Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gissar att Paul menar D3:ans skärm. Jag har dock aldrig tänkt på att bilden skulle upplevas som skarpare på den, än på datorn.
 
Teodorian skrev:
Vilken skärm menar du? Jag har två skärmar (Eizo 19" L997 och en 27" Samsung 275T) samt min 17" Dell bärbara.

Att granska bilder på en stor skärm på nära håll kan ju lätt avslöja bildernas imperfektioner i form av brus och bristfällig skärpa. Bäst är nog att skriva ut på papper.
Ok nu fattar. Jag tror i ärligheten namn inte det beror på dataskärmen, men kanske det är dags att uppgradera den. Den är ca tre år gammal. Borde ha hänt en del på den fronten.
 
paul innergård skrev:
Ok nu fattar. Jag tror i ärligheten namn inte det beror på dataskärmen, men kanske det är dags att uppgradera den. Den är ca tre år gammal. Borde ha hänt en del på den fronten.

Själv tycker jag 19" är en katastrof, oavsett vilken skärm man väljer.
Pixelstorleken är 0.29 och visar kontrastrika och detaljerade motiv som "legoklossar i jämförelse med 17" och 20". Om man nu talar "fyrkantsmonitorer".

Visst! Har man tex. ett porträtt där bilden bara består av liknande toner, ser man ju inte klossarna på samma sätt. Men bryter gröna löv av mot en mörk bakgrund är 19" inge rolig.
 
-CL- skrev:
Själv tycker jag 19" är en katastrof, oavsett vilken skärm man väljer.
Pixelstorleken är 0.29 och visar kontrastrika och detaljerade motiv som "legoklossar i jämförelse med 17" och 20". Om man nu talar "fyrkantsmonitorer".

Visst! Har man tex. ett porträtt där bilden bara består av liknande toner, ser man ju inte klossarna på samma sätt. Men bryter gröna löv av mot en mörk bakgrund är 19" inge rolig.

Jag skrev fel! Eizon är på 21".
 
Teodorian skrev:
Jag skrev fel! Eizon är på 21".

19" har störst pixlar, men 21" kommer strax efter.

17" och 20" har de finaste pixlarna av vanliga skärmstorlekarna.

Enda är väl att det är bekvämare att läsa text från 19" och 21".

Men köper man skärm idag, finns det massor med fina wide-skärmar. Skulle endast gå på 20" om jag var tvungen att handla en vanlig fyrkants TV.
17" är detaljerad, men lite liten till att läsa från.

Har själv en 23", med en pixelstorlek på ca: 0.25. Och den tycker jag är jättemysig att göra precis allt på. En del resonerar att man kan mäta upp skillnader i ljus på skärmen. Men så länge man inte uppfattar det med ögat, vet jag inte om det är ett bekymmer för mig i alla fall.
 
Senast ändrad:
Min Apple Cinema Display 30" ar tre ar gammal, och det har inte hant sa mycket dar, den ar fortfarande en av de basta skarmarna pa marknaden. Sa jag tror att problemet ligger nagon annanstans.
 
fredriklindstrom skrev:
Min Apple Cinema Display 30" ar tre ar gammal, och det har inte hant sa mycket dar, den ar fortfarande en av de basta skarmarna pa marknaden. Sa jag tror att problemet ligger nagon annanstans.

Vilket problem - att D3-ans filer inte upplevs skarpa på datorn?
 
fredriklindstrom skrev:
Min Apple Cinema Display 30" ar tre ar gammal, och det har inte hant sa mycket dar, den ar fortfarande en av de basta skarmarna pa marknaden. Sa jag tror att problemet ligger nagon annanstans.

apple cinema är en medelbra skärm, den har en native färgtemperatur runt 7000k och kan inte hårdvarukalibreras, en av marknadens bästa är att överdriva rejält.

Om du nu ser bilderna som mindre skarpa så öka upp uppskärpningen i kameran om du kör jpg eller öka skärpningen i rawkonverterare eller gör en uppskärpning i PS så det passar dig.
 
Pixeltätheten är ju inte speciellt stor på en datorskärm. Min 21":are ligger väl på ca. 90 DPI.

