Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Vilka specifikationer och finesser skulle du vilja se i en D5-kamera?!
Duger inte D3 menar du? Jag ser faktiskt inte en enda punkt jag skulle vilja "uppgradera". Utom möjligen att samma innehåll satt i D300-huset istället.

Makten skrev:
Duger inte D3 menar du? Jag ser faktiskt inte en enda punkt jag skulle vilja "uppgradera". Utom möjligen att samma innehåll satt i D300-huset istället.

Tvärtom - jag kan inte vänta på att få prova den! Detta var kanske en provokation, och en drömmares (mina) tankar om det möjliga, men även en undran hur just din drömkamera i Nikonskepnad skulle se ut (nu när vi faktiskt vet att Nikon gör FF!).

Det är väl tre grupper av fotografer som skall slåss om de 8000 enheter/månad som Nikon skall producera av D3:

1) Nikonfotografer som kör med film och inte gått över till DSLR ännu kanske pga DX-formatets mindre sökare eller att deras Nikkor-objektiv får en cropfaktor mm. Frågan är hur många av dessa som är villiga att betala motsvarande 50000 kr för att få en digital motsvarighet till deras F-modeller.

2) Fd Nikonfotografer som gått över till Canon då de tröttnat på att inte Nikon kommit med FF eller att bruset varit för högt på Nikons DSLR etc. Här borde det finnas en hel del människor som vill bli återvändare...

3) Alla som i dag använder Nikons nuvarande DSLR. En del kommer att lockas av D3 medan andra kommer att hålla fast vid det de har eller istället välja D300, av tex kostnadsskäl eller för att de föredrar DX-formatet.

Jag har svårt att tro något annat än att D3 blir en formidabel succé!

Japp... har känslan av att den kommer bli en succé jag med.. synd att man måste vänta så långe på att få känna på den bara...

macrobild skrev:
Ju högre upplösning desto bättre - men gärna över så stor del av ytan som möjligt-vilket är svårt.
Tog fram en gamma bild med 5d och 24/1,4
bilden till vänster utsnitt i mitten, bilden till höger utsnitt ut mot kant och hörn
Du har väl inget reproobjektiv? Dvs som har ett plant fokusplan? De flesta objektiv har väl fokus på ett visst avstånd, sfäriskt.

Äntligen kom Nikons FF - det ska bli intressant att se testbilder ur produktionsexemplar.

8000 enheter per månad, hur många kommer Sverige tilldelas tro? 100?

iSolen.se skrev:
Du har väl inget reproobjektiv? Dvs som har ett plant fokusplan? De flesta objektiv har väl fokus på ett visst avstånd, sfäriskt.

Menar du att Mamiya 35/2.8 är ett reproobjektiv?
Eller 17-35 Nikon som fungerar ypperligt med adapter till min 5d ger bättre resultat i mitt och ut mot kant än Canons egna zoomar? Eller att zeiss vidvinklar gör detsamma, dvs ger bättre resultat?.
Att uppnå bra upplösning i skärpeplanet från mitt till kant är det jag önskar?
Går det med vissa objektiv så bör det gå med Canon-eller hur?
Varför tror du att Canon har kommit ut med en ny förbättrad zoom?
Mikael

Senast ändrad:
Efter att ha läst lite mer, funderat lite.. så frågar iaf jag mig hur i hvt dom kan göra den naturliga uppföljaren till d2x...ointressant i DX formatet. en ff på 16-18 och dx på 12 hade passat iaf mig bättre i d3.

Jag vill ha en bastant arbetshäst bak på 200-400 optiken. ingen liten ½ kamera som d300. Prestandamässigt kanske den räcker men tål den stryk och spöregn, dammiga djungelvägar mm mm...´som d2n?? (överdriver ju lite då men ..)

Om nu allt är så trevligt som det trots allt verkar i övrigt så fuckar dom upp det med formatet istället. Suck! Det där tjötet om att FF är såå bra har gått mig förbi helt. Ser verkligen inte DX formatet som någon stor nackdel och det har ju ev bevisats i d300, lr?

Ilandproblem är så jobbiga. ja, ja vet inte..men inte springer jag till affären =)

Det positiva är väl ev. att d300 är så billig att man kan få tag i nya 24-70 åxå. simma lugnt

Senast ändrad:
Euroshots skrev:
Efter att ha läst lite mer, funderat lite.. så frågar iaf jag mig hur i hvt dom kan göra den naturliga uppföljaren till d2x...ointressant i DX formatet. en ff på 16-18 och dx på 12 hade passat iaf mig bättre i d3.

Jag vill ha en bastant arbetshäst bak på 200-400 optiken. ingen liten ½ kamera som d300. Prestandamässigt kanske den räcker men tål den stryk och spöregn, dammiga djungelvägar mm mm...´som d2n?? (överdriver ju lite då men ..)

Om nu allt är så trevligt som det trots allt verkar i övrigt så fuckar dom upp det med formatet istället. Suck! Det där tjötet om att FF är såå bra har gått mig förbi helt. Ser verkligen inte DX formatet som någon stor nackdel och det har ju ev bevisats i d300, lr?

