Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
hj.cs skrev:
Mig veterligen är det bara fotografer som påstår att dom kan ta en bra bild oavsett utrustning! En liknelse skulle väl kunna vara att be en duktig snickare att slå in spik med en toffel för att han "är ju så duktig" istället för att använda en hammare. Jag tror att om man går ut på ett bygge och säger det till dem så stirrar dom nog på en och undrar om man är riktigt klok.
Men se är det en erkännd fotograf, ja då tar han underbara bilder med en hålkamera och säger man då till denna fotograf att det finns ju en bättre utrustning att använda då stirrar han på en och säger"Är du inte riktigt klok då kan ju folk tro att jag är en medelmåtta som måste ta stöd av tekniken"
Nä bilder är som musik ett personligt tyckande och smak och bilden blir inte bättre av att den är tagen med "dålig" utrustning, tvärt om!

Budskapet är att bilden inte blir estetiskt bättre tack vare en tekniskt bättre kamerautrustning tex en Nikon D3 med 200/2 VR.
 
Håller jag med om, men en estetiskt bra bild blir dålig om den tas med dålig utrustning OM det nu är skärpa,brusfrihet osv som man vill uppnå.
 
Intressant, det är alltså inte bristen på bra prylar som gör oss vanliga dödliga till sämre/mindre kända fotografer - det är bristen på resor runt om i världen?

För mig känns det lite som om somliga, trots att de har bästa tänkbara utrustning, måste hitta annat att skylla på ...
 
hj.cs skrev:
Håller jag med om, men en estetiskt bra bild blir dålig om den tas med dålig utrustning OM det nu är skärpa,brusfrihet osv som man vill uppnå.

Det bästa är givetvis om både den tekniska och estetiska bildkvaliteten är på topp.
 
AFE skrev:
Intressant, det är alltså inte bristen på bra prylar som gör oss vanliga dödliga till sämre/mindre kända fotografer - det är bristen på resor runt om i världen?

För mig känns det lite som om somliga, trots att de har bästa tänkbara utrustning, måste hitta annat att skylla på ...

Jag poängterar bara att trots de bästa förutsättningar så presterar inte Reichmann mfl bättre bilder än vad de gör.

Jämför inspirationsnivån på de ovan nämnda herrarnas verk med den här killens mångfald och lyskraft. Han fotograferar bla med Nikon D3. Ser du någon skillnad i kreativt uttryck?

http://www.jn66.com/#

Blir det bättre än så här?

http://www.jn66.com/#136
 
Senast ändrad:
Givetvis är det skillnad i kreativitet, vissa människor är ju mer experimentiella - spelar ingen roll hur många resor de gör.

Vissa gillar att ta en viss sorts bilder, tex. väldigt kreativt bildskapande, någon annan kanske önskade att han tog mer "kreativa" bilder, en trejde är väldigt nöjd med att inte vara experimentiell i sitt skapande.

Ingen sort är väl bättre eller sämre. Det handlar ju bara om smak och tycke.

Kreativ och bättre/estetiskt är ju inte riktigt samma sak, för alla.

Mvh,
 
jimslim84 skrev:
Givetvis är det skillnad i kreativitet, vissa människor är ju mer experimentiella - spelar ingen roll hur många resor de gör.

Vissa gillar att ta en viss sorts bilder, tex. väldigt kreativt bildskapande, någon annan kanske önskade att han tog mer "kreativa" bilder, en trejde är väldigt nöjd med att inte vara experimentiell i sitt skapande.

Ingen sort är väl bättre eller sämre. Det handlar ju bara om smak och tycke.

Kreativ och bättre/estetiskt är ju inte riktigt samma sak, för alla.

Mvh,

Om kreativitet inte är ett givet kriterium för kvalitet vad finns det då enligt dig för måttstock på estetiskt värde i D3-fotografers bilder? Eller existerar det inga normer alls för konstnärlig kvalitet utan det är helt och fullt upp till var och en att tycka vad som helst enligt eget godtycke - estetisk anarki?

Finns det någon D3-fotograf här på fotosidan som känner sig proppmätt på kreativitet och inte är i behov av inspiration från andra fotografers bilder? Om hunger kvarstår - vad söker ni, vad sporrar i andras verk?
 
Senast ändrad:
christian_r skrev:
Ursäkta mig, men jag är utomordentligt trött på att höra sådana påståenden.

Analogi; Klart att Schumacher kan köra snabbt i en Saab 95 på bana, men det går snabbare i en Formel 1 bil.

Kameran är ett verktyg som verkliggör de eventuella krav man har på sitt arbete.
T.ex snabb fokus, hög upplösning för stora prints, smidigt kamera hus för mycket resor, stora pixlar för ökat omfång, stor sökare för precisa kompositioner, väder tätt hus med metall konstruktion för krävande miljöer, m.m.

Tryck ett av dina foto från 350d vs D3 i 100*80cm och bevittna skillnaden.

Klart att en duktig fotograf kan ta bra fotografier med en kompakt kameran, frågan är väl snarare Varför man skulle göra det?

Jag påpekade bara att ingen bild blir bättre i konstnärlig mening för att en dyr kamerautrustning används. Se mina jämförande bilder i den här tråden för några veckor sedan mellan D3:an och en 3 MP Canon A75.
 
Teodorian skrev:
Om kreativitet inte är en given referens för kvalitet vad finns det då enligt dig för måttstock på estetisk bildkvalitet i D3-fotografers bilder? Eller existerar det inga normer alls för konstnärlig kvalitet utan det är helt och fullt upp till var och en att tycka vad som helst enligt eget godtycke - estetisk anarki?

Nu diskuterar vi ju just D3-fotografers bilder, men har det någon betydelse egentligen?

Att det finns regler som talar om att vi i just denna konstgeneration, gillar ett visst bildspråk är ju givet och det kommer säkerligen förändras. Men bara för att just du gillar någons bilder, och har belägg för det(i detta fall att de är mer kreativt utförda), är ju ändå bara en måttstock för dig. Visst går det att diskutera, och lägga fram belägg för varför man föredrar en viss fotograf framför en annan. Men det finns antagligen(?) en stor skara som inte funderar så mycket som du, men föredrar likväl en viss bild före en annan.

Förövrigt håller jag med dig, en mer kreativt utförd bild faller ofta mig mer i smaken. Och visst tycker jag jurek nemns bilder är bättre än Reichmann's.

Måste dra nu.

återkommer ikväll.

Mvh,
 
jimslim84 skrev:
Nu diskuterar vi ju just D3-fotografers bilder, men har det någon betydelse egentligen?

Att det finns regler som talar om att vi i just denna konstgeneration, gillar ett visst bildspråk är ju givet och det kommer säkerligen förändras. Men bara för att just du gillar någons bilder, och har belägg för det(i detta fall att de är mer kreativt utförda), är ju ändå bara en måttstock för dig. Visst går det att diskutera, och lägga fram belägg för varför man föredrar en viss fotograf framför en annan. Men det finns antagligen(?) en stor skara som inte funderar så mycket som du, men föredrar likväl en viss bild före en annan.

Förövrigt håller jag med dig, en mer kreativt utförd bild faller ofta mig mer i smaken. Och visst tycker jag jurek nemns bilder är bättre än Reichmann's.

Måste dra nu.

återkommer ikväll.

Mvh,

Mitt resonemang bygger på den ofta anförda tesen att bra bilder berör. En bild som berör har

1) ett motiv som fångar intresset och engagerar,

2) fotograferats på ett sätt som griper tag,

3) bildbehandlats för att förstärka den estetiska dramatiken,

4) presenterats på ett tekniskt och konstnärligt tilltalande vis.

Hur många av Rockwells, Hogans, Reichmanns och Rörsletts bilder uppfyller dessa kriterier på att beröra? Hur klarar sig Jurek Nemns i det sammanhanget?
 
Teodorian skrev:
Hur många av Rockwells, Hogans, Reichmanns och Rörsletts bilder uppfyller dessa kriterier på att beröra? Hur klarar sig Jurek Nemns i det sammanhanget?
Jag har inte sett något av herrar Rockwell, Hogan, Reichmann eller Rörslett som uppfyllt kriterierna.
Jurek Nems ligger då bättre till.
 
Teodorian skrev:
Mitt resonemang bygger på den ofta anförda tesen att bra bilder berör. En bild som berör har

1) ett motiv som fångar intresset och engagerar,

2) fotograferats på ett sätt som griper tag,

3) bildbehandlats för att förstärka den estetiska dramatiken,

4) presenterats på ett tekniskt och konstnärligt tilltalande vis.

Jag instämmer i alla punkter, men egentligen är det enda viktiga att en bild berör mig starkt. Vissa gånger kan jag sitta och fundera vad det är i bilden som gör att jag gillar den så mycket, och komma fram till att det kanske är ett symmetriskt mönster som uppstår i bilden, att ljuset ligger på någonting på ett väldigt speciellt vis, att symboliken i bilden är slående, eller alla dessa saker tillsammans. Men om bilden berör mig starkt, om det enda den gör är att ge mig ett välbehag som så ofta dessa otroligt simpla kompositionerna ofta gör, ja då är jag lika glad för det. Visst kan man - och det finns väl en nytta i det oxå - sitta och analysera en bild väldigt hårt, men det är inte så jag ser bilder, inte vid första anblick åtminstone.

