christian_r
Aktiv medlem
Detta läser man inte om man redan besitter en del kapital ! :-D
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Danlo skrev:
Såhär fylliga mustiga bilder fick jag aldrig till tidigare med ett "annat kamera-märke"
Danlo skrev:
.. men som sagt, det krävs ju sin man i digital efterbehandling och en förståelse för färger och vad som gör att en bild får "det" stinget.. Annars klarar man sig med "ett annat kamera-märke" ;D..
macrobild skrev:
samma sak här, D3 hissar mellantoner, har en annan kurva jämfört med exv nikon d200.Detta ställer till problem om man inte är uppmärksam, iaf för några av minna kollegor som uppfattar det som d3 överexponerar. Eftersom d3 är en cmoskamera så har Nikon närmat sig Canon vad det gäller mellantoner, dvs mellantoner kan ibland lyftas för myckert jämfört med den mer konservativa kurvan i äldre Nikon med ccd.
din bild till vänster, någor korrigerad bild till höger, kurvor samt ändrat hudtoner så magenta inte dominerar .
Janne B skrev:
Håller med, men beror inte det hela i själva verket på att originalbilen, om man nu inte avsiktligt önskar det resultatet, är överexponerad med sissådär en tredjedel?
Ifall inte, har D300 samma "problem"? Kan man i så fall ställa in någonting i inställningarna för att korrigera detta redan i kameran?
Mvh
JB
Danlo skrev:
En sak jag undrar är hur bildbyråerna kan sälja bilder där det är tryckbarhetsvarning över hela bilderna... Det undrar jag