Ilandproblem är så jobbiga. ja, ja vet inte..men inte springer jag till affären =)

Det positiva är väl ev. att d300 är så billig att man kan få tag i nya 24-70 åxå. simma lugnt

D3 skall ses som en uppföljare till D2Hs och inte D2Xs. Den kameran finns ju kvar. Det är sant att D3:ans DX-läge ger blygsamma 5 MP. Jag ser det mer som en fingervisning om hur Nikon tänker fortsätta med FX och DX parallellt både i kommande FX-kameror och med nya DX-kameror separat. För att få dagens D2Xs 12 MP i en FX-kameras Dx-läge krävs 29 MP i det fulla formatet! Det lär dröja. Frågan är därför om det kommer en D3X i DX-formatet eller en i FX-formatet nästa år. Om det blir det förra finns det frågetecken för bildkvaliten med ännu flera MP på en DX-sensor. Kommer det istället en D3X i FX blir DX-läget sannolikt "bara" 7-8 MP.

Visste ni att man får en dator med på köpet, likadan dator som jag har i knät och skriver från just nu?
Härlig kombination!
Eller hur

Bilagor

• d3_ambiance_2.jpg-1600-1200-pixels.jpg
    d3_ambiance_2.jpg-1600-1200-pixels.jpg
    31.1 KB · Visningar: 866
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Tvärtom - jag kan inte vänta på att få prova den! Detta var kanske en provokation, och en drömmares (mina) tankar om det möjliga, men även en undran hur just din drömkamera i Nikonskepnad skulle se ut (nu när vi faktiskt vet att Nikon gör FF!).
Just min drömkamera vore som sagt D3-specarna i ett mindre hus, ungefär som D200/D300. Fast egentligen är jag BARA intresserad av sensorn. Jag behöver inte mer än 1 bps, centrumvägd mätning och manuell fokus. Någon sådan kamera lär vi inte se från Nikon, men Leica M8 ligger ju nära till hands. Om den hade haft D3-sensorn alltså, och varit en spegelreflexkamera, gärna med Nikonbajonett;-)

Tillägg: Eller jo, auto-ISO vill jag gärna ha. Helt fantastiskt bra att ha!

Euroshots skrev:
För att D300 tar över den rollen. Den verkar bättre än D2X i det mesta.

Tätningen är densamma antar jag. Det var den väl redan i D200 jämte D2. Tycker du att den är liten så är det bara att hänga på batterigrepp. Billigt blir det också:) D200 med BG är förresten klumpigare än D2, så det förhållandet gäller nog även mellan D300 och D3.

Alla har olika behov. Jag skulle välja en FF-kamera med 4 megapixel över en DX med 40 megapixel vilken dag som helst.

Teodorian skrev:
D3 skall ses som en uppföljare till D2Hs och inte D2Xs. Den kameran finns ju kvar. Det är sant att D3:ans DX-läge ger blygsamma 5 MP. Jag ser det mer som en fingervisning om hur Nikon tänker fortsätta med FX och DX parallellt både i kommande FX-kameror och med nya DX-kameror separat. För att få dagens D2Xs 12 MP i en FX-kameras Dx-läge krävs 29 MP i det fulla formatet! Det lär dröja. Frågan är därför om det kommer en D3X i DX-formatet eller en i FX-formatet nästa år. Om det blir det förra finns det frågetecken för bildkvaliten med ännu flera MP på en DX-sensor. Kommer det istället en D3X i FX blir DX-läget sannolikt "bara" 7-8 MP.

Så du menar att h-serien får FX sensor och X-serien får DX-sensor, det rimmar väl ändå inte riktigt att "studiomodellen" får en mindre sensor än vad "pressmodellen" får?

Jeppe skrev:
Så du menar att h-serien får FX sensor och X-serien får DX-sensor, det rimmar väl ändå inte riktigt att "studiomodellen" får en mindre sensor än vad "pressmodellen" får?

Jag bara spekulerar om att det kanske finns ett problem i om Nikon nu väljer att helt gå över till FX-sensorer för sina proffskameror. Om D2Xs försvinner får de som vill ha DX för räckviddens skull, pixeltätheten eller det längre skärpedjupet, välja på en D300 som inte riktigt har D2-/D3-seriens byggkvalitet och då behålla sina 12 MP i DX eller att välja en FX-kamera (bara D3 i dagsläget) och få lite mindre MP (sannolikt även på nästa FX-modell) att använda sig av i DX-läget. Flera naturfotografer grymtar på dpreview över att D3 bara bjuder 12 MP i FF och 5 MP i DX. Som vi väl alla (?) är överens om är det svårt att se att Nikon skall lyckas få kvalitet i en DX-modell med 16-18-20 MP! Ur pris-och prestandasynpunkt är det svårt att motivera D2Xs till dess nuvarande pris.

Senast ändrad:
Du missar en sak d300 har allt som d2x har eller kan ha. Men är lättare, mindre och modernare, bättre och framför allt billigare.
Mikael

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar