Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som har funderat kring att skydda LCD skärmen eftersom det inte följer med något plastskydd som på tidigare modeller (D200/D300/D2x osv)?

Jag begav mig ner till Mattssons foto för att köpa ett sådant där plastskydd som man klistrar på, men det avrådde de starkt ifrån eftersom det försämrar bildkvaliteten för mycket.

Någon som har funderat kring detta?

MVH
Marcus
 
Det är mycket Björn inte lyckas med vad det gäller Nikon. Jag föreslår att ni gör om testen på er egen D3 för att vidimera att hans slutsatser är riktiga, återkom gärna med ert resultat.
Mikael
 
Senast ändrad:
Marcus Hellberg skrev:
Är det någon som har funderat kring att skydda LCD skärmen eftersom det inte följer med något plastskydd som på tidigare modeller (D200/D300/D2x osv)?

Jag begav mig ner till Mattssons foto för att köpa ett sådant där plastskydd som man klistrar på, men det avrådde de starkt ifrån eftersom det försämrar bildkvaliteten för mycket.

Någon som har funderat kring detta?

MVH
Marcus

Spelar det så stor roll om man får en repa på displayen?

Jag har iofs varken haft något skydd till displayen(skjuter med kameror som passar till objektiv med röda ringar ;) ) men aldrig heller fått någon repa..
 
På min d1x och även d2x fick jag byta glas framför LCD, på 5d utan extraskydd har jag visserligen inte testat med en kniv men än idag är glaset felfritt och då har kameran dammat i backen 2 gånger från hög höjd, Hade Björn en trubbig kniv, förtäljer historien detta???
Mikael
 
Jag satt på skydd från Digicover som bland annat säljs av Cyberphoto och jag märker ingen som helst skillnad i bildkvaliten. I satsen medföljer formanpassade skydd för alla tre displayerna.

Sök på LCD på Cyber så listas de upp.
 
macrobild skrev:
På min d1x och även d2x fick jag byta glas framför LCD, på 5d utan extraskydd har jag visserligen inte testat med en kniv men än idag är glaset felfritt och då har kameran dammat i backen 2 gånger från hög höjd, Hade Björn en trubbig kniv, förtäljer historien detta???
Vad jag vet hade varken D1 eller D2 härdat glas.

Testa med en kniv på vanligt fönsterglas.
Är det lätt att repa? Och då är det ändå inte härdat.
Därmed inte sagt att det inte *kan* repas.

För den räddhågsne sägs det gå att beställa ett skydd separat.
 
macrobild skrev:
På min d1x och även d2x fick jag byta glas framför LCD, på 5d utan extraskydd har jag visserligen inte testat med en kniv men än idag är glaset felfritt och då har kameran dammat i backen 2 gånger från hög höjd, Hade Björn en trubbig kniv, förtäljer historien detta???
Mikael
--------------------------------------------------

Hehehehe kanske va en slö smörkniv av trä ;)
 
macrobild skrev:
Det är mycket Björn inte lyckas med vad det gäller Nikon. Jag föreslår att ni gör om testen på er egen D3 för att vidimera att hans slutsatser är riktiga, återkom gärna med ert resultat.
Mikael

Efter knackande med en metallpenna så är det betydligt hårdare material i LCD diplayen än i den undre som visar ISO etc.
Om det är glas är svårt att avgöra, kanske någon form av hård lexanplast?

Vad vet jag =) Men jag har inte lyckats repa den än... kanske skulle testa Björns metod.

Cheers // Martin
 
macrobild skrev:
På min d1x och även d2x fick jag byta glas framför LCD, på 5d utan extraskydd har jag visserligen inte testat med en kniv men än idag är glaset felfritt och då har kameran dammat i backen 2 gånger från hög höjd, Hade Björn en trubbig kniv, förtäljer historien detta???
Mikael

När jag hade D1 satt oftast den svarta plastluckan som skydd. Likväl förbaskat var den displayen oerhört lätt att repa. Så även på D1H.

Ingen av mina Canonkameror har haft dessa problem, trots att de saknat skydd. Har visserligen satt ett på min 40D för att testa.

jag vet inte hur bra Nikon blivit på att åtgärda repbenägenheten då jag hade min D2Xs och D200 dels för kort tid och dels (vis av tidigare erfarenheter) ständigt de transparenta skydden framför displayerna.

Björn får göra vad han vill med sina displayer, jag skulle inte våga dra en knappnål över en Nikondisplay såvida ingen sponsrade mig.

Mvh/Lennart
 
Anderzon skrev:
Efter knackande med en metallpenna så är det betydligt hårdare material i LCD diplayen än i den undre som visar ISO etc.
Om det är glas är svårt att avgöra, kanske någon form av hård lexanplast?

Vad vet jag =) Men jag har inte lyckats repa den än... kanske skulle testa Björns metod.

Cheers // Martin
--------------------------------------------------

Hehehe Martin jag kan utföra testet åt dig nästa fotorunda men du får inte blir arg om jag lyckas repa den ;)
 
Photocon skrev:
Björn får göra vad han vill med sina displayer, jag skulle inte våga dra en knappnål över en Nikondisplay såvida ingen sponsrade mig.
Mes... :)

Testade i yttersta yttersta hörnet. Lade väl inte hela kroppsvikten bakom knappnålen, men hyfsat hårt tryck ändå.

D200: Inte ett spår.
D2H: Inte ett spår.
D2H, undre: Mkt lättrepad.

Kan tillägga att "klangen" inte tyder på glas i varken D200 eller D2H. Snarare någon slags plast. Har tyvärr ingen D3 att jämföra med än.
 
macrobild skrev:
Det är mycket Björn inte lyckas med vad det gäller Nikon. Jag föreslår att ni gör om testen på er egen D3 för att vidimera att hans slutsatser är riktiga, återkom gärna med ert resultat.
Mikael

Inget vidare "fan" av våran fotokompis i väst.

Visst är det för jobbigt med auktoriteter, när man är minst lika duktig själv. ;-)
 
Nån som har både jycke och D3 kan väl visa lite framåtanda och koppla även D3:an i ett koppel och dra den parallellt med voffsingen vid nästa pinktur :)

Vipps så får alla veta!

/K
 
keckax skrev:
Nån som har både jycke och D3 kan väl visa lite framåtanda och koppla även D3:an i ett koppel och dra den parallellt med voffsingen vid nästa pinktur :)

Vipps så får alla veta!

/K

Själv är jag glad om jag bara får åtnjuta lite bilder någon har tagit med kameran.

Kameran är ju en utmärkt leksak, och leksaker är för barn. Och barn ska absolut inte leka med vassa knivar. Sålunda är det ju heller inget problem att displayen skulle repas. ;-)
 
Photocon skrev:
När jag hade D1 satt oftast den svarta plastluckan som skydd. Likväl förbaskat var den displayen oerhört lätt att repa. Så även på D1H.

Ingen av mina Canonkameror har haft dessa problem, trots att de saknat skydd. Har visserligen satt ett på min 40D för att testa.

jag vet inte hur bra Nikon blivit på att åtgärda repbenägenheten då jag hade min D2Xs och D200 dels för kort tid och dels (vis av tidigare erfarenheter) ständigt de transparenta skydden framför displayerna.

Björn får göra vad han vill med sina displayer, jag skulle inte våga dra en knappnål över en Nikondisplay såvida ingen sponsrade mig.

Mvh/Lennart

Efter 16000 bilder med d2x och inget skydd framför displayen så finns inte en repa, testade min D300 genom att dra en vass kniv över hela displayen utan en repa, och det gjorde jag för att jag var säker på att den klarar det. Visst är det glas. Jag har sett en display som hamnade i backen och den sprack som glas. Jag kastar alltid plastskitet som dom skickar med.
 
OK, tackar för input av alla kring detta med LCD skärmen. Jag hade massor av repor i skyddet till min D200 och vill ju inte att skärmen ska se likadan ut efter ett par år. Men skyddet är ju av plast och uppenbarligen är skärmen väldigt tålig.

För övrigt så har jag har en schäfer men han börjar bli till åren och jag vill inte att det ska stå på gravstenen att husse tog livet av honom när han spände sin leksak efter honom. Är man inte idiotförklarad redan nu så lär man ju bli...
 
inge skrev:
Efter 16000 bilder med d2x och inget skydd framför displayen så finns inte en repa, testade min D300 genom att dra en vass kniv över hela displayen utan en repa, och det gjorde jag för att jag var säker på att den klarar det. Visst är det glas. Jag har sett en display som hamnade i backen och den sprack som glas. Jag kastar alltid plastskitet som dom skickar med.

Dom skickar med skyddet till D300, men inte till D3, om jag förstått saken rätt. Vilket borde innebära att D3:ans display är tåligare.

Jag låter nog tusan skyddet sitta kvar på min D300.

/K
 
inge skrev:
Efter 16000 bilder med d2x och inget skydd framför displayen så finns inte en repa, testade min D300 genom att dra en vass kniv över hela displayen utan en repa, och det gjorde jag för att jag var säker på att den klarar det. Visst är det glas. Jag har sett en display som hamnade i backen och den sprack som glas. Jag kastar alltid plastskitet som dom skickar med.
--------------------------------------------------
Själv har jag lyckats repa displayen på en 20d och en d70....båda gångerna har dom uppkommit genom att displayen har dragits mot låset på en dragkedja...inte för att jag brydde mig speciellt mycket eftersom båda kamerorna fungerade lika bra med repade displayer som med displayer i nyskick ;) Hmmm om det nu är så pass svårt o repa displayen på d300an så kan man ju undrar lite nyfiket varför dom har plastskyddet till den o inte på d3an...för det är väl samma display/härdade glas som på d3an??? och d3an har inget plastskydd.
 
Ähh Marcus inte är du galnare än någon annan här...

Jag är då sugen att klistra dit en sån där skuddsfilm på Min när den dyker upp...

Som det skrevs, så är det dragkedjor, sand och andra oegentligheter som kan dyka upp. Så jag klibbar då dit ett skydd hur reptålig den än ska vara.

Finns väl en lite hårdare film man kan sätta, som är riktigt klar och fin.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.