Teodorian
Aktiv medlem
Mer om Nikons Scene Recognition System: http://nikonimaging.com/global/technology/scene/19/index.htm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Teodorian skrev:
D3 i studion är som sagt inte optimalt:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d3/h3d-1.htm
gors skrev:
Och nästa vecka jämför Ken en Nikon D3 med en Canon Ixus och upptäcker att den faktiskt inte är någon vidare bra semesterkamera heller.
gors skrev:
Och nästa vecka jämför Ken en Nikon D3 med en Canon Ixus och upptäcker att den faktiskt inte är någon vidare bra semesterkamera heller.
Undrar om Ken kommer ihåg att det bara är 4-5 år sedan "alla" studiofotografer fick något blött i ögonen av de 11MP FF, och den bildkvalitet, som Canons 1Ds levererade? Lustigt hur (överdrivet?) fort värderingar och absoluta behov förändras, och jämkas mot det som i varje givet ögonblick är absolut bäst, störst och dyrast på marknaden.Teodorian skrev:
D3 i studion är som sagt inte optimalt:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d3/h3d-1.htm
Photocon skrev:
I studio: Kan inte fatta varför D3 skulle vara mindre lämplig där. Kan ju inte bli sämre än en D2X bara för att man kör med kontrollerat ljus.
Teodorian skrev:
Jag har aldrig påstått att D3 skulle vara olämplig, bara att den inte är optimerad, för studio- eller landskapsfotografi. Det jag påpekat är det verkar onödigt att köpa en D3, om man redan har en D2X, eller kan köpa en D300, för rent studiobruk.
Marcus Hellberg skrev:
Reflektion D300-D3.
Fick min D300 en vecka tidigare än D3. Saknar på D3 möjlighet att kunna programmera funktionsknappen(ihop med vred) till att välja dynamiskt autofokus omfång. (9/21/51/51 3D) Antar att det har att göra med att översta displayen inte innehåller denna information på D3 men på D300. Men det är en funktion jag gillade på D300 som verkar saknas på D3.
Även möjlighet att programmera snabbmenyn att välja värden på slutartid/max ISO saknas på D3. Det går på D300. På D3 kan man enbart lägga På/Av i snabbmenyn. Även här är en bra funktion på D300.
Spontant är säkerheten på autofokus i princip detsamma på D300 och D3 men hastigheten verkar snabbare på D3. Detta är bara min subjektiva bedömning och inte något att ta för hårt på. Kan också bero på att jag jämförde med 17-55 på D300 och 24-70 på D3. Ska testa mera när jag har mer tid och då byta objektiv mellan jämförelserna.
Men man kan knappt hålla sig för skratt när man bränner av 9 bilder/s. Då rycker det i den där baugetten...
Anderzon skrev:
Ett annat plus är att de flesta av mina gluggar presterar bättre på D3 än på D2x. Att min superskarpa 85/1.4D blev lite kortare än med den cropade sensorn (127,5mm). Nu kan jag använda den betydligt mera än innan då det endast var för ansikts/halvkropps porträtt. Att äntligen få 14mm med nya 14-24/2.8G istället för cropkamerans 12-24/4G som aldrig varit inärheten av den nya gluggens skärpa och prestanda!
Jag ångrar inte en dag att jag bytte till D3 med 14-24/2.8G, och sålde min D2x med 12-24/4G!
Mina gluggar som enl. MIG funkar bättre på FX:
AFS14-24/2.8D - inte testat på D2x
AF50/1.4D - betydligt bättre på full glugg
AF85/1.4D - marginellt bättre på full glugg
AFS28-70/2.8D - mycket bättre på full glugg
AFS70-200/2.8G VR - mycket bättre på full glugg
SP90/2.8 (tamron) - marginellt bättre på full glugg
Inga ingående tester utan mer hur jag upplever mina objektiv, kan inte, och är inte intresserad av att bevisa då jag inte har tid till sådant...
Att man sen kan räkna upp bilderna till 25mpix med finfint resultat skadar absolut inte =)
Dock hade jag aldrig bytt om det varit "privat".
Mvh // Martin
Marcus Hellberg skrev:
Även möjlighet att programmera snabbmenyn att välja värden på slutartid/max ISO saknas på D3. Det går på D300. På D3 kan man enbart lägga På/Av i snabbmenyn. Även här är en bra funktion på D300.
Teodorian skrev:
Hur lyckas du med detta?! Jag kan inte göra det varken på D300 eller D3.