jimslim84 skrev:
Jag instämmer i alla punkter, men egentligen är det enda viktiga att en bild berör mig starkt. Vissa gånger kan jag sitta och fundera vad det är i bilden som gör att jag gillar den så mycket, och komma fram till att det kanske är ett symmetriskt mönster som uppstår i bilden, att ljuset ligger på någonting på ett väldigt speciellt vis, att symboliken i bilden är slående, eller alla dessa saker tillsammans. Men om bilden berör mig starkt, om det enda den gör är att ge mig ett välbehag som så ofta dessa otroligt simpla kompositionerna ofta gör, ja då är jag lika glad för det. Visst kan man - och det finns väl en nytta i det oxå - sitta och analysera en bild väldigt hårt, men det är inte så jag ser bilder, inte vid första anblick åtminstone.
Visst har Jurek, en samlig väldigt bra bilder och jag föredrar dem vilken dag som helst framför Reichmann. Det enda jag inte vill instämma i är att det enda sättet att se på bilder är att alltid veta vad det är i bilden som gör den så fantastisk. Vissa ser på bilder på ett helt annat vis, och de kan ju älska en bild som du och jag inte ser något nämnvärt i alls. Ett välutvecklat analytiskt tänkande, är inte en förutsättning för att folk ska fullkomligt älska en bild.
Vi har ju fått några exempel, där folk gillar bilder från Reichmann, och många av hans bilder gillar jag med medan jag önskar att han gjort något mer intressant av ett så vackert landska på många av dem.
Vissa verkar ju uppenbarligen bli berörd av dem, men deras måttstock ser troligen inte ut som din eller min. Vem har rätt? Du som analytiskt kan avgöra det, eller de som bara älskar bilderna för att de är vackra? - båda två har rätt, anser jag. Vi människor ser saker helt olika.
Nu svävade jag iväg lite väl långt och länge, men dessa frågor om vad som är vackert och som berör oss väldigt starkt, väcker en del frågor i mig, inte bara när det gäller konst. Antar att jag kanske är lite av en romantiker när det gäller saker som är vackra i livet.
Det har sagts ett antal ggr tidigare i denna tråd och kan väl nämnas igen;Nu är vi väl ganska off topic...? =P
Mvh,