macrobild
Avslutat medlemskap
Janne B skrev:
OK Mikael, jag lässer och begrundar och försöker ta till mig, det här kan du bättre än jag. Men du menar alltså att PS har någon form av "data" som gör att jag inte, hur jag än drar i spakarna på NX kan efterlikna denna? Sedan undrar jag vad du menade med "grundinställning". Jag trodde att när jag öppnade NX så får jag alltid som förstahandsval "inspelat värde". Det var därför jag trodde att den inställning jag hade i kameran automatiskt var "grundinställningen". För om det är så att en "grundinställning" är mer eller mindre flytande spelar ju den ingen roll. Sedan är även jag lika "lat" som Magnus och vill gärna ha bilden så färdig som möjligt redan i kameran;-)
Mvh
JB
nej då har du missuppfattat, jag säger bara att programvarorna har olika sätt att räkna fram en bild.Just nu tittar jag på autofunktinen, dvs programvaran analyserar bilden efter vitpunkt, svartpunkt och hur en kontrastkurva som ligger inlagd som default påverkar bilden vid autofunktionen.
Jag säger också att jag kan efterlikna en NX bild med Camera Raw och vice versa, men Nikon har lite annorlunda syn på kontastkurvor än exv Adobe.