ANNONS
Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är DXO för något? Om det är ännu bättre på brus än NX så måste det ge ett magiskt resultat på 6400 Iso?!

Danlo skrev:
Och om jag sen vill öppna filen direkt i Photoshop utan att spara den men vill ändå att all behandling jag gjort i NX ska följa med.. Är det bara att klicka på Arkiv-öppna med ??

Yepp, förutsatt att du har ställt in att det är Photoshop som ska öppnas med menyvalet "Öppna med..."

/Oscar

Multiexponering för att minska brus med D3

Jag har tagit några testbilder på ISO 25000 med multiexp (10 bilder med autogain). Bruset minskar väsentligt.

Men det är en sak jag undrar över. Är det bara fotonbruset som minskar eller påverkas även annan typ av brus,exempelvis mörkerbruset?

Björn G

Re: Multiexponering för att minska brus med D3

nalleg skrev:
Jag har tagit några testbilder på ISO 25000 med multiexp (10 bilder med autogain). Bruset minskar väsentligt.

Men det är en sak jag undrar över. Är det bara fotonbruset som minskar eller påverkas även annan typ av brus,exempelvis mörkerbruset?

Björn G

Blir det bättre om du gör så, än om du i stället tar en bild på ISO 6400 och 10 gånger så lång exponeringstid?

Re: Multiexponering för att minska brus med D3

nalleg skrev:

Björn G

Jag vet inte vad du menar med fotonbrus respektive mörkerbrus. Enligt vad jag förstår så ger multiexponering fördelen av att det slumpmässiga bruset i varje fil till viss del "tar ut" varandra då flera exponeringar slås samman. Se mitt experiment här (080107):

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=87229

Re: Re: Multiexponering för att minska brus med D3

Teodorian skrev:
Jag vet inte vad du menar med fotonbrus respektive mörkerbrus. Enligt vad jag förstår så ger multiexponering fördelen av att det slumpmässiga bruset i varje fil till viss del "tar ut" varandra då flera exponeringar slås samman. Se mitt experiment här (080107):

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=87229

Mörkerbrus: Elektroner som skapas i pixlarna oavsett om bilden exponeras eller ej. Finns bara i bildens mörka delar

Fotonbrus:Slumpmässigt brus.

Tittade på ditt experiment.Det verkar som om båda brustyperna minskar.

Björn

Vad är vitsen med att använda 25600 på långa slutartider?

För att metoden ska fungera måste man ju ändå använda stativ, och då är det väl bättre att göra antingen en lång exponering på lägre ISO, eller använda multiexponering även på det lägre ISO-talet för att få ner bruset.

Det är i och för sig kul att det går att få så brusfritt på det 25600, men jag har svårt att se den praktiska nyttan med det. Upplys mig gärna :)

Du kan med ett flertal exponeringar få ner det brus som uppstår vid en mycket lång exponering dvs främst värmerelaterat brus.Givetvis är då det bättre att använda lägsta iso, dvs exponera så länge och rikligt som möjligt utan att värmerelaterat brus och utläsningsbrus påverkar resultatet negativt . Här skiljer sig ccd och cmos åt beroende på olikheter i utläsning, brusreducering,förstärkning. En annan nackdel är att det är stora mängder data som måste hanteras vid flera exponeringar . En vedertagen regel är annars : fyrdubbla exponeringstiden och signalnivån ökar fyra gånger medan bruset halveras.

Mikael

skärpeinställning påverkar raw!?

En liten fråga angående raw och skärpning. Har levt i tron att raw inte påverkas av kamerans skärpeinställningar. snacka om att jag blev förvånad när nef bilderna i capture nx var skärpta, ska det vara så? Trodde att skärpningen bara påverkade jpeg??

//Jari

Det skall vara så men du tror ändå rätt.

I Nikons egna programvaror så tar programvaran hänsyn till hur du ställt in kameran. IE har du satt på skärpning eller ändrat någon annan parameter i kameran så följer dessa ändringar med när du öppnar bilden i NX. Men bilden ÄR fortfarande oförändrad. Alla ändringar i en råfil är bara instruktioner. Själva originalbilden förändras aldrig....Inte ens om du gör en massa kreativa ändringar i Capture NX och sedan spar ner bilden fortfarande som nef så förändras inte originalbilden. Bara instruktionerna förändras....

Om du leker runt i programmet så kan du sätta skärpningen till 0 eller vad du nu önskar. Du gör det under bildkontroll. Att sätta 0 som skärpa där är samma sak som att stänga av uppskärpningen i kameran....

Andra programvaror som tex Adobe Photoshop tar bara med sig vitbalansen. Alla andra inställningar du gjort i kameran "nollas" eller för att vara mer korrekt: Programvaran läser inte dessa instruktioner.....

Re: skärpeinställning påverkar raw!?

Jerkan skrev:
En liten fråga angående raw och skärpning. Har levt i tron att raw inte påverkas av kamerans skärpeinställningar. snacka om att jag blev förvånad när nef bilderna i capture nx var skärpta, ska det vara så? Trodde att skärpningen bara påverkade jpeg??

//Jari
Om du konverterar i NX, följer de inställningar du gjort på kameran med, men du kan givetvis ändra dem ändå under konverteringen.

D3 klipper ofta den röda kanalen?

Har märkt att kameran gärna klipper den röda kanalen när övriga kanaler är korrekt exponerade. Har inte märkt detta på andra kameror som jag använt. Är det priset man får betala för den goda färgmättnaden och kontrasten? Hjälper det att ha active d på?

Nån annan som noterat?

//Jari

Re: D3 klipper ofta den röda kanalen?

Jerkan skrev:
Har märkt att kameran gärna klipper den röda kanalen när övriga kanaler är korrekt exponerade. Har inte märkt detta på andra kameror som jag använt. Är det priset man får betala för den goda färgmättnaden och kontrasten? Hjälper det att ha active d på?

Nån annan som noterat?

//Jari

Nej, är det överexponerat är det överexponerat i alla kanaler (i min kamera). Vad fotograferar du i för ljusförhållanden när den klipper i det röda?

Active D-lightning har jag aldrig haft påslaget i min kamera - det känns lite läskigt ...

Re: D3 klipper ofta den röda kanalen?

Jerkan skrev:

Nån annan som noterat?

//Jari

Vilken färgkanal som klipper (först) beror ju på motivets beskaffenhet och vald vitbalans. Använder du raw kan du alltid balansera RGB-kanalerna i efterhand.

Jag använder inte heller Active D-Lighting.

Re: Re: D3 klipper ofta den röda kanalen?

AFE skrev:
Nej, är det överexponerat är det överexponerat i alla kanaler (i min kamera). Vad fotograferar du i för ljusförhållanden när den klipper i det röda?

Active D-lightning har jag aldrig haft påslaget i min kamera - det känns lite läskigt ...

Det har varit i alla möjliga ljusförhållanden där en del av motivet haft en stark röd färg. Ex en bild tagen inomhus där en flicka har ett par röda byxor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar