Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Jag kan nog inte riktigt släppa det här med diffraktion. Visserligen är jag en oteknisk beteendevetare, och som sådan säkert naiv om vad som är tekniskt möjligt, men finns det verkligen inget sätt att komma åt diffraktionsproblematiken?! Kan inte Nikon chocka oss med att lansera sitt ADRS (Advanced Diffraction Reduction System) i D5?!

Diffraktionen är inbyggd i naturen så den kan man inte komma åt. Däremot finns det tekniker för att med bildbehandling reducera effekterna av diffraktion, sk avfaltning (deconvolution). Dessa används främst för vetenskapliga ändamål där man avbildar saker och ligger på diffraktionsgränsen, exempelvis mikroskopi och astronomi. I princip kan man tillämpa detta även vid vanlig fotografering och det är inte omöjligt att det kommer så småningom.

I dagsläget kräver det nog en orimligt stor beräkningskapacitet i kamerans processor i förhållande till den lilla förbättring man skulle få ut.

Johannes

Mikael,
jag tycker att man ska skriva Airy med stor begynnelsebokstav eftersom det är ett egennamn (George Airy). Petitess möjligen, men petig ska man vara ibland!

Mikael, så du menar att skärpan försämras pga diffraktion redan efter f8 med D3 (eftersom den har 8,45 um i pixelpitch?)

Kan stämma då sweetspot på många gluggar ligger runt 8, men jag tror dock inte att skillnaden mot t.ex. 1Ds MkIII med sina 6,4 um är speciellt synbar (sett då till diffraktionen). Dock kanske den är mer framträdande vid mindre bländare.

Jeppe skrev:
Mikael, så du menar att skärpan försämras pga diffraktion redan efter f8 med D3 (eftersom den har 8,45 um i pixelpitch?)

Kan stämma då sweetspot på många gluggar ligger runt 8, men jag tror dock inte att skillnaden mot t.ex. 1Ds MkIII med sina 6,4 um är speciellt synbar (sett då till diffraktionen). Dock kanske den är mer framträdande vid mindre bländare.

Jag visade för något år sedan hur diffraktion yttrade sig om man bländar ner ordentligt, exv 5d klarade ca 11 och min d30 8. Sedan är det högst beroende på linjemönster/detaljer i motivet , hur nära man står bilden, hur bra man ser osv.
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm

Här kan man leka med hur diffraktion påverkar

Mikael

Ok, lite visionsdags i D3:ans kölvatten.

2013 lanserar Nikon D5 med 29 MP i FX, 12 MP i DX och 7 MP i HSC-läge (cropfaktor 2.0). Förutom dessa format har kameran tre andra format: 4:3, 5:4 och 16:9. Kameran kan ta 9 bps i FX, 10 bps i DX och 11 bps i HSC. ISO-område 200-6400 med Hi-1 (12800) och Hi-2 (25600) samt Low-1 (100) och Low-2 (50). D5 har vik- och roterbar 4" LCD-skärm som även kan tas loss från kameran och användas som trådlös manöverenhet. Pris 47900 Kr. Vilka specifikationer och finesser skulle du vilja se i en D5-kamera?!

macrobild skrev:
En kul grej Nikon korrigerar för CA i kanterna automatiskt och ger därmed bättre bildåtergivning.
Den stora frågan är om korrigeringen sker på rå-filen, eller om det endast är en finess för jpeg-användare?

/Daniel

Ännu en videosnutt med en D3-demo (på japanska)

Välj uppspelare och hastighet i rutan uppe till vänster och tryck på knappen under (om den inte startar automatiskt).

Notera bl.a. ett exempel på en ISO 6400 bild och LCD's betraktningsvinkel på slutet.

thansen skrev:
Ännu en videosnutt med en D3-demo (på japanska)

Välj uppspelare och hastighet i rutan uppe till vänster och tryck på knappen under (om den inte startar automatiskt).

Notera bl.a. ett exempel på en ISO 6400 bild och LCD's betraktningsvinkel på slutet.

Ännu en negativ betraktelse utifrån detta videoklipp: Nikon verkar inte ha förbättrat det höga slutarljudet från D2X till D3. Konstigt med tanke på det mycket mer behagliga slutarljudet de har i D40-modellerna. Synd!

Teodorian skrev:
Ännu en negativ betraktelse utifrån detta videoklipp: Nikon verkar inte ha förbättrat det höga slutarljudet från D2X till D3. Konstigt med tanke på det mycket mer behagliga slutarljudet de har i D40-modellerna. Synd!
Personligen tycker jag D3-ljudet låter betydligt behagligare än t.ex. min D2H, men själva ljudnivån är svår att avgöra från ett sånt här klipp.

Och du menar väl inte att man skall jämföra med D40? Hela den slutarrörelsen är ju som en trött sköldpadda jämfört med D2/D3, som ju formligen "exploderar" vid varje avtryck (vilket märks på de otroliga värdena för t.ex. shutter lag och shutter blackout time).

Jag har en fråga.
Behöver man speciella objektiv för att kunna använda alla 51 AF-punkter eller är jag helt ute och cyklar?

PMD skrev:
Måste avfaltningen göras i kameran?

Nejdå, det går bra att göra i efterbehandlingen.

Det kanske redan finns mjukvara som gör det? Om inte kan jag tänka mig att det beror på att det är ganska avancerade algoritmer som behövs och vinsten är förhållandevis liten. Än så länge har det varit andra saker i bildkvaliteten som varit prioriterade men i takt med att problemen löses efter hand så kan jag tänka mig att tiden är mogen för avfaltning.

Johannes

dano skrev:
Den stora frågan är om korrigeringen sker på rå-filen, eller om det endast är en finess för jpeg-användare?

/Daniel
sker både internt i kameran och externt med Nikon Capture, interna uppräkningen är uppbyggd på samma sätt
Mikael

jorgene skrev:
Personligen tycker jag D3-ljudet låter betydligt behagligare än t.ex. min D2H, men själva ljudnivån är svår att avgöra från ett sånt här klipp.

Och du menar väl inte att man skall jämföra med D40? Hela den slutarrörelsen är ju som en trött sköldpadda jämfört med D2/D3, som ju formligen "exploderar" vid varje avtryck (vilket märks på de otroliga värdena för t.ex. shutter lag och shutter blackout time).

Jag tog här bara hänsyn till min upplevelse av D3:ans slutarljud från klippet och jämförde med mina D2X och D40X. All annan jämförelse lämnar vi därhän! Frågan är vilken ljudnivå D3 har med enkelmatning. Det lät i alla fall inte lovande. Fotograferar man som jag tex i kyrkan på ett bröllop är det ju lockande med D3:ans bättre dynamiska omfång och brusegenskaper. Låter däremot kameran för mycket (för mina behov), som jag nu befarar att D3 gör, ligger det klart på den negativa sidan. Jag har inte sett någon information om att D3 skulle ha ett "tyst" läge för enkelmatning. Har inte Canon det i sina proffsmodeller?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar