Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt obegripligt vad den mannen håller på med.
Förklara gärna så jag förstår.

AH det är ju en gammal Nikonkompis Iliah Borg så jag e-postar honom.Var inte så många år sedan jag visade honom varför man skall bör kolla bruset i 2800K istället för dagsljus.
 
Senast ändrad:
Här kommer två bilder tagna igår och med citat från en fotograf: "Nikon D3 is the poor man´s medium format back"
 

Bilagor

  • ullis2foto.jpg
    ullis2foto.jpg
    57.8 KB · Visningar: 533
Det är verkligen någonting mer i D3:ans filer.. Det känns som om ögat blir "mätt" när man tittar på en bild från D3.. Såhär fylliga mustiga bilder fick jag aldrig till tidigare med ett "annat kamera-märke" ;)
 
Hej Erik :) Japp, 50/1,2 Ais :)

Det är dock kämpigt med skärpan, på bl. 2 och 2,8.. rekommenderar AF-optik till den som inte är van vid manuell fokus.
 
Danlo skrev:
Såhär fylliga mustiga bilder fick jag aldrig till tidigare med ett "annat kamera-märke" ;)

.. men som sagt, det krävs ju sin man i digital efterbehandling och en förståelse för färger och vad som gör att en bild får "det" stinget.. Annars klarar man sig med "ett annat kamera-märke" ;D..
 
Danlo skrev:
.. men som sagt, det krävs ju sin man i digital efterbehandling och en förståelse för färger och vad som gör att en bild får "det" stinget.. Annars klarar man sig med "ett annat kamera-märke" ;D..

Angående färgmättnaden,stinget osv.

Det är ingen stor skilnad mellan 5d och d3 vad det gäller färgmättnad, d3 ger och 5d är tämligen lika om exv camera raw används och exponeringarna är likvärdiga.Det skiljer lite i röda och blå färger och nyanser.

Ett tips:
Till dina två bilder och digital efterbehandling.
Prova att dra ner mellantonerna, Nikon D3 har en förmåga att hissa mellantonerna, bilderna blir bättre, exv ansiktet som är för ljust. Skulle du trycka denna bild så kontrollera ansiktstonerna vilket har för höga magentavärden jämfört med gult samt dra ner det gula i bakgrunden för att få en lugnare effekt på bakgrunden. Du har ett gult överskott i bakgrunden .
Jag tog mig friheten att visa vad jag menar,det är svårt att korrigera din bild fullt ut pga av storlek och kompression, först en nerdragning av mellantonerna med kurvverktyget, negativ kurva, för att få fram detaljer i ansiktet, sedan en färgkorrigering i högdagern efter det vita .
Sedan en korrigering av hudtoner, så att magenta och rött inte dominerar över gult , och till sist en nerdragning av totala mättnaden i bilden för att passa exv tryck i en tidning bättre.Betraktar du bilderna på en bra skärm ser du att bilden till vänster, din bild ses som ljus och med lite skära hudtoner som förstärks i tryck. En bra regel är att mäta hudtonerna och se efter att i den cmykprofil som skall
använvändas , att magenta inte dominerar över gult.Ansikten blir då lätt för röda.
 

Bilagor

  • ansikte.jpg
    ansikte.jpg
    35.8 KB · Visningar: 511
Senast ändrad:
samma sak här, D3 hissar mellantoner, har en annan kurva jämfört med exv nikon d200.Detta ställer till problem om man inte är uppmärksam, iaf för några av minna kollegor som uppfattar det som d3 överexponerar. Eftersom d3 är en cmoskamera så har Nikon närmat sig Canon vad det gäller mellantoner, dvs mellantoner kan ibland lyftas för myckert jämfört med den mer konservativa kurvan i äldre Nikon med ccd.
din bild till vänster, någor korrigerad bild till höger, kurvor samt ändrat hudtoner så magenta inte dominerar .
 

Bilagor

  • ansikte2.jpg
    ansikte2.jpg
    36.1 KB · Visningar: 505
Senast ändrad:
Haha, ok, någon som ska sätta mig på plats, tyvärr, men jag tycker ditt resultat var sämre. Sorry. Och jag vet hur det fungerar i tryck.

En sak jag undrar är hur bildbyråerna kan sälja bilder där det är tryckbarhetsvarning över hela bilderna... Det undrar jag :)
 
Hmm, ett mellanting skulle nog se bäst ut va?

