Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle vilja sammanfatta några saker som jag har sett fram till dagens datum.

1.Jag/vi blev lite besvikna på att Nikons 24-70 inte var bättre än Canons 24-70 på 24mm, här förväntade jag mig att kantskärpan skulle vara bättre, vi testade 2 st Nikonobjektiv.(jag har sedan hört från andra testare som även skriver här att skilnaden till 28-70 är försumbar)Även så säger andra som har båda objektiven. I förhandssnacket från en vissa personer så verkar gluggen ha blivit rejält upphausad.I varje fall om man jämför den med en bra Canon 24-70.

2.Jag är lite förundrad över att Nikon D3 rawfiler ser något brusreducerade/smetiga ut i jämförelse med exv 5d.Detta kan ses i mycket fina detaljer. Jag måste skärpa upp Nikonbilderna betydligt mer jämfört med Canons rawfiler.Det går ändå inte att hämta ut samma upplösning, nu talar vi om subtila skilnader, men skilnader som ses och finns om man granskar noga.
Jag är lite förundrad över att man i sitt RAW flöde enligt Nikon måste använda NX för att få bästa resultat bildmässigt. Canons bildfiler kan räknas upp av de flesta rawprogram med utmärkt resultat . Erfarenhetsmässigt så brukar Nikons programvaror sluka massa minne, vara långsamma och kluddigt uppbyggda med flertal paletter samt ta över funktioner från exv andra bildprogram.

3.Jag är otroligt imponerad över Nikons 14-24 som fullständigt sopar banan av Canons vidvinkel 16-35MK2. Här hjälper inga 21 Mpixel. Skall något objektiv ha benämningen "State of the art" så är det detta objektiv.Otroligt bra vidvinkel.

4.Jag är imponerad av Nikon D3 , kameran är genomtänkt och det dynamiska omfånget är enormt vilket kan ses i skuggorna , kameran är kung i högre iso. Jag är också imponerad över att 5d fortfarande hänger med bildmässigt så bra jämfört med D3 upp till ca 1600iso.

Mikael
 
Senast ändrad:
jorgene skrev:
Visst är det skillnad, men poängen var att det första exemplet var ganska missvisande.

Om du redan i första exemplet ville förstå och se vad jag menade så är inte ströljuset mer eller mindre i den bilden.
Det är samma bild och ströljuset är fortfarande detsamma.
Mikael
 
macrobild skrev:
Om du redan i första exemplet ville förstå och se vad jag menade så är inte ströljuset mer eller mindre i den bilden.
Det är samma bild och ströljuset är fortfarande detsamma.
Mikael
Du påpekade ju själv i inlägget ovan att det var området innanför ditt röda streck som i huvudsak påverkades. I den ursprungliga bilden kunde man lätt få intrycket att flare påverkade hela den återgivna croppen, eftersom bilderna inte var olika återgivna, och Nikon-bilden betydligt ljusare. Det var bara det jag ville påpeka.
 
OK
Mera slutsatser från testandet av de tre kamerorna kommer i nästa nr av Proffsfoto.

Avslutar därmed min lilla rapport, oavsett vad man använder så är det kul att Nikon har kommit tillbaka med besked.
Mikael
 

Bilagor

  • larstestar.jpg
    larstestar.jpg
    37.1 KB · Visningar: 632
macrobild skrev:
Jag skulle vilja sammanfatta några saker som jag har sett fram till dagens datum.

1.Jag/vi blev lite besvikna på att Nikons 24-70 inte var bättre än Canons 24-70 på 24mm, här förväntade jag mig att kantskärpan skulle vara bättre, vi testade 2 st Nikonobjektiv.(jag har sedan hört från andra testare som även skriver här att skilnaden till 28-70 är försumbar)Även så säger andra som har båda objektiven. I förhandssnacket från en vissa personer så verkar gluggen ha blivit rejält upphausad.I varje fall om man jämför den med en bra Canon 24-70.

