Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D3
- Trådstartare StaffanW
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
Kameror är trots allt bara kameror. Det verkaar som om vi någonstans i utvecklingen har tappat vår exponeringslära? Jag går f-n inte ut i ett snöbelagt skåne med exp. kompensationen på +/- 0 och tror att kameran ska lösa uppgiften till mig.
Fotografera ett gråkort och kolla om kamerans exponeringsmätare är rätt kalibrerad. För motiv som avviker från medelgrått bör man väl i rimlighetens namn tala om för kameran. För hur gärna vi nu än vill att kameran skall förstå, så har den bara ett visst kunnande och ibland så fungerar en fotografs erfarenheter bättre än någon ecponeringsmätning. Själv kör jag ofta på spotmätning.
Fotografera ett gråkort och kolla om kamerans exponeringsmätare är rätt kalibrerad. För motiv som avviker från medelgrått bör man väl i rimlighetens namn tala om för kameran. För hur gärna vi nu än vill att kameran skall förstå, så har den bara ett visst kunnande och ibland så fungerar en fotografs erfarenheter bättre än någon ecponeringsmätning. Själv kör jag ofta på spotmätning.
snap
Aktiv medlem
oavsett exponeringslära eller ej vissa kameror exponerar bättre än andra oavsett prislapp på huset.
Hur svårt är det att få in ett histogram i sökaren som tex leica 3 lux har? Får man upp histogrammet innan man tar bilden så ser man direkt om bilden är rätt exponerad o slipper hålla på o strula med spotmätning etc.Jag vill inte ha histogrammet på displayen utan i sökaren för det är enklare att se om det är väldigt ljust ute som på beachen tex.
Fast där kan man ibland känna sig lite ovälkommen som fotograf.
se bild nedan
Hur svårt är det att få in ett histogram i sökaren som tex leica 3 lux har? Får man upp histogrammet innan man tar bilden så ser man direkt om bilden är rätt exponerad o slipper hålla på o strula med spotmätning etc.Jag vill inte ha histogrammet på displayen utan i sökaren för det är enklare att se om det är väldigt ljust ute som på beachen tex.
Fast där kan man ibland känna sig lite ovälkommen som fotograf.
se bild nedan
Bilagor
afe
Aktiv medlem
Livehistogram i sökaren vore ju fint, men svårt att åstadkomma i en spegelreflex misstänker jag.
Igår gjorde jag ett litet test. Jag gick omkring på stan och plåtade med en gammal 28/2 Ai på min D3. Kameran var inställd på manuell exponering och spotmätning.
Jag gjorde bara en exponering av varje motiv, och jag kollade inte bilderna förrän jag kom hem och laddade in dem i datorn. (Det var rätt svårt att avhålla sig från att titta på bilderna direkt efter exponeringen.)
Totalt gjorde jag 17 exponeringar, och endast en av dem var inte som jag tänkt mig ljusmässigt (jag spotmätte fel helt enkelt). Om jag använt matrixmätningen och bländarförval är jag övertygad om att betydligt högre andel av bilderna blivit felexponerade (utan exponeringskompensation förstås).
D3:ans matrixmätning är bra, liksom exponeringsautomatiken, men manuell spotmätning ger mer kontroll (om man vet hur/var man ska mäta). Jag har också upplevt att automatiken gett helt knasigt exponerade bilder ibland.
Igår gjorde jag ett litet test. Jag gick omkring på stan och plåtade med en gammal 28/2 Ai på min D3. Kameran var inställd på manuell exponering och spotmätning.
Jag gjorde bara en exponering av varje motiv, och jag kollade inte bilderna förrän jag kom hem och laddade in dem i datorn. (Det var rätt svårt att avhålla sig från att titta på bilderna direkt efter exponeringen.)
Totalt gjorde jag 17 exponeringar, och endast en av dem var inte som jag tänkt mig ljusmässigt (jag spotmätte fel helt enkelt). Om jag använt matrixmätningen och bländarförval är jag övertygad om att betydligt högre andel av bilderna blivit felexponerade (utan exponeringskompensation förstås).
D3:ans matrixmätning är bra, liksom exponeringsautomatiken, men manuell spotmätning ger mer kontroll (om man vet hur/var man ska mäta). Jag har också upplevt att automatiken gett helt knasigt exponerade bilder ibland.
macrobild
Avslutat medlemskap
Klart att evaluerad mätning skulle ha svårt med ett sådant motiv och hissat upp det, en minus exponering upp till ett steg , möjligen mer skulle rättat till det vad det gäller högdagern, kontrollera mot histogrammet.
Hur mycket hänsyn tar kameran till var focuspunkten är lagd vid ljusmätning och exponering ?
Hur mycket hänsyn tar kameran till var focuspunkten är lagd vid ljusmätning och exponering ?
