Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:


3.I det andra fallet exponerar du efter 25000iso och då får du en betydligt kortare exponeringstid om samma bländare är vald, sensorn får mindre ljus = färre fotoner träffar sensorn=färre elektroner kan läsas ut = lägre signalnivå.
Den lägre signalnivån förstärks , fotonbrus framträder tydligare.Läs artikeln , snälla.

Mikael

Innebär det att man får bättre DR med längre slutartider i ovanstående exempel?
 
christian_r skrev:
Innebär det att man får bättre DR med längre slutartider i ovanstående exempel?

ja, du du samlar in fler fotoner genom längre exponering av sensorn, fler fotoner ger förutsättningar till fler elektroner, fler elektroner ger högre signalnivå.
Signalanivå= antalet hållna elektroner innan utläsning från sensorn ger förutsättningarna för signal/brus, dynamiskt omfång, bildkvalitet.

Se vad som händer, schematiks bild.

Mikael
 
Men var det inte så att man skulle använda Capture NX för att få ut max? Eller har det bara med bruset att göra? Jag skulle nog även jag vara intresserad av den där artikeln som du skickade över, så om du får/vill skicka den även till mig skulle jag bli jätteglad.
Mvh
JB
 
macrobild skrev:
du har fortfarande inte förstått trots artikeln jag gav dig, vadå extrapoleras till 25600iso???

1.Kamerans sensor vet ingenting om iso.Den fångar upp fotoner/ljus.Hur bra beror på storlek av enskild pixelyta,filfactor, microlinsers utformning mm. Störst är alltid bäst.

2. I ena fallet så exponerar du kameran efter det som motsvarar 3200iso, den tid och bländare du får medger ett visst ljusinsläpp till sensorn, ett antal fotoner hinner fångas in och ett antal elektroner kan utläsas.

3.I det andra fallet exponerar du efter 25000iso och då får du en betydligt kortare exponeringstid om samma bländare är vald, sensorn får mindre ljus = färre fotoner träffar sensorn=färre elektroner kan läsas ut = lägre signalnivå.
Den lägre signalnivån förstärks , fotonbrus framträder tydligare.Läs artikeln , snälla.

Mikael

Gomorgon Mikael och Tore!

Mikael! De där är gammal skåpmat som du kan sluta tugga om nu! Vet och kan det där! Slutaren är stängd nu och både du och jag har lika många elektroner i hinkarna på sensorn att ta hand om, fastän du har kört efter H och jag efter 1600 -1 på en 5D/40D. Sensorn vet inte om vad vi haft för oss mer än att den sett lika mycket ljus i båda fallen... Vad händer sen? När elektronerna ska transporteras genom kamerans elektronik för att förpackas som bitar i en råfil på minneskortet. Det är de jag är nyfiken på och gärna vill lära mej mer om. Kan du inte "tugga" dom bitarna en stund som omväxling...

Ett äkta isoläge på 3200 borde vara bättre än ett boostat 1600-läge. Därav frågan varför jämföra ett boostat läge med ett äkta. Päron och äpplen ser ofta likartade ut...

Jag ser ingen skillnad i DPP eller Capture One på H och en pressad 1600 vilket torde visa att H läget är en boost och vi vet inte hur ett äkta läge skulle sett ut efter som det inte finns, eller hur?

Två 100% crop på pressad 1600 resp H där det enda som skiljer är 36 grader i färgtemperatur. 40D, 5.6, 1/10 i båda fallen.
 

Bilagor

  • image2.jpg
    image2.jpg
    91.6 KB · Visningar: 330
macrobild skrev:
Iso 3200 är samma sak som 1600iso och därefter "kalla det pressat ett steg", du har halverat antalet utlästa elektroner från det du går från 1600iso till 3200iso och höjt förstärkningen.
Samma sak gäller för d3.
Men när sker analog förstärkning och när sker digital förstärkning? Det senare är ju "bara matte"?
Vad jag tror att Leif far efter är att när man ställer in ett boost-läge så sker ingen mer förstärkning, dvs signalen förstärks lika mycket vid ISO 6400 som vid ISO 3200 på en Nikon D3 (för en EOS 5D gäller analogt ISO 3200 respektive ISO 1600). Den extra förstärkning som behövs görs i boost-läget (H eller H1 eller vad det nu kan kallas) helt digitalt, och kan alltså lika gärna göras vid efterbehandlingen, möjligen t.o.m. bättre om man har bra verktyg i datorn.