2.Jag är lite förundrad över att Nikon D3 rawfiler ser något brusreducerade/smetiga ut i jämförelse med exv 5d.Detta kan ses i mycket fina detaljer. Jag måste skärpa upp Nikonbilderna betydligt mer jämfört med Canons rawfiler.Det går ändå inte att hämta ut samma upplösning, nu talar vi om subtila skilnader, men skilnader som ses och finns om man granskar noga.
Jag är lite förundrad över att man i sitt RAW flöde enligt Nikon måste använda NX för att få bästa resultat bildmässigt. Canons bildfiler kan räknas upp av de flesta rawprogram med utmärkt resultat . Erfarenhetsmässigt så brukar Nikons programvaror sluka massa minne, vara långsamma och kluddigt uppbyggda med flertal paletter samt ta över funktioner från exv andra bildprogram.

3.Jag är otroligt imponerad över Nikons 14-24 som fullständigt sopar banan av Canons vidvinkel 16-35MK2. Här hjälper inga 21 Mpixel. Skall något objektiv ha benämningen "State of the art" så är det detta objektiv.Otroligt bra vidvinkel.

4.Jag är imponerad av Nikon D3 , kameran är genomtänkt och det dynamiska omfånget är enormt vilket kan ses i skuggorna , kameran är kung i högre iso. Jag är också imponerad över att 5d fortfarande hänger med bildmässigt så bra jämfört med D3 upp till ca 1600iso.

Mikael

2.
Nikon har ju ingen öppen standard på sina raw-filer så bara Nikons programvara vet hur den ska "räknas upp" (varför heter det räkna upp och inte "räkna fram"?).
Att då nikons programvara lyckas bättre än "piratprogram" är ju inte så märkligt.
Jag ser skillnader på mina bilder från både D200 och D300 om jag kört dom i Nx innan jag behandlar vidare i CS3.

Så ska man verkligen testa KAMERAN så ska man nog jämföra bilder man tagit fram med den rekomenderade programvaran.

Sedan är det ju en stor nackdel att på så vis låsas vid en viss programvara och där förtjänar Nikon en rejäl känga.
Dom bör i alla fall ta fram en plugin som passar i CS3 för dom som vill köra med den programvaran.
 
macrobild skrev:
Jag kan bara konstatera att om man skall se på FLARE, motljusegenskaper, ströljus så är dessa lägre i Canonbilden, här är bilden så lika uppräknad som möjligt, det finns ett område i Nikonbilden innanför de röda strecken som ger sämre kontrast pga flare.
I övrigt utanför det område som ej påverkas av flare så är bilderna mycket lika.
Mikael

Det är MER flare i canon-bilden om man tittar på området runt lampan på tegel-pelaren längst till höger i bilden.
 
Spelar det egentligen någon roll längre om den ena eller den andra kameran lyckas fånga ett dammkorn i motljus 1/miljondel bättre än den andra?

Det är ju redan bevisat gång på gång att Nikon D3 (trots sina få megapixel) är snäppet bättre än 1DsMk3 även när man interpolerar upp D3:ans filer till 1Ds3:ans storlek!

Så kan vi inte släppa det här nu, åtminstone i Nikon D3-tråden :)

Nikon D3 rules. Det är kvalitén per pixel som räknas i slutändan.
 
Ja, jag håller med föregående talare. Vi har en tråd som heter "Nikons nya 24-70”. De senaste sidorna förefaller mig mer höra hemma där mer än tycke om kameran som sådan. Men hörrni….när jag ändå har er på tråden. Det här med upplösning, kantskärpa och megapixles i stort. Nu vänder jag mig till Er yrkesfotografer, hur tror ni att D3:an kommer att användas. Personligen gissar jag att en nyhetsfotograf inte är ett dugg intresserad av stora bildfiler. Jag gissar att man kommer att köra med 14-35 och i DX läge. Då får man en lagom stor bildfil som man med sin lapptopp snabbt och smidigt kan skicka hem till tidningen. FX läget slås på när man behöver den extra vidvinkelmöjligheten, men med ”nackdelen” av en stor bildfil. Sportfotogarfen kanske även han använder sig av DX läget för maximal snabbhet (11 bs). Jag har hört att det mer vad Nikonobjektivens långsamma autofokus som gjorde att sportfotografer använde Canon i stället för Nikon. Arbetar man på en bildtidning kanske man sätter större värde på ”bildkvalitén” och kör FX. Arbetar man i studio har man alla möjligheter att i lugn och ro ljussätta så att man inte behöver arbeta i annat än ISO 200. Vad tycker/tror ni….hur kommer man rent praktiskt att använda en kamera typ 3D…..detta bortom alla MTF-kurvor och teori. Tanken slår mig….hur i jisse namn fick Adams och grabbarna några bilder alls med dåtidens kameramånster? ;-)
Skulle vara kul att höra era åsikter, ni som mer praktiskt arbetar med verktyget kamera. För övrigt tycker jag det står fullständigt klart att 24-70 är sämre än Canons motsvarande objektiv. Men, egentligen, vad spelar det för roll sett ur Nikonistens ögon. Jag kan väl inte göra någonting åt detta, är det inte så att alla fabrikat har sina minus och plus objektiv?
Mvh
JB
 
