Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
D3-bild på 5600 ISO. Bara öppnat direkt i NX, med den NR som NR=NORM i kameran gav (behövde ej justeras). Svag skärpning, konv till sRGB och sparat i JPEG. Notera hur färgerna och detaljerena bibehålls!

ORIGINALBILDEN:
 

Bilagor

  • wm400.jpg
    wm400.jpg
    95.4 KB · Visningar: 525
Det ser ut som om jag skulle behöva gå en kurs i Nikon CaptureNX.. Sådär brusfria blir ju inte mina bilder ens på iso 2000, även om jag drar upp luminanc-brusred-sliderna i ACR till 50%!!!!
 
24-70/2,8@2,8 och ISO 2500.

Bilden i originalformat

Konverterat i Lightroom, och hyfsat lite brus tycker jag.

Jag tycker inte CNX ger så fantastiskt mycket bättre resultat om bilderna är något så när rätt exponerade. Däremot är CNX nog något bättre på att dra upp skuggorna utan att brusa ...
 

Bilagor

  • royal.jpg
    royal.jpg
    88.2 KB · Visningar: 466
Shit...

Fick hem mitt RRS L-bracket till min D3 precis. Passade mycket bra, inga glapp och plattan klämmer på rätt ställen.

Men jag är en idiot, i min fantasi är Optipod fästet kompatibelt med ARCA standarden. Men inte i verkligheten... fan det var en lång väntetid på denna L-platta och nu måste jag beställa ett nytt fäste =( från någonstans i världen. Givetvis korkat att inte kolla upp detta innan beställning.

Vem säljer Arca kompatibla fästen Sverige?
Har någon ett RRS fäste, anar att kvalitén håller toppklass som resten av allt från dem??

Mvh // Martin
 
Florestan skrev:
Sickna grova, blå CA som syns i övergångarna till skyltfönstret. Överraskande nog var det precis det som kunde ses i den jämförande japanska länken mellan D3, D300, a700 och K20.
Fungerar den inbyggda CA-korrigeringen bara i jpg?

Enligt Björn Rörslett: "The CA correction is native only to the jpgs, plus NEFs run through Capture NX. But the sensor of the D3 must have significant impact on the way CA is mitigated with *some* lenses."

För den som konverterar NEF-filer i annat än NX fungerar således inte CA-korrektionen.
 
Ja, med den extrema kontrasten blir det nog CA vilken glugg/sensor man än plåtar med tyvärr, och ACR/Lightroom tar som sagt inte bort det.
 
Anderzon skrev:
Shit...

Fick hem mitt RRS L-bracket till min D3 precis. Passade mycket bra, inga glapp och plattan klämmer på rätt ställen.

Men jag är en idiot, i min fantasi är Optipod fästet kompatibelt med ARCA standarden. Men inte i verkligheten... fan det var en lång väntetid på denna L-platta och nu måste jag beställa ett nytt fäste =( från någonstans i världen. Givetvis korkat att inte kolla upp detta innan beställning.

Vem säljer Arca kompatibla fästen Sverige?
Har någon ett RRS fäste, anar att kvalitén håller toppklass som resten av allt från dem??

Mvh // Martin


Ditt inlägg verkar förvirrat Martin.
Really Right Stuff använder Arca-kompatibla plattor och fästen!
Optipod använder en egen typ!
Använder du ett Optipod-fäste eller ett RRS-fäste?
/Erik
 
eon skrev:
Ditt inlägg verkar förvirrat Martin.
Really Right Stuff använder Arca-kompatibla plattor och fästen!
Optipod använder en egen typ!
Använder du ett Optipod-fäste eller ett RRS-fäste?
/Erik

Det är inte bara mitt inlägg som är förvirrat, även jag!!

Köpte allså en RRS platta och trodde att den var kompatibel med mitt Optipod fäste... nu vet jag =)

Jäkla dumt gjort, men så blir det ibland!
Antar att det bara är och lägga ytterligare en beställning...

Mvh // M
 
"Oh Lord, won’t you buy me a Nikon D3 ?
My friends all use Canons, I must make amends.
Worked hard all my lifetime, no help from my friends,
So Lord, won’t you buy me a Nikon D3 ?"

(Janis Joplin "Mercedes Benz")

Hur än jag räknar så får jag inte ihop till en D3'a, undrar om det hjälper att be till högra makter :)

/kent
 
Kom plötsligt på en sak jag måste fråga...Har D3 kvar sin fantastiska kvalité i DX-läget. Jag menar att upplösningen är lägre framgår av datan, men hur ser dessa biler ut? Är dessa bilder sämre sett ur det avseendet än ex D300 bilder....?
Mvh
JB
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.