Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Janne B skrev:
Håller med, men beror inte det hela i själva verket på att originalbilen, om man nu inte avsiktligt önskar det resultatet, är överexponerad med sissådär en tredjedel?

Haha, din gamla varg :) Det där med att över o underexponera finns inte längre när det handlar om digital fotografi. Man exponerar korrekt. Sen korrigerar man till önskad effekt efteråt, annars har man kanske under eller överexponerat o gått miste om information som man upptäcker efteråt att man behöver.
 
stefohl skrev:
Vilken profil arbetar du med för att kolla tryckbarheten? Fanns inte ett spår av tryckbarhetsvarning när man kollar denna bild med ISO Coated v2. Med tanke på de bleka färgerna skulle det ju vara märkligt om den hade det.

Stefan

Haha, tror du behöver gå en kurs i proofing, det är lite mer avancerat än så.
 
Danlo skrev:
Haha, ok, någon som ska sätta mig på plats, tyvärr, men jag tycker ditt resultat var sämre. Sorry. Och jag vet hur det fungerar i tryck.

En sak jag undrar är hur bildbyråerna kan sälja bilder där det är tryckbarhetsvarning över hela bilderna... Det undrar jag :)

Stefan har redan svarat, men du Daniel kanske skall gå en kurs hos Stefan, inte slå dig för bröstet som du ofta gör.
 
Danlo skrev:
Haha, tror du behöver gå en kurs i proofing, det är lite mer avancerat än så.

Daniel Högberg, vem f... är du?
Du moppsar dig dessutom mot Stefan Ohlsson angående profilhantering???
Stefan som är en av de främsta experterna i ämnet.
Utbildningsledare för SFF och fotografer som går digitalkursen
Du får nog tagga ner lite.
Gå en kurs
 
Senast ändrad:
Och Stefan kanske blir läraren med tanke på hans kunskaper och rykte i ämnet eller har du en annan person i åtanke? Lite svårt att vara lärare åt sig själv.

Mikael. Sådana här intelligenta och välgrundade inlägg finns det ganska många av från Daniel som du kommer att hitta om du söker lite. Fler av samma sort som med påståendet tidigare när det andra märket kommer på tal. ...........Gör dig inte besväret att kommentera pajasinägg som detta, det är inte värt besväret eller ens de få sekunder det tar att skriva texten....

Oseriöst, klumpigt och okunnigt är några ord som jag känner beskriver hans inlägg rätt bra......
 
Hej, jag tar och dyker in i diskussionen.

Har haft en del problem i det sista med foto som har gått till tryck.

De ser inte alls ut som dom gör på min skärm.

Får alltid instruktioner om att skicka bilden i oavsett färgprofil, genrellt format, osv, så att tryckeriet kan ordna det.

Färgerna på fotona i tidningen är väldigt gula och generellt mörkare.

Är ganska ny på detta att jobba inför tryck, brukar som sagt inte göra det själv, men det börjar verkligen bli ett problem.

Tips på hemsidor, artiklar o egna erfarenheter välkomnas !

/chrille
 
Danlo skrev:
Haha, din gamla varg :) Det där med att över o underexponera finns inte längre när det handlar om digital fotografi. Man exponerar korrekt. Sen korrigerar man till önskad effekt efteråt, annars har man kanske under eller överexponerat o gått miste om information som man upptäcker efteråt att man behöver.

Ytterliggare ett utomordentligt fånigt svar, har du fler på lager Daniel ?

Beroende på kontrastomfång i bilden så kan det krävas att man överexponerar eller underexponerar bilden, beroende på vad som skall prioriteras i ett motiv men högt kontrastomfång. Lågdager/skugga/mellantoner med fullgod teckning och lågt brus eller högdager med full erhållen återgivning.
 
christian_r skrev:

Får alltid instruktioner om att skicka bilden i oavsett färgprofil, genrellt format, osv, så att tryckeriet kan ordna det.


Om du skickar bilden utan en färgprofil har de alltså ingen aning om hur den ska se ut. Sedan är ju de flesta tryckerier inga virtuoser på färghantering. Jag skulle föreslå att du skriver ut din bild på en vettig skrivare med en bra profil. Har du tillgång till tryckeriets profil kan du göra en riktigt noggrann simulering av hur bilden kommer att bli i trycket.

Stefan
 
christian_r skrev:
Hej, jag tar och dyker in i diskussionen.

Har haft en del problem i det sista med foto som har gått till tryck.

De ser inte alls ut som dom gör på min skärm.

Får alltid instruktioner om att skicka bilden i oavsett färgprofil, genrellt format, osv, så att tryckeriet kan ordna det.

Färgerna på fotona i tidningen är väldigt gula och generellt mörkare.

Är ganska ny på detta att jobba inför tryck, brukar som sagt inte göra det själv, men det börjar verkligen bli ett problem.

Tips på hemsidor, artiklar o egna erfarenheter välkomnas !

/chrille

Jag tycker du skall gå med i SFF, med medlemsskap kan du läsa ett stort antal bra artiklar skrivna av Stefan Ohlsson. Allt från skärm fram till tryck.
Ett medlemsskap som du inte ångrar,dessutom får fantastiskt bra hjälp med diverse frågor samt bra och billig kameraförsäkring genom SFF

Medlem sedan 1984
 
stefohl skrev:
Om du skickar bilden utan en färgprofil har de alltså ingen aning om hur den ska se ut. Sedan är ju de flesta tryckerier inga virtuoser på färghantering. Jag skulle föreslå att du skriver ut din bild på en vettig skrivare med en bra profil. Har du tillgång till tryckeriets profil kan du göra en riktigt noggrann simulering av hur bilden kommer att bli i trycket.

