Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, enkel match.
Bland porträtt, flickan som lutar sig mot stolpen, den svart-vita med grabben som är på krogen samt den andra svart-vita bilden på paret. Gardera med flickan som sitter på lådan eller vad det är.
Alla rätt va ;-)
Hur som helst var det bra bilder tycker jag.
Mvh
JB
 
Janne B skrev:
Tja, enkel match.
Bland porträtt, flickan som lutar sig mot stolpen, den svart-vita med grabben som är på krogen samt den andra svart-vita bilden på paret. Gardera med flickan som sitter på lådan eller vad det är.
Alla rätt va ;-)
Hur som helst var det bra bilder tycker jag.
Mvh
JB

He, he det gick för dig ungefär som hon spåtanten som skulle gissa vilka böcker som låg i förslutna lådor hos Aschberg. Tror hon fick 0/25 och mixade ihop Bibeln med någon djävulsbok...

Det är nog ungefär lika svårt att gissa vilka bilder som är tagna med D3. Samtliga bilder du gissade på är tagna med D200 så även den gamle "häcken" kan prestera och begränsningen blir snarare jag som fotograf. MEN, jag har stött på situationer där D200 - D3 hade gjort skillnaden mellan medelmåttigt till kanonbra.

Tack för att du antog utmaningen som egentligen inte var en utmaning. Snarare ett bevis på att utrustningen inte är allt, men det är jäkligt roligt.
 
Jag måste få försöka en gång till...
Den här gången gissar jag på båda bilderna på högtalarna under reklamrubriken och bilden på mannen i blå slips i mitten längst ner under rubriken porträtt. Något rätt??
Snälla, ge mig nåd och avslöja åtminstone en av de tre!?! Gärna fler!
Förutom utrustningen så hänger det ju en hel del på ljuset och efterbehandlingen, men det är kul att få reda på svaret iallafall.

Vad säger du som lycklig användare om D3:an? Ergonomi, bildkvalitet, brus? Är den värd att sukta efter?
/Susanne
 
susvik skrev:
Jag måste få försöka en gång till...
Den här gången gissar jag på båda bilderna på högtalarna under reklamrubriken och bilden på mannen i blå slips i mitten längst ner under rubriken porträtt. Något rätt??
Snälla, ge mig nåd och avslöja åtminstone en av de tre!?! Gärna fler!
Förutom utrustningen så hänger det ju en hel del på ljuset och efterbehandlingen, men det är kul att få reda på svaret iallafall.

Vad säger du som lycklig användare om D3:an? Ergonomi, bildkvalitet, brus? Är den värd att sukta efter?
/Susanne

Tyvärr, du högg i sten igen. Det är praktiskt taget omöjligt att kunna se. Den som kanske skulle kunna gissas är flickan under porträtt-barn. Mittenraden, 4a uppifrån. Den är tagen på ISO 900 i befintligt ljus från ett fönster. Bländare 3,2 med nya 24-70.
De andra två är de båda Xitrus bilderna under reklam. De två färgglada bilderna. ISO 200 i studiomiljö.

Nog är det en trevlig kamera alltid. Men man kommer långt med ett enklare hus med bra optik. Bara så länge man känner systemets begränsningar. Nu med D3 kan man gå lite längre innan systemet sätter stopp, framförallt när man fotar i befintligt ljus. Jag ska göra mitt första bröllop om några veckor och då känns det väldigt tryggt med den då jag vet att jag kan köra på höga ISO och ändå få bra resultat.
 
Har haft min D3:a i drygt en vecka nu och håller med helt och hållet.

Just fast ljus är en stor skillnad.
Fullsensorn känns skön.
Man kan helt plötsligt återgå till gamla inkörda värden på bränvidder.

Dynamiska omfånget har även det fått sig ett rejält lyft. Trevligt!

Det är många lyft på D3:an men min D2x tar fortfarande otroligt bra bilder också, så den blir kvar som andrakamera.

Ett annat nyförvärv jag kan rekomendera är Nikons nya 14-24 2,8:a. Den är också riktigt bra.
 
Teodorian skrev:
POP Photos recension av D3 väcker en del frågetecken. Enligt dem är upplösningen densamma på låga ISO för både D3 och D300 medan D3 drar ifrån en aning (5%) på högre ISO-tal. Brusnivåerna är inte heller helt enkla att jämföra. Jag tror jag inväntar de två bästa recensionerna från dpreview och Imaging Resource.

http://www.popphoto.com/cameras/5047/camera-test-nikon-d3.html
På vilket sätt menar du att det väcker frågetecken? Kamerorna har ju i princip samma upplösning.

[edit]Menat som en uppriktig fråga och inte som en uppkäftig kommentar. Vilket man skulle kunna läsa mitt inlägg som.[/edit]
 
Antar att det känns lite trist att en så mycket billigare kamera kan gå i jämna steg i bildkvalite som flaggskeppet D3.
Ännu tristare kanske det känns för oss yrkesfotografer när tex en amatör kan ha samma bildkvalite från sin Canon 450 med 12 milj pixel om det sitter en bra optik på kameran.
Kommer säkerligen kunna matcha D300/D3 i bildkvalite på iso på lägre isotal.
Utvecklingen går rasande snabbt till konsumentens fördel.
 
eftersom bildkvaliten kommer att varsa jämnbördig på massor med kameror allt i från billiga instegs dslr till dyra kameror så kommer skillnaden märkas i tex om huset är väderttätat,avancerad autofocus,snabbare kamera,bra på högre iso etc
sådant som kan avgöra att man får till bilden eller inte.
Däremot ett bildtest med jämnbördig optik på normal iso så tror jag att det kommer vara väldigt svårt att se skillnad oavsett om bilden är tagen med en insteg dslr eller dyrare prokamera.
 
snap skrev:
Antar att det känns lite trist att en så mycket billigare kamera kan gå i jämna steg i bildkvalite som flaggskeppet D3.
Ännu tristare kanske det känns för oss yrkesfotografer när tex en amatör kan ha samma bildkvalite från sin Canon 450 med 12 milj pixel om det sitter en bra optik på kameran.
Kommer säkerligen kunna matcha D300/D3 i bildkvalite på iso på lägre isotal.
Utvecklingen går rasande snabbt till konsumentens fördel.
Men ärligt talat har det ju varit så ganska länge. Det är ju egentligen inte främst på bildkvalité som proffkamerorna slår instegsmodellerna, utan det är ju på andra delar som tillförlitlighet, robusthet, handhavande etc. De avancerade kamerorna kan helt enkelt leverera kvalitén oftare och snabbare.

Vilket jag ser att du själv redan har påpekat nu, så jag var lite sen...
 
Men grabbar da.....
Om man nu bara kör i stan så är väl en Porsche likvärdig med en folka. Men känslan.....;-)
Mvh
JB
 
I fallet D3 vs D300 så blir ju storebror nästan som en liten liten lillebror. D300 med batterigrepp blir ju både större och tyngre än vad D3 är........Dock lite långsammare
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.