Teodorian
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Färgmättnad har med dynamiskt omfång att göra, ett vanligt trick när signalen tryter är att dra ner på färgmättnaden för att det helt enkelt inte finns signalnivå att tolka RGB rätt.
Om du tar ner maging-Resource rawfiler från exv d3 och 1dsmk3 så kan du i labläge mäta macbethtavlan, likaså med Görans bilder från kyrkan (se tråd)
I lägre iso är skilnaden mindre, då beror det på hur de olika kameratillverkarna vill förmedla färgmättnaden från sin estimering av en bild.Rawfilen är då det enda du kan jämföra (nu trixas det även här)
Men till syvende och sist, färgmättnaden berättar om kamerans förmåga att tolka/räkna upp RGB från en befintlig signal- här har Nikon en högre
Mikael
Skulle sjunkande DR därmed kunna förklara varför D3:ans färgmättnad dels i välexponerade områden av bilden börjar dämpas från ca ISO 2000-3200 (för att vara betydligt sämre på HI-2/ISO 25600), dels i skuggområdena snabbt och mycket tydligt förlorar färgen (att maximera färgmättnaden och kontrasten i kameran hjälper inte här då det inte ger någon egentlig positiv effekt på skuggområdena och samtidigt ger överdrivna färger i de välexponerade områdena). D3 behåller dock i båda fallen, vid samma inställningar, färgen bättre än D300. Jag återkommer till detta, när jag kommer till delen med bildkvalitet, i min pågående jämförelse mellan D3 och D300.