Visst har Jurek, en samlig väldigt bra bilder och jag föredrar dem vilken dag som helst framför Reichmann. Det enda jag inte vill instämma i är att det enda sättet att se på bilder är att alltid veta vad det är i bilden som gör den så fantastisk. Vissa ser på bilder på ett helt annat vis, och de kan ju älska en bild som du och jag inte ser något nämnvärt i alls. Ett välutvecklat analytiskt tänkande, är inte en förutsättning för att folk ska fullkomligt älska en bild.

Vi har ju fått några exempel, där folk gillar bilder från Reichmann, och många av hans bilder gillar jag med medan jag önskar att han gjort något mer intressant av ett så vackert landska på många av dem.

Teodorian skrev:
Hur många av Rockwells, Hogans, Reichmanns och Rörsletts bilder uppfyller dessa kriterier på att beröra? Hur klarar sig Jurek Nemns i det sammanhanget?

Vissa verkar ju uppenbarligen bli berörd av dem, men deras måttstock ser troligen inte ut som din eller min. Vem har rätt? Du som analytiskt kan avgöra det, eller de som bara älskar bilderna för att de är vackra? - båda två har rätt, anser jag. Vi människor ser saker helt olika.

Nu svävade jag iväg lite väl långt och länge, men dessa frågor om vad som är vackert och som berör oss väldigt starkt, väcker en del frågor i mig, inte bara när det gäller konst. Antar att jag kanske är lite av en romantiker när det gäller saker som är vackra i livet.

Det har sagts ett antal ggr tidigare i denna tråd och kan väl nämnas igen;Nu är vi väl ganska off topic...? =P

Mvh,
 
Teodorian skrev:
Jag är övertygad om att om alla D3-ägare på Fotosidan fick möjlighet att göra de resor som tex Reichmann gör på ett år skulle vi komma tillbaka med väsentligt mycket mer kreativa, experimentella, levande och framförallt roliga och autentiska bilder än de sterila, ytliga, kliniska och oinspirerande bilder som Herr Reichmann allt som oftast visar upp.
Måste man åka till exotiska platser för att ta bra bilder? Kan inte alla D3-ägare på Fotosidan ta bra bilder hemmavid?

Det kanske finns en anledning till att Reichmann har råd att göra en massa fotoresor? Alltså: jag tycker inte att just Reichmann är världens bästa fotograf, men han är allt annat än usel. Han tjänar väl dessutom inte sina pengar på att fotografera, utan på att föreläsa om fototeknik och på att sälja instruktionsfilmer om fototeknik?

Är det ett trovärdighetsproblem att hans bilder inte är världens bästa, eller vad det är det du är ute efter? Den som inte tror att han kan undervisa om fototeknik eftersom han inte tar tillräckligt bra bilder kan väl helt enkelt låta bli att köpa hans videofilmer?

Var finns självinsikten och självkritiken när Michael Reichmann lägger upp den här bilden (http://luminous-landscape.com/1photo-pages/fall-spring.shtml) på sin hemsida? Tycker han verkligen att det är en så bra bild att han vill visa den för alla på nätet?
Berätta gärna varför du tycker att bilden inte är bra.
 
PMD skrev:
Måste man åka till exotiska platser för att ta bra bilder? Kan inte alla D3-ägare på Fotosidan ta bra bilder hemmavid?

Det kanske finns en anledning till att Reichmann har råd att göra en massa fotoresor? Alltså: jag tycker inte att just Reichmann är världens bästa fotograf, men han är allt annat än usel. Han tjänar väl dessutom inte sina pengar på att fotografera, utan på att föreläsa om fototeknik och på att sälja instruktionsfilmer om fototeknik?

Är det ett trovärdighetsproblem att hans bilder inte är världens bästa, eller vad det är det du är ute efter? Den som inte tror att han kan undervisa om fototeknik eftersom han inte tar tillräckligt bra bilder kan väl helt enkelt låta bli att köpa hans videofilmer?

Självklart kan vi ta bra bilder hemmavid. Min jämförelse gjorde jag för att dessa män har förutsättningarna att ta spännande bilder genom deras resor men enligt mitt förmenande inte lyckas så bra med det.

