Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon D3
- Trådstartare StaffanW
- Start datum
Gårdis
Avslutat medlemskap
jorgene skrev:
Nästa sändning kommer tidigast i början på februari.
Suck... Kul när man redan betalat sitt ex...
vaf...vad hände med den som skulle komma runt nyår? kom det några kameror då?
Jeppe
Aktiv medlem
Gårdis skrev:
vafan...vad hände med den som skulle komma runt nyår? kom det några kameror då?
Ja, de står på Japanphoto. Gbg och Malmö
Gårdis
Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Ja, de står på Japanphoto. Gbg och Malmö
Detta är inget å skämta om!
Marcus Hellberg
Aktiv medlem
Jag har nu gjort två studiojobb med D3+24-70. Spontant så känns den mer som ett arbetsredskap, jämfört med D200 som jag har haft en längre tid. Autofokus och respons är klart snabbare och mer precist. Igår fotade jag fyra barn mellan 2-5 år som gjorde reklam för kläder. De stod inte still...Då är skillnaden riktigt stor, faktiskt. Den är klockren i studio, helt enkelt. Tar man bara stillastående grejor så är det naturligtvis ingen större skillnad på dessa punkter. Bildresultatet har jag inte jämfört direkt mot D200 i samma uppsättning ljus men känns några pinnhål bättre. Men det är kanske för att man vill att det ska se bättre ut...
Jag betvivlar inte att en digtal Hasselblad hade blivit ännu bättre, men kan inte påstå att jag saknar en sådan just nu.
D300 agerar enbart backup så den har fått vila på dessa jobb.
Frågor kring detta?
Jag betvivlar inte att en digtal Hasselblad hade blivit ännu bättre, men kan inte påstå att jag saknar en sådan just nu.
D300 agerar enbart backup så den har fått vila på dessa jobb.
Frågor kring detta?
snap
Aktiv medlem
måste bara säga grattis Daniel! skönt att du kom till skott du har ju velat fett kan man säga.
Först var du sugen på en canon 5D beggad men du tyckte andrahandspriset var för högt sedan kom Hasselbladarn på tal och nu till sist så landade du på D3 en gyllene medelväg.
Grattis o börja plåta nu!
Först var du sugen på en canon 5D beggad men du tyckte andrahandspriset var för högt sedan kom Hasselbladarn på tal och nu till sist så landade du på D3 en gyllene medelväg.
Grattis o börja plåta nu!
matnyttige
Aktiv medlem
Ja, grattis Daniel.
Nu kan du ta med kameran o gå med i din lokala fotoklubb så kan de visa dig hur man använder den.
Nu kan du ta med kameran o gå med i din lokala fotoklubb så kan de visa dig hur man använder den.
Teodorian
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Jag undrar en sak Är verkligen menyvalet "förlustfri komprimering" helt förlustfri och lika bra som "okomprimerad" när man fotar i NEF-Raw? Nån som har koll på detta?
Ja, enligt manualen sker komprimeringen utan inverkan på bildkvaliteten - därav namnet förlustfri komprimering. Björn tar upp frågan i sin recension av D3:an och han ser ingen skillnad.
Danlo
Avslutat medlemskap
Ok, tack
Förresten, mitt första intryck av D3 är att det finns väldigt mycket information i lågdagrar men också att det går att hämta tillbaka otroligt mycket information i högdagrarna.
Även då histogrammet är i höger halva av histogrammet och slår rejält i taket så är det inga problem att hämta tillbaka informationen i ACR.. Måste säga också säga att övergångarna mellan utfrätt och icke utfrätt ser väldigt naturliga och mjuka ut.
Det är faktiskt lite mellanformatskänsla i färgåtergivningen måste jag säga.. kan det bero på 14-bitars grejen?
Förresten, mitt första intryck av D3 är att det finns väldigt mycket information i lågdagrar men också att det går att hämta tillbaka otroligt mycket information i högdagrarna.
Även då histogrammet är i höger halva av histogrammet och slår rejält i taket så är det inga problem att hämta tillbaka informationen i ACR.. Måste säga också säga att övergångarna mellan utfrätt och icke utfrätt ser väldigt naturliga och mjuka ut.
Det är faktiskt lite mellanformatskänsla i färgåtergivningen måste jag säga.. kan det bero på 14-bitars grejen?
macrobild
Avslutat medlemskap
Danlo skrev:
Ok, tack
Förresten, mitt första intryck av D3 är att det finns väldigt mycket information i lågdagrar men också att det går att hämta tillbaka otroligt mycket information i högdagrarna.