Stefan

Tack för svaret.


Hur ändrar man, eventuellt importerar man en färg profil? Detta har jag verkligen inte koll på.
 
macrobild skrev:
Jag tycker du skall gå med i SFF, med medlemsskap kan du läsa ett stort antal bra artiklar skrivna av Stefan Ohlsson. Allt från skärm fram till tryck.
Ett medlemsskap som du inte ångrar,dessutom får fantastiskt bra hjälp med diverse frågor samt bra och billig kameraförsäkring genom SFF

Medlem sedan 1984

Kanske inte vore dumt.


Skall iaf först o främst kontakt redaktionen på den tidningen som jag sålde till och fråga om jag kan få deras färgprofil ( eller tryckeriets).

Det borde väl funka, antar jag (?)
 
christian_r skrev:
Tack för svaret.


Hur ändrar man, eventuellt importerar man en färg profil? Detta har jag verkligen inte koll på.

På Mac lägger du en profil i Hårddisk > Bibliotek > ColorSync > Profiles. På en PC högerklickar du på den och väljer Installera i den meny som då öppnas.

Stefan
 
christian_r skrev:
Kanske inte vore dumt.


Skall iaf först o främst kontakt redaktionen på den tidningen som jag sålde till och fråga om jag kan få deras färgprofil ( eller tryckeriets).

Det borde väl funka, antar jag (?)

Det är alltid bra att ha deras profil, men först och främst skall du se till att dina RGB bilder är taggade , dvs talar om att du har arbetat i en viss arbetsfärgrymd exv Adobe RGB. Sedan kan du fråga tryckeriet hur de de arbetar/ tar hand om dina bilder.Hur gör de med din RGB bild om de arbetar i en annan arbetsfärgrymd exv ColorMatch. Konverterar de din bild till ColorMatch före de konverterar till cmyk.
Har man inte tryckeriets cmyk profil och vill själv cmyka bilden så är det bäst att lägga den i en bra vedertagen cmykprofil, exv Euroscale coated v2 för magasintryck eller i en annan välkänd cmykprofil, en för exv dagstidningstryck.
 
macrobild skrev:
Det är alltid bra att ha deras profil, men först och främst skall du se till att dina RGB bilder är taggade , dvs talar om att du har arbetat i en viss arbetsfärgrymd exv Adobe RGB. Sedan kan du fråga tryckeriet hur de de arbetar/ tar hand om dina bilder.Hur gör de med din RGB bild om de arbetar i en annan arbetsfärgrymd exv ColorMatch. Konverterar de din bild till ColorMatch före de konverterar till cmyk.
Har man inte tryckeriets cmyk profil och vill själv cmyka bilden så är det bäst att lägga den i en bra vedertagen cmykprofil, exv Euroscale coated v2 för magasintryck eller i en annan välkänd cmykprofil, en för exv dagstidningstryck.

Ok, då har jag lite att gå på.

Tack för hjälpen.

Nu skall jag inte stjäla mer OT tid från alla "D3 fanatiker" ;-)
 
Mankan G skrev:
Och Stefan kanske blir läraren med tanke på hans kunskaper och rykte i ämnet eller har du en annan person i åtanke? Lite svårt att vara lärare åt sig själv.

Mikael. Sådana här intelligenta och välgrundade inlägg finns det ganska många av från Daniel som du kommer att hitta om du söker lite. Fler av samma sort som med påståendet tidigare när det andra märket kommer på tal. ...........Gör dig inte besväret att kommentera pajasinägg som detta, det är inte värt besväret eller ens de få sekunder det tar att skriva texten....

Oseriöst, klumpigt och okunnigt är några ord som jag känner beskriver hans inlägg rätt bra......

Håller med, han dyker upp i flera trådar med helt galna påståeenden och ger helt felaktiga svar.När han ber Stefan lära sig proofing då tröt mitt tålamod med den mannen.
 
Janne B skrev:
Tack för tipsen Tore. Men menade du att du hade din kamera på + 1/6 del, ger inte detta värde än mer "utfrätta" högdagrar? Jag skäms att erkänna att jag faktiskt till nu hade "missat" den inställningsmöligheten, och ändå trodde jag att jag kunde doktorera på instruktionsboken ;-)
Mvh
B

Jag har valt + 1/6 EV eftersom jag med D3 och D300 sällan har några problem med utfrätta högdagrar, jag kör med NEF+jpg, kamerorna har så bra exponeringslatitud och den inställningen passar mig.

Jag hoppas att Nikon någon gång i framtiden skall komma med en kamera som kan exponera i 1/6 EV-steg. (Nikons DSLR gör redan det vid Auto-ISO men det går inte att ställa in manuellt tex ISO 220 som i bilden ovan på min fru från i kväll. Ytterligare ett skäl till att så ofta som möjligt använda Auto-ISO!) Det kan göra skillnaden mellan en bra och perfekt exponering. Det kan vara av värde främst vid jpg-fotografering.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:

Har man inte tryckeriets cmyk profil och vill själv cmyka bilden så är det bäst att lägga den i en bra vedertagen cmykprofil, exv Euroscale coated v2 för magasintryck eller i en annan välkänd cmykprofil, en för exv dagstidningstryck.

Euroscale Coated v2 börjar bli rätt överspelad. Jag rekommenderar snarare ISO Web Coated.icc för magasinstryck. Hämta den på www.eci.org och gnäll lite på Adobe att de inte har med ISO profilerna som standard.

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.