Senast ändrad:
Janne B skrev:
Ja, jag håller med föregående talare. Vi har en tråd som heter "Nikons nya 24-70”. De senaste sidorna förefaller mig mer höra hemma där mer än tycke om kameran som sådan. Men hörrni….när jag ändå har er på tråden. Det här med upplösning, kantskärpa och megapixles i stort. Nu vänder jag mig till Er yrkesfotografer, hur tror ni att D3:an kommer att användas. Personligen gissar jag att en nyhetsfotograf inte är ett dugg intresserad av stora bildfiler. Jag gissar att man kommer att köra med 14-35 och i DX läge. Då får man en lagom stor bildfil som man med sin lapptopp snabbt och smidigt kan skicka hem till tidningen. FX läget slås på när man behöver den extra vidvinkelmöjligheten, men med ”nackdelen” av en stor bildfil. Sportfotogarfen kanske även han använder sig av DX läget för maximal snabbhet (11 bs). Jag har hört att det mer vad Nikonobjektivens långsamma autofokus som gjorde att sportfotografer använde Canon i stället för Nikon. Arbetar man på en bildtidning kanske man sätter större värde på ”bildkvalitén” och kör FX. Arbetar man i studio har man alla möjligheter att i lugn och ro ljussätta så att man inte behöver arbeta i annat än ISO 200. Vad tycker/tror ni….hur kommer man rent praktiskt att använda en kamera typ 3D…..detta bortom alla MTF-kurvor och teori. Tanken slår mig….hur i jisse namn fick Adams och grabbarna några bilder alls med dåtidens kameramånster? ;-)
Skulle vara kul att höra era åsikter, ni som mer praktiskt arbetar med verktyget kamera. För övrigt tycker jag det står fullständigt klart att 24-70 är sämre än Canons motsvarande objektiv. Men, egentligen, vad spelar det för roll sett ur Nikonistens ögon. Jag kan väl inte göra någonting åt detta, är det inte så att alla fabrikat har sina minus och plus objektiv?
Mvh
JB

mina gluggar får alltid "bäst i test", så jag förstår inte frågan?

;)

PS. gör du inte regelmässigt meter-förstoringar så kan du nog sluta att bekymra dig...
 
Senast ändrad:
bilderna på fotomässan som var i storlek 70x100 om jag inte minns fel då såg bilderna med optiken 24-70 samt 14-24 väldigt bra ut.
Det är nog lite fel att döma ut nikons 24-70 kan lika gärna vara ett ex som inte är bra eller så kanske testet inte är rätt utfört.
Är det överhuvudtaget testkartor utskrivna,bilder etc eller är det subjektiva bedömningar på skärmförstoringar i flera 100% som motsvarar meterstora bilder.
Har svårt att tänka mig att Nikon skulle ge ut en proffesionell produkt som inte skulle fungera.
Tag tex canons 24-70 mitt ex är grymt bra nerbländat o Mikael spydde galla över canons 24-70 o jag minns att Stefan Olsson gick in i diskussionen o sa att det måste vara fel på detta ex av optiken.Hur det slutade var att Mikael fick tydligen tag på ett bra ex efter 3 försök så jag tror att det är fel att döma ut Nikons 24-70 eftersom det har visat sig förut att det är stor variation utav optik.
Canons 16-35 fick tex dåligt resultat i fotos test med mtf men i practical photographer fick den högsta betyg o testet var seriöst med bilder av testkartor etc.
Jag har svårt att tänka mig att Nikons 24-70 inte skulle se bra ut i a3 uppslag.
 
