Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Beror inte det till (stor?) del helt enkelt på det kortare skärpedjupet för mellanformat (allt annat lika, så gott det går)?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=81548

PMD skrev:
Det är inte självklart givet att man har samma objektivfattning för APC-C som för småbild.

Om man har fria händer att konstruera om objektivfattningen så blir det lättare (jfr Olympus 4/3-objektiv).
Men nu snackar vi Nikon, och här är det samma bajonett som gäller;-) Det finns bevisligen objektiv för FF som till och med överstiger sensorns upplösningsförmåga vid 10 MP i DX-format, och alltså bör de vara goda för 22,5 MP i FF-format.

epep skrev:
D40x har väl samma råkvalitet som D80. Att sedan Nikon förbättrat den digitala signalbehandlingen och brusreduceringen är iofs bra.
Det är ganska tydligt från dpreview att *Canon* i 400D *inte* förefaller att ha klarat att hålla nere bruset på samma låga nivåer i rå som i 350D/30D - det verkar t.o.m finnas brusreduktion och tydligt brus i råbilderna redan vid iso 100 i 400D (se dpreview). Hur canon lyckats i 40D vet jag inte.
Nu kommer Nikon i D300 med en sensor med ytterligare 2 mpix - 20% mer än i 400D och än i D200/D80/D40x - och vi förväntar oss att kameran skall konkurera brusmässigt med 400D/40D!?!?
Tillåt mig tvivla! Nikon har *inte* i sina tidigare kameror klarat av brus vid höga iso lika bra som Canon. D2x brusar vid höga iso, D200 gör det, D80 gör det och D40x gör det.
Jag vill ha bevis innan jag tror att D300 är en lågbrusare. Nikon har inte tidigare klarat av det, så jag förstår inte varför vi skulle lita på dem nu. Men det är naturligtvis inte fullständigt omöjligt att Sony har lyckats göra en sensor som har avläsningsbrus i samma storleksordning som sensorn i 30D och högre kvanteffektivitet etc - det är bara något osannolikt.

I D3 kan Nikon däremot ha hittat en ganska vettig lösning vad avser kombinationen hatighet, brus, DR och upplösning.
Björn Rörslett (som dock inte kan beskrivas som helt objektiv vad gäller Nikon) jämförde D2x med AF-S200/2 VR och 1DsMkII 300/2,8L IS i några bilder med samma utsnitt. Där sågs tydligt att kantskärpan var bättre på D2x. Centralt fanns en viss fördel för 1DsMkII. Med detta menar jag, att vad jag läst och sett överensstämmer med vad ni talat om tidigare i tråden - att 12 mpix i allmänhet borde räcka, och att mer kräver riktigt bra optik för att det ska spela någon roll.
Vad avser bara *sensorn* kan jag dock inte låta bli att konstatera att 2002 hade Canon 1Ds med 11 mpix och FF, och att 5D funnits på marknaden ett tag. Vi får väl se var D3 hamnar bildkvalitetsmmässigt när de verkliga recensionerna kommer.
Det är också ganska roligt att se att det som jag och många andra misstänkt skulle krävas för att Nikon skulle kunna konkurera har skett - dvs att Nikon har skaffat en FF-kamera.

I övrigt kommer jag ihåg hur alla höjde D200 till skyarna när den kom - den var bättre än allt annat som fanns på marknaden och något utrymme för ifrågasättande fanns i stort sett inte. Nu var D200 inte kameran med det ur alla kategorier *tveklöst* bästa pris-prestandaförhållandet. D200 är förvisso en bra kamera, men den har haft sina problem som tex bandningen och den har brusproblem. Det var någon som vid något tillfälle sa att man får precis vad man betalar för vad gäller D200 - en något medioker kamera vad gäller höga iso och med vissa bandningsproblem, men i övrigt en utomordentlig kamera.

/erik

Du får nog vänta och se eftersom du inte kan jämföra d40X som har en ccd (som enligt många har bra värden) med den nya kamerans cmos.
Se fördelarna med nya cmos som antas sitta i D300 http://www.dpreview.com/news/0708/07082012sony12mpcmos.asp

Nikon kan troligen med sin nya cmos styra brusreduceringen redan på sensornivå likt Canon
This is a trick Canon is performing on pixel level with their SLR cameras in order to successfully reduce noise in the shadows. Right after the exposure information is collected from the sensor, they make a second collection without exposure.

Tillsammans med den nya sensorteknologin, processorn inne i kameran har Nikon nu samma förutsättningar som Canon,kanske tom bättre.

