Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Ang jämförelse med bakstycken-hör det hit?

nalleg skrev:
Den här D3-tråden kan tydligen innehålla nästan vad som helst.

Om man nu skall göra jämförelse med digitala bakstycken-själv tycker jag det är meningslöst det är som att konstatera att en Ferrari är bättre än en Fiat-placera det då under forum VS

Efter en stund så blir det lätt tråkigt att diskutera knapparnas placering och brusegenskaperna så lite friska vindar tages tacksamt emot. Fortsätt gärna med fler utsvävningar. Dock är det trevligt om D3 är med vilket den faktiskt är i just denna OT mellan Hblad och D3an.

Jag har ofta funderat över hur stora skillnaderna faktiskt är så ...TACK!
 
Mankan G skrev:
Såg du bilderna jag hittade tagna med en D200 med och utan AA filter? Jisses vilken skillnad det var!!!
Om det är samma bilder som jag sett så är det stor skillnad, men fördelarna uppväger inte nackdelarna i mitt tycke. Det är ju inte för skojs skull man har ett AA-filter liksom.
Skärpan blir mycket bättre, men i många små detaljer och mönster så visar sig färgbrokiga artefakter och en viss "fnisslighet".
Om det är bra eller dåligt beror ju mycket på vad man fotograferar. Ett lite svagare filter hade inte skadat för min del, men helt utan vet jag inte om jag vill vara.

Tillägg: Visserligen kan en redig uppskärpning ge ungefär samma problem.
 
Innerst skrev:
Visa oss andra också! :)

Skulle gärna göra det om jag bara kunde. Hade en datorkrasch för en kort tid sedan och det enda som jag inte hade backt upp var bokmärkena i IE och adresserna i outlook. Hade helt enkelt missat att göra det. Allt annat låg på min externa HD......
 
Jag är inte helt övertygad. Det ser ut att vara bättre ackutans i den AA-filterbefriade kameran. Frågan är om det går att höga ackutansen i bilderna från standardkameran så att de bilderna bli likvärdiga. Upplösningsförmågan tycker jag inte ser ut att vara högre hos den AA-filterbefriande kameran.

Denna kommentar efter en ganska snabb titt.
 
macrobild skrev:
Upplösningen bestämst av när moire inträder.
I färg ja.

---------------------------------

Tillägg: Per, ordet "ackutans" finns inte i SAOB, kan du förklara vad det betyder? Jag får inte en enda träff med google heller.
 
Makten skrev:
I färg ja.

---------------------------------

Tillägg: Per, ordet "ackutans" finns inte i SAOB, kan du förklara vad det betyder? Jag får inte en enda träff med google heller.
Jag tror Per syftar på det som engelsktalande benämner Acutance (se Luminous Landscape) vilket syftar på "mikrokontrast", snarare än upplösning. Efter att snabbt ha tittat på de länkade bilderna så känns det som en träffande beskrivning. Dvs att liknande resultat borde kunna uppnås med den ordinarie D200:an med lite Unsharp Mask (vilket jag kanske borde ha undersökt).
 
Aculeate, Having prickles or sharp points.

Acumen, Sharpness of perception.

Acute, Sharpened; sharp; ending in a sharp point;
penetrating; having nice sensibility

Acutely, Sharply

Acutness, Sharpness; shrewdness;
faculty of nice perception

Hittat i en engelsk ordbok. Däremot fanns inte acutance med, men betydelsen torde framgå ändå.
 
Upplösningen i kameran och tillsammans med motivets detaljnivå,exv linjer som upprepas och sensorns förmåga att inte kunna återge de finaste linjer i motivet så uppstår ett vågformat mönster, moire.
För att undvika synbar moire i bilden så använder man på ett aa-filter som luddar till och klipper vid en viss vald frekvens.

Eftersom filtret reducerar uppkomst av synbar moire så inverkar detta även på skärpan i bilden.
Detaljnivån blir sämre

Ju högre upplösning/mer pixlar kameran har desto mindre chans till synbar moire i motivet eftersom kameran med fler pixlar kan lösa fler linjer, finare detaljer och svagare filter kan användas.
Optimalt vore att ha en sensor med högre upplösning än vad objektivet kan återge, då behövs inget filter alls.
 
macrobild skrev:

Ju högre upplösning/mer pixlar kameran har desto mindre chans till synbar moire i motivet eftersom kameran med fler pixlar kan lösa fler linjer, finare detaljer och svagare filter kan användas.
Optimalt vore att ha en sensor med högre upplösning än vad objektivet kan återge, då behövs inget filter alls.


En 1Ds MkIII med vidvinkelobjektiv med andra ord. Den har väl högre upplösning än objektiven.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.