Även då histogrammet är i höger halva av histogrammet och slår rejält i taket så är det inga problem att hämta tillbaka informationen i ACR.. Måste säga också säga att övergångarna mellan utfrätt och icke utfrätt ser väldigt naturliga och mjuka ut.
Det är faktiskt lite mellanformatskänsla i färgåtergivningen måste jag säga.. kan det bero på 14-bitars grejen?
Nej det beror mer på att färgmättnaden är högre i d3 jämfört med exv 1dsmk3.
Mikael
Teodorian
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Nej det beror mer på att färgmättnaden är högre i d3 jämfört med exv 1dsmk3.
Mikael
Intressant! Jag ber dig att utveckla ett förklarande resonemang om att D3 har högre färgmättnad än andra kameror. Hur mäts och jämförs färgmättnad på labnivå? Menar du att den maximalt uppnåbara färgmättnaden är högre, innan förvrängningar uppträder under den interna databehandlingen i kameran, eller att färgmättnaden på pixelnivå är högre, allt annat lika, jämfört men andra liknande DSLR? Finns några samband med pixelstorlek och microkontrast eller något annat?
Marcus Hellberg
Aktiv medlem
Janne B skrev:
Ja, fast det lustiga är att på min D200 ser jag ingen skillnad i antalet bilder jag kan ta med respektive kort oavsett om jag ställer in dem på komprimerat eller okomprimerat.
Mvh
JB
Det är antagligen för att kameran inte räknar med komprimeringen när den beräknar antalet återstående exponeringar. Eftersom komprimeringen är olika beroende på motiv så kan man säga att kameran beräknar efter "worst case scenario".
macrobild
Avslutat medlemskap
Färgmättnad har med dynamiskt omfång att göra, ett vanligt trick när signalen tryter är att dra ner på färgmättnaden för att det helt enkelt inte finns signalnivå att tolka RGB rätt.
Om du tar ner maging-Resource rawfiler från exv d3 och 1dsmk3 så kan du i labläge mäta macbethtavlan i olika isotal, likaså visar Görans bilder från kyrkan (se tråd)att färgmättnaden är högre hos Nikon och då på lägre iso.
I lägre iso är skilnaden mindre, eller ses mindre eftersom signalnivån är hög hos de båda, då beror det på hur de olika kameratillverkarna vill förmedla färgmättnaden från sin estimering.Rawfilen är då det enda du kan jämföra (nu trixas det även här)
Men till syvende och sist, färgmättnaden berättar om kamerans förmåga att tolka/räkna upp RGB från en befintlig signal- här har Nikon en högre signalnivå än andra just nu
Mikael
Om du tar ner maging-Resource rawfiler från exv d3 och 1dsmk3 så kan du i labläge mäta macbethtavlan i olika isotal, likaså visar Görans bilder från kyrkan (se tråd)att färgmättnaden är högre hos Nikon och då på lägre iso.
I lägre iso är skilnaden mindre, eller ses mindre eftersom signalnivån är hög hos de båda, då beror det på hur de olika kameratillverkarna vill förmedla färgmättnaden från sin estimering.Rawfilen är då det enda du kan jämföra (nu trixas det även här)
Men till syvende och sist, färgmättnaden berättar om kamerans förmåga att tolka/räkna upp RGB från en befintlig signal- här har Nikon en högre signalnivå än andra just nu
Mikael
Senast ändrad:
Danlo
Avslutat medlemskap
macrobild skrev:
Nej det beror mer på att färgmättnaden är högre i d3 jämfört med exv 1dsmk3.
Mikael
Haha! Va?
Färgmättnaden bestämmer jag ju själv i ACR och efterbehandlingen i Photoshop..
PMD
Aktiv medlem
Nu syftar du väl på JPEG från kameran? RAW-filer har ju ingen speciell färgmättnad i sig. De är lite som Kodachrome innan man framkallar den.macrobild skrev:
Men till syvende och sist, färgmättnaden berättar om kamerans förmåga att tolka/räkna upp RGB från en befintlig signal- här har Nikon en högre
macrobild
Avslutat medlemskap
Danlo skrev:
Haha! Va?
Färgmättnaden bestämmer jag ju själv i ACR och efterbehandlingen i Photoshop..
läs svaret tidigare
Mikael
Similar threads
- Svar
- 61
- Visningar
- 8 K
- Svar
- 30
- Visningar
- 5 K
- Svar
- 22
- Visningar
- 3 K