En test får utvisa.
Mikael

Senast ändrad:
Makten skrev:
Men nu snackar vi Nikon, och här är det samma bajonett som gäller;-) Det finns bevisligen objektiv för FF som till och med överstiger sensorns upplösningsförmåga vid 10 MP i DX-format, och alltså bör de vara goda för 22,5 MP i FF-format.
Nej, det är just det som inte är självklart alls. DX-formatet använder ju inte alls den yttre delen av ett småbildsobjektivs bildcirkel och det är där de största problemen finns om man inte gör om obektivfattningen och konstruerar om objektiven. I bildens centrum ser det säkert bra ut.

Lägger man till detta så kan man inse att något har hänt - och att det möjligen blir en grym kamera.

The D3's high ISO is really impressive I'll remain at least somewhat skeptical until we can get a D3 back in the lab and test it under controlled conditions, but Nikon showed some incredibly impressive prints at the event. They had enlargements that must have been 30x45 inches or more in size, comparing identical shots taken with the D3 and Canon EOS-1D Mark III at ISO 3,200 and 6,400.

After the disappointment of the D2H, I have to say I was taking Nikon's claims of low noise at high ISOs with a rather large grain of salt. When I saw the aforementioned prints though, I was literally flabbergasted. The D3 didn't just surpass the 1D Mark III, it far surpassed it. Well, that may be a little strong; the Mark III is a fantastic camera, but the difference between its images and those from the D3 was anything but subtle. As I say, I'll remain a skeptic until we can test a production sample of the D3 ourselves, but if the images shown had any basis in reality (and Nikon would be foolish to have doctored them in any way), it looks like there's a new leader in the high-ISO / low-noise derby, and it's the D3.

(imaging resource)

Vad jag fick lära mig igår, så är både D3 och D300:ans sensor ritad, designad, utvecklad och framtagen av Nikon - vem som är tillverkare är tämligen ointressant. Och eftersom det som vanligt säkert är taget en massa patent, så lär vi inte vi inte se samma teknik hos någon annan CMOS.

Men utav de fyra tillverkarna av sensorer går i alla fall en utav dem "fetbort":)

....D80 och D40x kan rimligtvis inte ha samma rådata - eftersom de har olika sensorer.

Hälsningar

Adam

PMD skrev:
Nej, det är just det som inte är självklart alls. DX-formatet använder ju inte alls den yttre delen av ett småbildsobjektivs bildcirkel och det är där de största problemen finns om man inte gör om obektivfattningen och konstruerar om objektiven. I bildens centrum ser det säkert bra ut.
Så om inte kanterna är skarpa så är det ingen idé med hög upplösning i mitten? Det var ju också ett resonemang.

Ju högre upplösning desto bättre - men gärna över så stor del av ytan som möjligt-vilket är svårt.
Tog fram en gamma bild med 5d och 24/1,4
bilden till vänster utsnitt i mitten, bilden till höger utsnitt ut mot kant och hörn

Bilagor

• attachment.php.jpg
    attachment.php.jpg
    29.3 KB · Visningar: 1,052
Makten skrev:
Så om inte kanterna är skarpa så är det ingen idé med hög upplösning i mitten? Det var ju också ett resonemang.
Ja, i många fall är det så. Om man ändå inte kan/vill använda kanterna i småbildsformatet så kan man ju lika gärna använda DX-formatet.

Man kan nog kompensera bristerna med hjälp av smart konstruerade sensorer med vinklade mikrolinser och annan magi, men frågan är hur genomförbart det är.

Ingen större fara skulle jag säga (5D-bilden). Inte värt att offra mittupplösningen för i alla fall. Ska man ner i så låg upplösningen som kanten tillåter så blir det ju inte mycket att hurra för i mitten.

Några tankar om D3 vi inte tagit upp här.

Postivt är väl den inbyggda möjligheten till CA-korrigering (och förstås alla möjligheter till användarinställda bildparametrar tex genom Picture Control System), Scene Recognition Sytem och som jag förmodar auto-iso-alternativ över hela iso-området dvs även Hi-1 och Hi-2 (utifrån att D300 har auto-iso möjlighet upp till Hi-1). Frågan är om den kan välja även Low-1 dvs ISO 100 med auto-iso?

Enda svagheten jag upptäckt hos D3 är väl att RAW-bufferten knappt är större än för D2X (20 mot 17). Eftersom D3 är snabbare är D2X kommer bufferten att snabbare fyllas upp. Detta gäller i 12-bit. Ingen uppgift finns om bps i 14-bit RAW. Om samma sänkning gäller som för D300 (2,5 bps i 14-bit mot 6 bps i 12-bit) blir väl hastigheten ca 4 bps (ner från 9 bps i 12-bit) i 14-bit RAW på D3?!

Makten skrev:
Ingen större fara skulle jag säga (5D-bilden). Inte värt att offra mittupplösningen för i alla fall. Ska man ner i så låg upplösningen som kanten tillåter så blir det ju inte mycket att hurra för i mitten.