Jag har inget djupare syfte än att diskutera om proffsfotografer som är experter på kamerautrustning tex Nikon DSLR verkligen tar bra bilder. Det finns olika syn på den saken och var och en har rätt till sin åsikt i frågan.

PMD skrev:
Berätta gärna varför du tycker att bilden inte är bra.

Bilden är usel för mig därför att jag inte finner svar på för mig grundläggande frågor:

1) Vad har fotografen sett som han vill fotografera?

2) Vad är det egentliga huvudmotivet?

3) Hur har fotografen tänkt när han komponerat motivet?

4) Vad vill han förmedla med bilden?

5) Hur har fotografen gjort bilden bättre genom bildbehandling?

Bilden berör inte och väcker bara likgiltighet och förundran över att den överhuvudtaget tagits och än mer över att den lagts upp på en hemsida samt att den skulle visa på styrkan hos Nikon D3. Bilden är motivlös, platt och intetsägande. Det finns inget att se utan är som att stirra rakt ut i tomma luften.
 
Senast ändrad:
PMD skrev:
Nu driver du väl med oss?

Jag fångades direkt av den bilden. Färgerna och kompositionen berör mig omedelbart och länge. Den är en "instant hit" för mig. Bilden är drömsk och Fine Art Photography i den genuint konstnärliga meningen till skillnad från det stelbenta, kliniskt trista som herrar Reichmann och Steinmüller sysslar med.
 
jimslim84 skrev:
Jag instämmer i alla punkter, men egentligen är det enda viktiga att en bild berör mig starkt. Vissa gånger kan jag sitta och fundera vad det är i bilden som gör att jag gillar den så mycket, och komma fram till att det kanske är ett symmetriskt mönster som uppstår i bilden, att ljuset ligger på någonting på ett väldigt speciellt vis, att symboliken i bilden är slående, eller alla dessa saker tillsammans. Men om bilden berör mig starkt, om det enda den gör är att ge mig ett välbehag som så ofta dessa otroligt simpla kompositionerna ofta gör, ja då är jag lika glad för det. Visst kan man - och det finns väl en nytta i det oxå - sitta och analysera en bild väldigt hårt, men det är inte så jag ser bilder, inte vid första anblick åtminstone.

Visst har Jurek, en samlig väldigt bra bilder och jag föredrar dem vilken dag som helst framför Reichmann. Det enda jag inte vill instämma i är att det enda sättet att se på bilder är att alltid veta vad det är i bilden som gör den så fantastisk. Vissa ser på bilder på ett helt annat vis, och de kan ju älska en bild som du och jag inte ser något nämnvärt i alls. Ett välutvecklat analytiskt tänkande, är inte en förutsättning för att folk ska fullkomligt älska en bild.

Vi har ju fått några exempel, där folk gillar bilder från Reichmann, och många av hans bilder gillar jag med medan jag önskar att han gjort något mer intressant av ett så vackert landska på många av dem.



Vissa verkar ju uppenbarligen bli berörd av dem, men deras måttstock ser troligen inte ut som din eller min. Vem har rätt? Du som analytiskt kan avgöra det, eller de som bara älskar bilderna för att de är vackra? - båda två har rätt, anser jag. Vi människor ser saker helt olika.

Nu svävade jag iväg lite väl långt och länge, men dessa frågor om vad som är vackert och som berör oss väldigt starkt, väcker en del frågor i mig, inte bara när det gäller konst. Antar att jag kanske är lite av en romantiker när det gäller saker som är vackra i livet.

Det har sagts ett antal ggr tidigare i denna tråd och kan väl nämnas igen;Nu är vi väl ganska off topic...? =P

Mvh,

Off topic eller ej... min tanke med detta minitema var att utgå från några fotografer som använder Nikon D3 och är tekniskt kompetenta men, enligt mig, kan ifrågasättas för sin faktiska förmåga till utmärkt bildskapande ur estetisk synvinkel.

Jag tar tacksamt emot länkar till fotografer som vi D3-ägare kan inspireras av. Var finns de riktigt högklassiga fotograferna någonstans?
 
Senast ändrad:
Läste igenom den sk AF testen.

Har några frågor, var la dom autofocuspunkten, i mitten på en vit tröja????

Man kan sedan undra varför flera bildbyråer är efter utvärdering mer lyriska över ett av de två märkenas autofocus, dvs de har mer skarpa bilder jämfört med det andra märket, speciellt i utvärdering när det gällde sport, dvs fotboll och hockey.

Själv har jag ingen aning om hur bra eller dålig det ena märket uppträder jämfört med det andra..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.