Jag vet inte om det är så här det går till, men det är en rimlig teori baserat på hur kamerorna är specificerade.

DET är antalet utlästa elektroner som styr brusnivån, det har d3 fler av än 5d
Det är ju helt sant oberoende av hur signalen förstärks.

vill du ha en bra artikel skriven av Lars Kjellberg och illustrerad av mig angående ämnet?
Är det något du kan lägg upp för nedladdning nånstans? Annars tar jag också gärna emot den via email.
 
elbe skrev:
Jag ser ingen skillnad i DPP eller Capture One på H och en pressad 1600 vilket torde visa att H läget är en boost och vi vet inte hur ett äkta läge skulle sett ut efter som det inte finns, eller hur?
Ser du någon skillnad mellan 800 pressat till 1600 och "äkta" 1600 då?
 
PMD skrev:
Äsch, där blev det lite fel. Det ska förstås vara "vid ISO 12800 som vid ISO 6400 på en Nikon D3".

Rimligtvis borde förstärkningen ske på den ananloga sidan efter inställt iso.

Ett äkta iso 3200 skulle då se ut:

Analog signal - förstärkning efter iso3200 - AD - exif mm - rå-fil på minneskort. (Iso 3200 på D3)

En boostat iso 3200 skulle då se ut:

Ett steg "underexponerad" analog signal - förstärkning efter iso1600 - AD - digitalt lyft ett steg - exif mm - rå-fil på minneskort. ("Iso 3200" på 5D)
 
D3:ans H-lägen börjar efter ISO 6400, som alltså är ett "äkta" läge (vad det nu spelar för roll).

Jag roade mig med att ta en bild med kameran inställd på ISO 25600, underexponera två steg, och kompensera för det i CNX. Det blev lite brusigt, men med tanke på att exponeringen motsvarar ISO 102400 tycker jag det blev förvånansvärt bra ;)

http://www.flickr.com/photos/aferiksson/2370709277/
 
AFE skrev:
D3:ans H-lägen börjar efter ISO 6400, som alltså är ett "äkta" läge (vad det nu spelar för roll).

Jag roade mig med att ta en bild med kameran inställd på ISO 25600, underexponera två steg, och kompensera för det i CNX. Det blev lite brusigt, men med tanke på att exponeringen motsvarar ISO 102400 tycker jag det blev förvånansvärt bra ;)

http://www.flickr.com/photos/aferiksson/2370709277/

I D5:an kommer det du gjort vara vardagsmat. Vi behöver bara vänta 5-6 år...
 
Här är två exempel på underexponerade filer som korrigerats i Lightroom kontra "korrekta" exponeringar på fyra steg högre ISO-tal. Scenen:
 

Bilagor

  • 20080419-nd3_5622 copy2.jpg
    20080419-nd3_5622 copy2.jpg
    87.6 KB · Visningar: 227
Utsnitt med jämförelse av ISO 6400 (1) och ISO 400 lyft fyra steg i Lightroom (2).
 

Bilagor

  • 6400.400.+4ev.lr.jpg
    6400.400.+4ev.lr.jpg
    64.3 KB · Visningar: 227
Jämförelse av ISO 6400-utsnittet från en konvertering i Lightroom (1) och en NX-konvertering (2). Lightroom-filen är bildbehandlad med färgbrusreduktion genom gaussisk oskärpa styrka 4 med filter färg i CS2.
 

Bilagor

  • lr-nx.1.jpg
    lr-nx.1.jpg
    55.8 KB · Visningar: 362
LR-versionen (1) med kraftig färgbrusreduktion genom gaussisk oskärpa och filter färg i CS2 samt NX-version (2) av ISO 25600-exponeringen.
 

