Teodorian
Aktiv medlem
Så här illa (bruset) hade det inte sett ut med en D3:a!
http://www.aftonbladet.se/nojesliv/tv/article1625180.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesliv/tv/article1625180.ab
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men om du tar bilder på ett motiv som gör att du inte kan se någon skillnad på bilderna varken på skärmen eller papper då man kör RAW eller JPG - är det då lika idiotiskt?Danlo skrev:
Att det finns människo som köper en kamera för 50.000 o sen fotar i Jpeg är också lite wicked..
Jeppe skrev:
Frågan jag ställer mig är varför D300:an tolkar det till 2900K när D3:an gissar på 3550K, det är ganska stor skillnad.
matnyttige skrev:
Men om du tar bilder på ett motiv som gör att du inte kan se någon skillnad på bilderna varken på skärmen eller papper då man kör RAW eller JPG - är det då lika idiotiskt?
Jo, men man kör en modellplåtning i studio så är det inte ovanlig att det blir en 200-300 bilder. Kör man RAW (eller både RAW och jpg) så blir det ganska stor mängd data. I en studio så bör man ha ganska bra koll på ljuset och om det inte har en vit bröllopsklänning i sökaren så vet jag inte om man vinner så mycket med RAW jämfört med JPG.Teodorian skrev:
Det bästa är att man inte behöver välja eftersom det går utmärkt att fotografera i både raw + jpg.
christian_r skrev:
Tore, jag har læst din tråd om d3 vs d300.
Vad tycker generellt sætt om du jæmnfør brusnivåerna och DR mellan dessa kameror?
matnyttige skrev:
Jo, men man kör en modellplåtning i studio så är det inte ovanlig att det blir en 200-300 bilder. Kör man RAW (eller både RAW och jpg) så blir det ganska stor mängd data. I en studio så bör man ha ganska bra koll på ljuset och om det inte har en vit bröllopsklänning i sökaren så vet jag inte om man vinner så mycket med RAW jämfört med JPG.
Är jag ute o cyklar? Visst är RAW bättre än JPG och bilen drar mindre bensin om man har sportlinne o spikskor på sig när man kör samt ingen värme eller musik på. Men inte blir man väl rik på den besparingen?
matnyttige skrev:
Jo, men man kör en modellplåtning i studio så är det inte ovanlig att det blir en 200-300 bilder. Kör man RAW (eller både RAW och jpg) så blir det ganska stor mängd data. I en studio så bör man ha ganska bra koll på ljuset och om det inte har en vit bröllopsklänning i sökaren så vet jag inte om man vinner så mycket med RAW jämfört med JPG.
Är jag ute o cyklar? Visst är RAW bättre än JPG och bilen drar mindre bensin om man har sportlinne o spikskor på sig när man kör samt ingen värme eller musik på. Men inte blir man väl rik på den besparingen?