Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
christian_r skrev:
Ok, då har jag lite att gå på.

Tack för hjälpen.

Nu skall jag inte stjäla mer OT tid från alla "D3 fanatiker" ;-)
Inte alls.
Tror faktiskt att flera vill lära sig, ett av problemen är att många tryckerier kan inte eller bryr sig inte om att hantera bilderna rätt.
Exempel är då en bild som kommer i Adobe RGB och tryckeriet använder ColorMatch och inte konverterar bilden innan cmyk så har bilden omhändertagits felaktigt, exv så kan bilden bli mörk pga annan gammakurva .Stefan är den store experten så ta frågorna med honom, när han nu är här.
 
Hm.. jag vill be om ursäkt, jag är väldigt bra på att skriva utan att tänka.

Förlåt Stefan och alla andra för min barnsliga utsvävningar. Jag kämpar fortfarande för att bli vuxen och har lååångt kvar.

Nej, denna gången är det inte ironi.

/Danne
 
Det är OK Daniel, det visar på styrka när man kan be om ursäkt. AIK ligger i vart fall trea så världen går inte på något vis under vad du eller någon annan dryftar sig att säga;-)
Men, jag fann en annan underlighet när jag mekade lite med kamerainställningarna inspererad av Tore. När jag tar en bild i läget P blir den upp till ett halvt steg mörkare (underexp) än om jag tar exakt samma bild under samma omständigheter med bländarförval på bl 8. Jag har auro ISO inställt vilket naturligtvis i detta fall medförde att kameran ökade känsligheten i A läget, men skall detta ha någon betydelse för exponeringsvärderna? Har någon annan kommit till samma sak? Skall man kanske undvika P-läget för att i stället välja tids eller bländar förval? Nu har jag en D300, men den har väl samma "exponeringsmätare" som D 3.
Mvh
JB
 
Jag har också märkt att kameran exponerar olika.. Med mitt manuella 50mm Ais så exponerar kameran bättre i P-läget än i Av-läget.. Helt lustigt..
 
christian_r skrev:
God morgon

Jag laddade ner den filen, men har ingen aning vart jag skall packa upp den, plus att CS3 inte känner igen filerna när jag skall ta "load" under color setting.

Använder du Mac ska profilen läggas i hårddisk > Bibliotek > ColorSync > Profiles. Har du PC högerklickar du på profilen och väljer Installera i den lilla meny som då öppnas. Nästa gång du startar Photoshop kommer den finnas inläst i programmet. Då kan du välja denna profil i Korrekturinställningar > Egen (Proof Setup > Custom) eller om du vill konvertera till tryckprofilen.

Stefan
 
Fick denna tillsänt från tryckeriet.


Colormatch RGB
Normal CMYK SWOP (coated)
Gray gamma 2.2
DOT grain 15%

color management tog jag convert to working RBG, CMYK, Gray på alla.


Tror ni det blir bättre nu ?

Jag gick in i color managemen och importerade den filen jag fick tillsänt
 
christian_r skrev:
Fick denna tillsänt från tryckeriet.


Colormatch RGB
Normal CMYK SWOP (coated)
Gray gamma 2.2
DOT grain 15%

color management tog jag convert to working RBG, CMYK, Gray på alla.


Tror ni det blir bättre nu ?

Jag gick in i color managemen och importerade den filen jag fick tillsänt

ColorMatch är en färgprofil som har ett betydligt snävare omfång än Adobe RGB. Så jag skulle inte använda den som en generell inställning, särskilt inte om fotograferar med en digital kamera och lägger filerna i sRGB eller Adobe RGB. Alla konverteringar som inte är nödvändiga reducerar bildkvaliteten, särskilt om bildfilen ligger i 8 bitar.

SWOP är den standardprofil som är utvecklad för amerikanskt rulloffsettryck (USA brukade ha tryckfärger som var lite annorlunda än europeiska tryckerier), men jag vet att många tryckerier rekommenderar denna profil ändå. När man sedan börjar fråga dem om de verkligen har ett tryck som svarar mot rulloffset-tryck med gamla amerikanska tryckfärger så hummar de mest ;-)

Stefan
 
stefohl skrev:
ColorMatch är en färgprofil som har ett betydligt snävare omfång än Adobe RGB. Så jag skulle inte använda den som en generell inställning, särskilt inte om fotograferar med en digital kamera och lägger filerna i sRGB eller Adobe RGB. Alla konverteringar som inte är nödvändiga reducerar bildkvaliteten, särskilt om bildfilen ligger i 8 bitar.

SWOP är den standardprofil som är utvecklad för amerikanskt rulloffsettryck (USA brukade ha tryckfärger som var lite annorlunda än europeiska tryckerier), men jag vet att många tryckerier rekommenderar denna profil ändå. När man sedan börjar fråga dem om de verkligen har ett tryck som svarar mot rulloffset-tryck med gamla amerikanska tryckfärger så hummar de mest ;-)

Stefan

Tack för svaret.

SÅ rekommenderar den profilen du länkade till istället?
 
Stefan kan utveckla detta, men här har du en fallgrop, om du inte väljer att jobba i ColorMatch konverterar de dina bilder om du har valt exv Adobe RGB till ColorMatch?
Så länge du deklarerar vad du gör och tryckeriet bryr sig är det ingen svår fråga, men importerar dom din Adobe RGB bild rakt av så får du skilnader i resultatet. Du har ju anmärkt på att dina bilder blir för mörka om jag minns rätt.
 
macrobild skrev:
Så länge du deklarerar vad du gör och tryckeriet bryr sig är det ingen svår fråga, men importerar dom din Adobe RGB bild rakt av så får du skilnader i resultatet.

Helt rätt. Adobe RGB och sRGB har ett gamma på 2,2 och ColorMatch har ett gamma på 1,8. Det gör en tydlig skillnad. Svårt att gardera sig mot att tryckeriet hanterar din bild på fel sätt.

Stefan
 
stefohl skrev:
Helt rätt. Adobe RGB och sRGB har ett gamma på 2,2 och ColorMatch har ett gamma på 1,8. Det gör en tydlig skillnad. Svårt att gardera sig mot att tryckeriet hanterar din bild på fel sätt.

Stefan

Tack återigen för era svar.


Det är egentligen bara till denna kunden som mina tryck blir dåliga, så jag antar att hos de andra kunderna (tryckerierna) så har dom hanterat mina filer annorlunda.

Men jag kommer köra på den profilen du länkade till och hoppas på det bästa.

Det är otroligt irriterande när bilderna blir Så annorlunda, till det sämre då givetvis, frustrerande.
 
christian_r skrev:
Tack återigen för era svar.


Det är egentligen bara till denna kunden som mina tryck blir dåliga, så jag antar att hos de andra kunderna (tryckerierna) så har dom hanterat mina filer annorlunda.
Ett sätt är ju att du själv gör konverteringen till CMYK. Om de säger att de använder Euroscale Uncoated, skicka dem en bild i denna färgrymd.

En annan lösning är att du konverterar bilden till Lab. Det tvingar dem att göra en konvertering, och eftersom det bara finns en Lab-färg (I Photoshop åtminstone) så kan de bara utgå från den rätta Lab-färgmodellen.

Stefan
 
Någon här som har fotograferat action med sin D3:a? Inställningar?

Det här ser roligt ut att plåta:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=28023375

Det som förvånar mig är att han kört med S-läget och 1/800 s hela tiden. Bländare 8-11 känns lite märkligt för mig i den här typen av bilder. De flesta med en Nikon D3 använder väl A-eller M-läget. Jag tycker nog att det hade varit snyggare med lite kortare skärpedjup genom att använda f2.8-4.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.