Bilagor

  • lr-nx.2.jpg
    lr-nx.2.jpg
    65.4 KB · Visningar: 354
Mina slutsatser är

1) Bildkvaliteten på NEF-filer från Nikon D3 blir i princip den samma om jag underexponerar upp till fyra EV-steg på ett lägre ISO-tal eller använder korrekt exponering givet att jag använder samma slutartid,

2) View/Capture NX ger bättre bildkvalitet med bättre detaljnivå och mindre färgbrus på de högsta ISO-talen än Lightroom. Nackdelen är att färgmättnaden kan förloras i NX trots att ingen brusreduktion lagts på.

NEF-filerna är konverterade rakt av utan korrigeringar i View NX och så neutralt som möjligt i Lightroom.

Frågan är vad vitsen är med att medvetet välja ett lägre ISO-tal och underexponera. Jag förlorar ingen bildkvalitet med att exponera optimalt med högre ISO-värden. Dessutom ger mig högre ISO-tal fördelen av att få kortare slutartider. Jag ser ingen som helst anledning att med Nikon D3 medvetet underexponera på ett lägre ISO-tal och korrigera i en rawkonverterare (eller för den delen att avsiktligt överexponera i tron att jag får lägre brus).
 
elbe skrev:
Gomorgon Mikael och Tore!

Mikael! De där är gammal skåpmat som du kan sluta tugga om nu! Vet och kan det där! Slutaren är stängd nu och både du och jag har lika många elektroner i hinkarna på sensorn att ta hand om, fastän du har kört efter H och jag efter 1600 -1 på en 5D/40D. Sensorn vet inte om vad vi haft för oss mer än att den sett lika mycket ljus i båda fallen... Vad händer sen? När elektronerna ska transporteras genom kamerans elektronik för att förpackas som bitar i en råfil på minneskortet. Det är de jag är nyfiken på och gärna vill lära mej mer om. Kan du inte "tugga" dom bitarna en stund som omväxling...

Ett äkta isoläge på 3200 borde vara bättre än ett boostat 1600-läge. Därav frågan varför jämföra ett boostat läge med ett äkta. Päron och äpplen ser ofta likartade ut...

Jag ser ingen skillnad i DPP eller Capture One på H och en pressad 1600 vilket torde visa att H läget är en boost och vi vet inte hur ett äkta läge skulle sett ut efter som det inte finns, eller hur?

Två 100% crop på pressad 1600 resp H där det enda som skiljer är 36 grader i färgtemperatur. 40D, 5.6, 1/10 i båda fallen.

Bra att du har förstått vad iso är.Du har väl lärt dig av texten jag skickade. Lars är en stor pedagog.
Sedan förstår jag inte vad du menar med äkta iso läge? Förklara gärna detta för mig.
Oavsett äkta eller oäkta så var frågan från början
början varför jag jämförde det som motsvarar 3200ios frånde två kamerorna 5d och d3- jo därför resultatet motsvarar 3200iso från de två kamerorna.Oavsett om canon kallar det H1 eller MajBjörn.
 
Teodorian skrev:
Utsnitt med jämförelse av ISO 6400 (1) och ISO 400 lyft fyra steg i Lightroom (2).

Det här är ju ett väntat resultat att iso6400, ska enligt Anders ovan vara högsta läfet innan H på D3, visar ett bättre resultat än iso400 lyft fyra steg.

Sen vad du hållit på med i de andra testerna vet jag inte... Provat olika rå-konverterade kanske? Verkar i.a.f. vara onödigt att lyfta från iso1600 när du har det äkta? 6400 att lyfta från...
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Bra att du har förstått vad iso är.Du har väl lärt dig av texten jag skickade. Lars är en stor pedagog.
Sedan förstår jag inte vad du menar med äkta iso läge? Förklara gärna detta för mig.
Oavsett äkta eller oäkta så var frågan från början
början varför jag jämförde det som motsvarar 3200ios frånde två kamerorna 5d och d3- jo därför resultatet motsvarar 3200iso från de två kamerorna.Oavsett om canon kallar det H1 eller MajBjörn.

Tack för dina svar Mikael! Tror inte vi kommer nåt längre än till full well capacity och antal elektroner i vår diskussion. Jag hoppas du tar dej ur hinkarna snart och ser dej om lite även på världen efter dom...

Edit: Tack igen för artikeln. Bra och intressant läsning även om jag kände till de mesta innan...
 
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto