jpg
    10.5 KB · Visningar: 398
  • stor_mystiska-08_14.jpg
    stor_mystiska-08_14.jpg
    14.7 KB · Visningar: 397
Varför f/16? Jag tycker att dina tester ibland är något märkliga, eftersom du antagligen plockat fram stativet ändå. Då är det ju bättre att göra det så bra som möjligt, och det behövs knappast några 25 minuter om du använder ett "vettigt" ISO-tal och bländare, typ 1600 och f/5,6.

Men visst, D3 och D700 är verkligen mörkermaskiner:) Det är rätt trevligt att kunna plåta handhållet på kvällen med samma slutartid som man hade valt på dagen.

Mitt syfte med den här typen av experiment är att testa gränserna för vad kamera och objektiv klarar. Annars skulle jag inte ta bilder på ISO 102400 eller 405200. Att ta bilder på ISO 200 eller ens ISO 1600 och f5.6 är inte någon match för en kamera som Nikon D3 och heller inte någon utmaning för mig som fotograf.

Tycker du och andra inte att det är intressant att se utfallet vid sämsta tänkbara förutsättningar dvs ett helt nedbländat 50/1.4 i kombination med ISO 102400 på D3:an så är det förlåtet.

Av samma skäl tycker jag att det är spännande att se hur mycket under- respektive överexponering en kamera och rawkonverterare klarar av att korrigera med gott resultat.

Personligen finner jag det inte särdeles lärorikt ut teknisk synvinkel att diskutera en kameras prestanda under ideala förhållanden: Nikon D3 med 50/1.4 på f5.6 i studion.
 
Skitbra

jag håller med.
i somras kom jag hem från ett rave i skogen med en typ av bilder som jag aldrig lyckats ta förut.
tex. har jag - på frihand och utan blixt - tagit bilder av vilt dansande rejvare som endast lyses upp med sin egen, av UV-ljus reflekterande, tröja!
äntligen kan man frysa ögonblicksbilder från ett svårfångat ställe och samtidigt behålla stämningen man fick med blotta ögat.
visst är det roligt att leka med blixt och lång slutartid, men det blir en helt annan stämning än den man upplever med blotta ögat, det går inte att komma ifrån.

Måste bara inflika att det var väldigt lyckade bilder du har fått till där! De två första bilderna var väldigt stämningsfulla!
 
Mitt syfte med den här typen av experiment är att testa gränserna för vad kamera och objektiv klarar. Annars skulle jag inte ta bilder på ISO 102400 eller 405200. Att ta bilder på ISO 200 eller ens ISO 1600 och f5.6 är inte någon match för en kamera som Nikon D3 och heller inte någon utmaning för mig som fotograf.
Men är det inte bättre att leta upp en situation som faktiskt kräver de extremer du vill visa? Ingen normal människa skulle få för sig att blända ner till f/16 i exemlet ovan;-)

Tycker du och andra inte att det är intressant att se utfallet vid sämsta tänkbara förutsättningar dvs ett helt nedbländat 50/1.4 i kombination med ISO 102400 på D3:an så är det förlåtet.
Är det inte lite dumt att fotografen ordnar sämsta möjliga förutsättningar med en utrustning som är den bästa tänkbara?

Av samma skäl tycker jag att det är spännande att se hur mycket under- respektive överexponering en kamera och rawkonverterare klarar av att korrigera med gott resultat.

Personligen finner jag det inte särdeles lärorikt ut teknisk synvinkel att diskutera en kameras prestanda under ideala förhållanden: Nikon D3 med 50/1.4 på f5.6 i studion.
Det finns ju "riktiga" ickeideala förhållanden där man inte har något annat val. Igår fotade jag vid ISO 6400, f/1,2 och 1/25 med normalobjektiv, för att det helt enkelt var jävligt mörkt. Det gick:) Har man ett stativ med sig så är ju saken biff ändå, oavsett vilken kamera man har.

Tillägg: Det blir lite som att titta på MTF-kurvor istället för testbilder, eftersom de inte representerar hur bilden ser ut. Eller som att försöka visa på lågt brus utomhus mitt på dan. Det visar inte alls hur bruset kommer att se ut när man använder samma ISO-tal vid en helt annan färgtemperatur.
Genom att slå ihop flera exponeringar har du ju för övrigt kringgått kamerans begränsningar, så det finns inte så mycket att jämföra med. Gör likadant med en D70 så ser det säkert helt okej ut också.
 
senaste ryktet
d3x
Tänk om!!!!!!!!!

Kul men osannolikt- eller??
"Nikon will have a new Firmware ready that will upgrade all existing D3's to 24.4 megapixels. The 24.4 megapixels Sensor sits in the D3 since day one. Nikon worked hard on the software to get identical files (quality wise) out of the 24.4 MP like the existing D3 files. The other reason for the release of the D3 with 12.1 MP was a contract with the sensor manufacturer (Sony).
 
senaste ryktet
d3x
Tänk om!!!!!!!!!

"Nikon will have a new Firmware ready that will upgrade all existing D3's to 24.4 megapixels. The 24.4 megapixels Sensor sits in the D3 since day one. Nikon worked hard on the software to get identical files (quality wise) out of the 24.4 MP like the existing D3 files. The other reason for the release of the D3 with 12.1 MP was a contract with the sensor manufacturer (Sony).
Verkar för bra för att vara sant. Skulle det vara sant så finge man väl köpa nya firmware via verkstad för 15000-20000 kr. Tycker dock det vore en idiotisk lösning eftersom ingen firmware går säker, utan den lär ligga ute gratis för alla. Dessutom borde någon klåfingrig person ha crackat en sådan möjlighet för länge sedan.
 
senaste ryktet
d3x
Tänk om!!!!!!!!!

Kul men osannolikt- eller??
"Nikon will have a new Firmware ready that will upgrade all existing D3's to 24.4 megapixels. The 24.4 megapixels Sensor sits in the D3 since day one. Nikon worked hard on the software to get identical files (quality wise) out of the 24.4 MP like the existing D3 files. The other reason for the release of the D3 with 12.1 MP was a contract with the sensor manufacturer (Sony).
Tänk om min lägenhet egentligen är på 150 kvadrat, fast jag inte märkt det!
 
Ang rykte om firmware

Kan vi inte få lite olika inställningar på AA-filtret också som skulle justeras i bildstil för olika typer av motiv
 
senaste ryktet
d3x
Tänk om!!!!!!!!!

Kul men osannolikt- eller??
"Nikon will have a new Firmware ready that will upgrade all existing D3's to 24.4 megapixels. The 24.4 megapixels Sensor sits in the D3 since day one. Nikon worked hard on the software to get identical files (quality wise) out of the 24.4 MP like the existing D3 files. The other reason for the release of the D3 with 12.1 MP was a contract with the sensor manufacturer (Sony).

Tala om Trojansk häst, alltså!
 
Nä, det är ett firmwarehack med inbyggd fissionsteknik som klyver en pixel sen sköter kedjereaktionen resten. Problemet är bara att kedjereaktionen kan stanna slumpmässigt efter x antal pixlar så man kan få i stort sett vad som helst mellan 12 - 24 Mpix. Enligt elakartade rykten är det ryska handlare som tagit fram hacket p.g.a. den vikande försäljningan av D3 ;-)
 
.

Personligen finner jag det inte särdeles lärorikt ut teknisk synvinkel att diskutera en kameras prestanda under ideala förhållanden: Nikon D3 med 50/1.4 på f5.6 i studion.

Håller delvis med dig, men visst använder vi inte utrustningen särskilt ofta på det sätt du testar, eller hur? Däremot är det intressant att se vad kameran/optiken klarar av vid väldigt höga ISO-tal på full bländaröppning! Så som vi ofta får använda grejorna för att det är för mörkt.
 
D3 och gruppbilder...

Om jag ska hitta flest nikon(D3)-ägare nånstans så borde det vara just här...

Jag kör idag Canon 1Ds mk2 med 16,6MP och funderar på att byta hela systemet till Nikon D3 av flera anledningar...

En sak som oroar mig... Eller ja... kanske inte oroar, men som jag ändå funderar på - Hur funkar det att ta gruppbilder på t.ex fotbollslag, större bröllopssamlingar och liknande med den lite lägre upplösningen?

Många hävdar när de bytt från 5D (12MP) upp till 1DSmk3 (21MP) att det är en väsentlig skillnad på gruppbilderna...

Någon med facit i hand som verkligen kan tala om hur det är? Det spelar antagligen också stor roll vilken optik man använder...

Mvh /Peter
 
D3 har ganska fina bildfiler att interpolera, så optiken blir ju av ganska stor vikt vid så detaljerade motiv.

Du skulle få testa kameran och kika vad du kan göra med filerna. Finns det ingen snäll D3 ägare nära dig?
 
D3 har ganska fina bildfiler att interpolera, så optiken blir ju av ganska stor vikt vid så detaljerade motiv.

Du skulle få testa kameran och kika vad du kan göra med filerna. Finns det ingen snäll D3 ägare nära dig?

Jo, eventuellt finns det en kamera jag kan få titta på. Men man skulle ju gärna vilja ha den på ett "skarpt" jobb för att få prova i den verkliga situationen. Det tar emot att fråga en privatperson om dom vill låna ut den till något sådant. Nikon borde vara intresserade att låna ut en D3 om man ska byta ut en hel canonutrustning :)

Mvh /Peter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.