Skärmen på D3 är däremot mycket tätare. 640x480 pixlar ger om jag räknat rätt runt 270 DPI.
(Observera att kamerors skärmar specas med alla pixlar angivna medans datorskärmar och TV-paneler specas så att varje pixel ska innehålla pixlar för alla tre färgerna.)

Därmed upplever man kamerans skärm som skarpare eftersom den är mer detaljerad per ytenhet.

Därmed motsvarar D3:ans skärm en bra utskrifts upplösning.
 
Jeppe skrev:
Kan bara meddela att de är rejält skarpa i 50x70 cm på papper. Eller ni har kanske bara era bilder i datorn??

(inte menat till dig Tore)
Jag skriver nästan aldrig ut mina bilder. Jag har datorn kopplad til min LCD-TV och visar de på den för det mesta. Annars brukar jag ta med mig mitt USB- minne till folk för att dela med mig.
 
paul innergård skrev:
Jag skriver nästan aldrig ut mina bilder. Jag har datorn kopplad til min LCD-TV och visar de på den för det mesta. Annars brukar jag ta med mig mitt USB- minne till folk för att dela med mig.

Då rekommenderar jag dig verkligen att skriva ut några D3-favoriter på ett riktigt bra papper hemma eller varför inte lämna in för utskrift på tex canvas. Att se sina bilder i (en större) utskrift blir en helt annan känsla än att enbart betrakta dem på en data-/TV-skärm.
 
macrobild skrev:
apple cinema är en medelbra skärm, den har en native färgtemperatur runt 7000k och kan inte hårdvarukalibreras, en av marknadens bästa är att överdriva rejält.

Kan inte hardvarukaliberas? Om jag laddar en fargprofil, sa spelar det ju inte nagon storre roll.

Alla tester jag har last sa ar Apple's skarmar jamna over hela skarmytan och har fatt bra recensioner. Sa vad har du for invandningar mot den?
 
fredriklindstrom skrev:
Japp.

Har du testat att granska samma filer på en annan skärm?

Hur skärper du dina bilder: i kameran, i rawkonverteraren eller i photoshop? Metod och inställningar för skärpning i bildbehandlingen? Använder du NR i kameran? Vilken rawkonverterare använder du?

Blir dina bilder skarpa i utskrift?
 
Teodorian skrev:
Har du testat att granska samma filer på en annan skärm?

Hur skärper du dina bilder: i kameran, i rawkonverteraren eller i photoshop? Metod och inställningar för skärpning i bildbehandlingen? Använder du NR i kameran? Vilken rawkonverterare använder du?

Blir dina bilder skarpa i utskrift?

Japp, har testat pa flera olika skarmar, Dell, bade 30", 17", 19" och nu senast 24", Ezio, ViewSync, Sony.

jag lagger pa lite skarpa i Aperture, inte sa mycket. Resten skarper jag i PS, beroende pa vad mediat ar som nar det ska anvandas och storlek. I bland anvander jag USM, i bland SmartSharpen, i bland HighPass filter.

Japp, skarpa bilder i utskrift.

Vad anvander du for metoder?
 
fredriklindstrom skrev:
Japp, har testat pa flera olika skarmar, Dell, bade 30", 17", 19" och nu senast 24", Ezio, ViewSync, Sony.

jag lagger pa lite skarpa i Aperture, inte sa mycket. Resten skarper jag i PS, beroende pa vad mediat ar som nar det ska anvandas och storlek. I bland anvander jag USM, i bland SmartSharpen, i bland HighPass filter.

Japp, skarpa bilder i utskrift.

Vad anvander du for metoder?

Och på alla dessa skärmar är D3:ans filer inte tillfredsställande skarpa vid betraktande?

Är bilderna skarpa vid utskrift är det inget fel på D3:ans filer.

Jag använder lokal kontrast (USM 10, 10, 0) samt USM-skärpning i olika varianter samt ibland Focal Blade DeBlurPro. Jag använder aldrig skärpning eller NR i kameran. Skärper ytterst sällan i rawkonverteraren eftersom jag tror på selektiv skärpning (och NR).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.