Jeppe
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Som jag förstått det så tar kameran inte alls hänsyn till fokuspunkt i matrixläget. I centrumvägd mätning kan du välja mellan 8, 12, 15 och 20mm samt medel (genomsnittsmätning). Vid spotmätning är den kopplad till vald fokuspunkt.
macrobild
Avslutat medlemskap
fredriklindstrom
Aktiv medlem
Jag tror han menar D40..
Teodorian
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Som jag förstått det så tar kameran inte alls hänsyn till fokuspunkt i matrixläget. I centrumvägd mätning kan du välja mellan 8, 12, 15 och 20mm samt medel (genomsnittsmätning). Vid spotmätning är den kopplad till vald fokuspunkt.
D300 och D3 tar stor hänsyn till vald fokuspunkt vid matrixmätning. Mina tester visar att vid mindre kontrastrika motiv påverkar valet av fokuspunkt mycket litet tex +- 1/3 EV. Vid kontrastrika scener är skillnaden ca 1 EV-steg och vid extremt kontrastrika motiv kan det skilja 2 EV-steg. Se mitt test i tråden om D300 och exponering (inlägg 080318): http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=90566.
Antagligen bidrar känsligheten för vald fokuspunkt till att många kan uppleva det som att exponeringen är lite nyckfull med D3 och D300. Det är intressant att läsa hur olika testare kommer fram till att den testade kameran överexponerar medan andra kommer fram till det motsatta dvs att kameran tenderar att underexponera.
Både D3 och D300 har ju som standard en tonkurva med högre mellantoner än tidigare Nikon DSLR. Det kan också bidra till att många upplever att kameran överexponerar. Slutligen påverkas ju upplevd exponering (i jpg) av hur väl vitbalansen är inställd. Dessutom: Vad är korrekt exponering? Alla vill kanske inte exponera så långt till höger som möjligt i histogrammen och inte vid alla tillfällen?
Som sagt måste vi använda exponeringskompensation eller spotmäta för att få den exponering vi vill ha. Själv använder jag alltid matrixmätning och jag är mycket nöjd med både D3 och D300 förutom med AF-systemet som är nyckfullt och inte så tillförlitligt (särskilt på D300 men det kan ju även bero på valt objektiv och på mig!)
Jeppe
Aktiv medlem
Slutsats: Ingen är exakt rätt kalibrerad. både K20D och D40X är snålare för att inte bränna ut högdagrarna. Min D3 rikligare kalibvrerad (för att högdagrarna tåler mer?). Hursomhelst så upplever jag det som positivt, då jag i princip alltid kört +1/3 till 2/3 med Canon, vilket jag slipper med D3:an. Vill man ha den exakt kan man ju använda finjusteringen. Vid -4/6 (jaja -2/3) så exponerar min D3:a exakt efter gråkortet.
Angående det här med hänsyn till aktiv AF-punkt så ja, naturligtvis bör ju D3 ta hänsyn. Men jag har inte hittat det någonstans i manualen. Canons kameror gör ju det dock, så det är väl logiskt att även Nikons gör det.
Angående det här med hänsyn till aktiv AF-punkt så ja, naturligtvis bör ju D3 ta hänsyn. Men jag har inte hittat det någonstans i manualen. Canons kameror gör ju det dock, så det är väl logiskt att även Nikons gör det.
Teodorian
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
...vilket jag slipper med D4:an.
Har du redan börjat testa den kameran...
Jeppe
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Har du redan börjat testa den kameran...
F-n också.. Jag som lovade Lasse att vara tyst som en mus
Fördelen med att vara forumvärd är att man kan redigera inlägg när man vill
Danlo
Avslutat medlemskap
Tack för alla tips.. jag har försökt det där med spotmätning.. men hur sjutton vet man vad som exakt medelgrått? Finns det nån lista nånstans på saker som är medegrå?
Jag har gjort så att när jag försökt mig på att spotmäta att jag ställer in kameran på två stegs överexponering har sen spotmätt på det vitaste i bilden.. Det funkar bra för det mesta.. men inte alltid..
Fint snöoväder vi har i Gbg för tillfället förresten
Jag har gjort så att när jag försökt mig på att spotmäta att jag ställer in kameran på två stegs överexponering har sen spotmätt på det vitaste i bilden.. Det funkar bra för det mesta.. men inte alltid..
Fint snöoväder vi har i Gbg för tillfället förresten
Jeppe
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Tack för alla tips.. jag har försökt det där med spotmätning.. men hur sjutton vet man vad som exakt medelgrått? Finns det nån lista nånstans på saker som är medegrå?
Vill inte vara pretto, men det är sånt som kallas erfarenhet
Man kan lite slarvigt säga att sommargrön gräsmatta, gammal asfalt, apelsin, blå himmel är ~18% Det är bara att prova och mäta, det beror naturligtvis på i vilket ljus man befinner sig i.
Danlo skrev:
Mjo, det är en bra teknik, men det kräver ju förstås att det man mäter på antingen är +2, eller att man vill att det ska vara +2, för det är ju det det blir. Sen är det ju frågan om vilket som är huvudmotivet i bilden, för det är ju det man vill ha "rätt" exponerat.