Tillägg: Det där med mellantonerna känns precis tvärtom med D200 förresten. Jag får alltid slita upp dem väldigt mycket för att bilderna inte ska se ut som skit.
 
Tycker att Mikaels justering höjde bilderna rejält! Hon ser ju nästan ut att va sjuk i originalen!
 
Håller med, men beror inte det hela i själva verket på att originalbilen, om man nu inte avsiktligt önskar det resultatet, är överexponerad med sissådär en tredjedel?
Ifall inte, har D300 samma "problem"? Kan man i så fall ställa in någonting i inställningarna för att korrigera detta redan i kameran?
Mvh
JB
 
macrobild skrev:
samma sak här, D3 hissar mellantoner, har en annan kurva jämfört med exv nikon d200.Detta ställer till problem om man inte är uppmärksam, iaf för några av minna kollegor som uppfattar det som d3 överexponerar. Eftersom d3 är en cmoskamera så har Nikon närmat sig Canon vad det gäller mellantoner, dvs mellantoner kan ibland lyftas för myckert jämfört med den mer konservativa kurvan i äldre Nikon med ccd.
din bild till vänster, någor korrigerad bild till höger, kurvor samt ändrat hudtoner så magenta inte dominerar .

Ack nej, proffs som inte förstår sig på kameran utan skyller på att det är den som "överexponerar"!

Med D3 och D300 kör jag bara på med matrixmätning och behöver under normala förhållanden i mycket mindre utsträckning än med tidigare Nikon DSLR laborera med exponeringskompensation.

Som jag påpekat så många gånger förut ger både Nikon D3 och D300 fotografen alla tänkbara inställningsmöjligheter i bildkontrollen och även Active D-Lighting kan bidra till att få det utseende man kan önska redan i jpg. Med NEF-filer skall det mycket till att inte lyckas skapa bilder som är av tekniskt bra kvalitet och som tillgodoser ens preferenser.
 
Janne B skrev:
Håller med, men beror inte det hela i själva verket på att originalbilen, om man nu inte avsiktligt önskar det resultatet, är överexponerad med sissådär en tredjedel?
Ifall inte, har D300 samma "problem"? Kan man i så fall ställa in någonting i inställningarna för att korrigera detta redan i kameran?
Mvh
JB

Är du inte nöjd med exponeringen och tonkurvan kan du prova att använda

1) Spotmätning eller aktsamhet på val av fokuspunkt i matrixmätning,

2) Ljusstyrkan på - och eventuellt i kombination med neddragen kontrast alternativt customkurva,

3) Active D-Lighting,

4) Finjusterad exponering med sänkning tex 1/6-2/6 EV.

5) Neutral bildstil som ger mjukare resultat än standard.

I denna nysstagna snapshot (jpg) av min utomhusstädande fru syns en skillnad i bildutseende där enda ändringen ligger i bildstilen. För båda bilderna är inställningen: skärpa 0, kontrast 0, ljusstyrka -, färgmättnad 0 och nyans 0. Neutral till vänster och Standard till höger. A-läget på ISO-auto och matrixmätning utan någon exponeringskompensation gav: 1/60 s, f2.8, ISO 220 på båda fotona. Vitbalans är AWB B1, M1. Det syns tydligt att Standard ger mer kontrast och färgmättnad trots att inställningarna i bildkontrollen för övrigt är identiska. Hudtonerna blir för kraftigt mättade med Standard.

Jag har mina D300 och D3 permanent inställda på + 1/6 EV i finjusterad exponering.
.
 

Bilagor

  • fru.1.jpg
    fru.1.jpg
    62.1 KB · Visningar: 363
Senast ändrad:
Danlo skrev:


En sak jag undrar är hur bildbyråerna kan sälja bilder där det är tryckbarhetsvarning över hela bilderna... Det undrar jag :)

Vilken profil arbetar du med för att kolla tryckbarheten? Fanns inte ett spår av tryckbarhetsvarning när man kollar denna bild med ISO Coated v2. Med tanke på de bleka färgerna skulle det ju vara märkligt om den hade det.

Stefan
 
Tack för tipsen Tore. Men menade du att du hade din kamera på + 1/6 del, ger inte detta värde än mer "utfrätta" högdagrar? Jag skäms att erkänna att jag faktiskt till nu hade "missat" den inställningsmöligheten, och ändå trodde jag att jag kunde doktorera på instruktionsboken ;-)
Mvh
B
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.