Svar till Janne Burman

Finns många aspekter att lägga på detta med hur exv en pressfotograf kommer att använda en D3.

När det ska gå undan hämmar ju stora bildfiler arbetsflödet. Det har du så rätt i.

Fördelen med just D3 är just de många valen man kan göra. Precis som med Canon 1DmkII/MkIII eller t o m 1DsMkII/MkIII.

Går ju att välja RAW+en mindre jpeg simultant. Den mindre jpegen går att sända momentant efter kanske en smärre justering.

Det är just mångsidigheten hos D3 som ändå gör att den blir ett bra val både för actionfotografen eller studiofotografen.

För vanliga pressbilder i färg som ofta körs i 180 dpi i trycket får man oftast skala ned filer från 6-8mp kameror. Fördelen är ändå att man kan köra både med högkvalitativ raw och mindre jpeg simultant.

Den där perfekta ögonblicksbilden på 4mp i jpeg är inte så kul när man vill blåsa upp den ordentligt o printa i affischstorlek.

Nikon D3 eller Canon 1DMkIII erbjuder de här möjligheterna och därför kommer de sannolikt att användas av både press- och studiofotografer. Kanske isynnerhet Nikon D3

Mvh/Lennart
 
snap skrev:
bilderna på fotomässan som var i storlek 70x100 om jag inte minns fel då såg bilderna med optiken 24-70 samt 14-24 väldigt bra ut.
Det är nog lite fel att döma ut nikons 24-70 kan lika gärna vara ett ex som inte är bra eller så kanske testet inte är rätt utfört.
Är det överhuvudtaget testkartor utskrivna,bilder etc eller är det subjektiva bedömningar på skärmförstoringar i flera 100% som motsvarar meterstora bilder.
Har svårt att tänka mig att Nikon skulle ge ut en proffesionell produkt som inte skulle fungera.
Tag tex canons 24-70 mitt ex är grymt bra nerbländat o Mikael spydde galla över canons 24-70 o jag minns att Stefan Olsson gick in i diskussionen o sa att det måste vara fel på detta ex av optiken.Hur det slutade var att Mikael fick tydligen tag på ett bra ex efter 3 försök så jag tror att det är fel att döma ut Nikons 24-70 eftersom det har visat sig förut att det är stor variation utav optik.
Canons 16-35 fick tex dåligt resultat i fotos test med mtf men i practical photographer fick den högsta betyg o testet var seriöst med bilder av testkartor etc.
Jag har svårt att tänka mig att Nikons 24-70 inte skulle se bra ut i a3 uppslag.


Ursäkta men du tolkar saker som du själv vill, mitt ex är inte speciellt bra men bättre än två andra, inte bra i jämförelse med exv en nikon 17-35 på 24mm eller 14-24 på 24mm.

Sedan Fotos uppmätning och mina bilder visar samma sak angående 16-35, hur kan du blunda för dessa fakta?
Jag har visat skilnaden.Foto har mätt två objektiv.

Återigen, det som förvånade mest var att Nikon inte fick till sitt objektiv, dvs liknande den kantskärpa 17-35 kan ge eller att den inte var bättre än Canonzoomen på 24mm.

Mikael
 
Senast ändrad:
Danlo skrev:
Spelar det egentligen någon roll längre om den ena eller den andra kameran lyckas fånga ett dammkorn i motljus 1/miljondel bättre än den andra?

Det är ju redan bevisat gång på gång att Nikon D3 (trots sina få megapixel) är snäppet bättre än 1DsMk3 även när man interpolerar upp D3:ans filer till 1Ds3:ans storlek!

Så kan vi inte släppa det här nu, åtminstone i Nikon D3-tråden :)

Nikon D3 rules. Det är kvalitén per pixel som räknas i slutändan.

Du är bra på att dra märkliga slutsatser, med flera vidvinkelobjektiv så vinner man inte mycket på Canons flera pixlar, har du däremot ett bra objektiv, 50, 85 ,135 osv ses skilnader om kopior görs tillräckligt stora.

Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.