Man offrar inte mittupplösningen, man ser till att kanternas och hörnens upplösning blir bättre.

Klarar Mamiya detta med en 35/2,8 som kostar mindre än hälften av en 24/1,4 så bör väl Canon även klara det.
Mikael

Teodorian skrev:
Några tankar om D3 vi inte tagit upp här.

Postivt är väl den inbyggda möjligheten till CA-korrigering (och förstås alla möjligheter till användarinställda bildparametrar tex genom Picture Control System), Scene Recognition Sytem och som jag förmodar auto-iso-alternativ över hela iso-området dvs även Hi-1 och Hi-2 (utifrån att D300 har auto-iso möjlighet upp till Hi-1). Frågan är om den kan välja även Low-1 dvs ISO 100 med auto-iso?

Enda svagheten jag upptäckt hos D3 är väl att RAW-bufferten knappt är större än för D2X (20 mot 17). Eftersom D3 är snabbare är D2X kommer bufferten att snabbare fyllas upp. Detta gäller i 12-bit. Ingen uppgift finns om bps i 14-bit RAW. Om samma sänkning gäller som för D300 (2,5 bps i 14-bit mot 6 bps i 12-bit) blir väl hastigheten ca 4 bps (ner från 9 bps i 12-bit) i 14-bit RAW på D3?!

det kompenseras med mycket snabbare nerskrivning till dagens också snabbare CF kort, jag tror inte du kommer att upptäcka att kameran sackar nämvärt

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Man offrar inte mittupplösningen, man ser till att kanternas och hörnens upplösning blir bättre.

Klarar Mamiya detta med en 35/2,8 som kostar mindre än hälften av en 24/1,4 så bör väl Canon även klara det.
Det är precis det jag menar; alltså att man inte ska sätta sensorupplösningens standard efter vad objektiven kan återge i kanten, utan i mitten.

Tillägg: Sen kanske 24/1,4 inte är den bästa gluggen att jämföra med. Rysligt ljusstarka objektiv är ju ibland direkt dåliga skärpemässigt även nedbländat.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_24_14/index.htm

Det verkar ju inte särskilt skarpt i kanten ens på APS-C.

Är vi överens om att D3 är det bästa som hänt på länge?! Detta inte bara för oss inbitna Nikonister utan eftersom det kommer att påverka, eller vara ett uttryck för, utvecklingen inom hela DSLR-branschen de närmaste åren. Vad kommer Sony och Pentax med framöver? Och vad blir Canons svar (5D MkII?)?! Vilka andra finesser kommer vi att få se framledes?

Jag kan nog inte riktigt släppa det här med diffraktion. Visserligen är jag en oteknisk beteendevetare, och som sådan säkert naiv om vad som är tekniskt möjligt, men finns det verkligen inget sätt att komma åt diffraktionsproblematiken?! Kan inte Nikon chocka oss med att lansera sitt ADRS (Advanced Diffraction Reduction System) i D5?!

Senast ändrad:
..och bättre blir det. AC-Foto i Tyskland har satt ett pris på D3, 4848€, eller 45600 kr med en kurs på 9,40 SEK.

AF-S 24-70/2.8 - 16900 kr :(
Undra vad motiverar Nikon att ta 5100 kr mer än Canon.

Teodorian skrev:
Jag kan nog inte riktigt släppa det här med diffraktion. Visserligen är jag en oteknisk beteendevetare, och som sådan säkert naiv om vad som är tekniskt möjligt, men finns det verkligen inget sätt att komma åt diffraktionsproblematiken?! Kan inte Nikon chocka oss med att lansera sitt ADRS (Advanced Diffraction Reduction System) i D5?!
Förmodligen inte. Diffraktion är ett vågutbredningsfenomen som följer naturlagar.

Naturlagar bryter man inte mot ostraffat! :)

Teodorian skrev:
Är vi överens om att D3 är det bästa som hänt på länge?! Detta inte bara för oss inbitna Nikonister utan eftersom det kommer att påverka, eller vara ett uttryck för, utvecklingen inom hela DSLR-branschen de närmaste åren. Vad kommer Sony och Pentax med framöver? Och vad blir Canons svar (5D MkII?)?! Vilka andra finesser kommer vi att få se framledes?

nej
du kan optimera optik så att de har hög kontrast och upplösning på full öppning.Bländas optiken ner så gäller regeln

The smallest dot can not be reproduced smaller than the diffraction "airy disk" and the size of the airy disk is approximately the f-number in µm. Stopping down to f8, with any lens, gives a blurry airy disk of 8 µm. Stopping down a lens to a f-number beyond the pixel pitch of the sensor results in blurred images since the airy disk will cover several pixels.

Förklaring Lars Kjellberg
www.qpcard.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar