Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Precis.
Läs gamla tråden Fuji S5 och 5d, även där hänger en 5d med om den exponeras rätt, exponeringslatituden är dock större på S5, dvs slarvmarinalen är större för en överexponerad bild
Mikael

Jag ska leta fram den tråden vid tillfälle. Nu måste jag skriva färdigt mitt D3-test till K&B.

Och kontrollköra manuell fokus via live view, det har jag inte hunnit med än.
 
macrobild skrev:
D3 HAR STÖRRE OMFÅNG,det ses speciellt från 3200iso och uppåt

Har Nikon D3 större DR än Fuji S5?! Vore kul att se bildexempel på detta. Det blir intressant att se om Nikon kan komma med en budget-FX-kamera framöver för 20-25 tusenlappar med ett sådant bra DR. Vad skall Fuji kontra med?! Kommer Fuji överleva inom DSLR?! (Hur står sig Nikon D300 mot Fuji S5?)
 
Teodorian skrev:
Har Nikon D3 större DR än Fuji S5?! Vore kul att se bildexempel på detta. Det blir intressant att se om Nikon kan komma med en budget-FX-kamera framöver för 20-25 tusenlappar med ett sådant bra DR. Vad skall Fuji kontra med?! Kommer Fuji överleva inom DSLR?! (Hur står sig Nikon D300 mot Fuji S5?)

Det tonala omfånget hos Fuji bygger på att två signalnivåer adderas, denna funktion stängs av redan vid ca 1000iso, då fyller inte signalnivån från den lilla pixeln någon funktion.
Mitt svar var i övrigt, d3 har större DR än 1dsmk3.
Vilket kan ses i Görans bilder.

Vad det gäller FUJI så har man nytta av de två pixeluppsättningarna under 800-1000iso, man kan överexponera men ändå få bra resultat, dels så har Fuji en bra intern uppräkning av en bild och dels så kan man med exv Camera Raw backa in värden som ligger långt utanför 255,en rätt exponerad 5d skiljer sig inte mycket i färdigt bildresultat från en Fujibild, det är då mer fråga om att lägga en bra kurva på 5d bilden.
Vi pratar om två saker, exponeringslatitud och DR.
DR är större hos Fuji, slarvmarginalen är större hos Fuji jämfört med 5d under 800iso.
MEN om en Fuji jämförs med en 5d och 5d är rätt exponerad och en bra kurva lagd så ses inga stora skilnader i en färdig bild.Bilden,utskrift, trycket osv sätter gränsen neråt i det svarta. Båda kamerorna brusar så lågt att den skilnad som ev kan ses i lågdager aldrig kan förmedlas i en färdig bild om 5d hanteras rätt.
Många blandar ihop färdiga jpg bilder ut från de två kamerorna och DR, speciellt lätt är det att få överexponerade bilder från 5d och när dessa ses tror folk att det är fråga om dålig dynamik, Fuji mäter liksom Nikon bättre samt hanterar bilden internt bättre med kurvor anpassade efter motivet
Mikael
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Har Nikon D3 större DR än Fuji S5?! Vore kul att se bildexempel på detta. Det blir intressant att se om Nikon kan komma med en budget-FX-kamera framöver för 20-25 tusenlappar med ett sådant bra DR. Vad skall Fuji kontra med?! Kommer Fuji överleva inom DSLR?! (Hur står sig Nikon D300 mot Fuji S5?)

Nikon och Fuji jobbar i olika ändar av det dynamiska omfånget.

en S5 kan man överexponera 2 steg och sedan rädda högdagern genom att backa tillbaka. Det är omöjligt på D300. 0,5 steg på sin höjd kan man rädda efter överexponering.

Men med D300 kan man i stället underexponera (eller slå på Active D-lighting såg sköts det automagiskt) och sedan lyfta lågdagern. Lite mer brus blir det förståss. Men 1 steg funkar utmärkt utan att det blir mer brus än S5 har i lågdager.

(not. DR ökar inte med active-d, men signalen komprimeras och anpassas bättre till det befintliga omfånget. Komprimering har använts länge inom audioområdet.)

D3 borde rimligtvis vara ännu bättre än D300.

Att notera är att D300 tycks ha lägre faktiskt ISO känslighet än den specificerade på högre iso, S5 har högre än specificerat. Såpass att ISO800 på S5 motsvarar ISO1600 på D300.

http://www.diwa-labs.com/photoalbum/view/?size=org&id=194059

http://www.diwa-labs.com/photoalbum/view/?size=org&id=191597
 
Senast ändrad:
cmyk skrev:
Nikon och Fuji jobbar i olika ändar av det dynamiska omfånget.

upp till ca 800-1000 iso - ja pga av två pixeluppsätningar i Fuji, därefter är det samma spelregler dvs förmågan att samla in fotoner, behålla elektroner/signalnivå/wellcapacity i en enskild pixel + brushanetring mm som styr hur resultatet blir.

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
cmyk skrev:
Nikon och Fuji jobbar i olika ändar av det dynamiska omfånget.

upp till ca 800-1000 iso - ja pga av två pixeluppsätningar i Fuji, därefter är det samma spelregler dvs förmågan att samla in fotoner, behålla elektroner/signalnivå/wellcapacity i en enskild pixel + brushanetring mm som styr hur resultatet blir.

Mikael

upp till och med ISO1000 används R-pixlarna.

Sen är det som du säger "samma spelregler" båda har ju 14-bitar A/D numera.

På ISO1600 är S5 fortfarande bättre på högdager recovery, tack vare sina större pixlar jämfört med D300. Inte lika stor skillnad som vid lägre ISO men ca 1 steg blir det.
 
Görans bilder från kyrkan som alla kan ladda ner visar något mycket intressant. Göran visade att man kan jobba mer med information i skuggorna i d3 bilden än med 1dsmk3. D3 har större dynamiska omfång och mindre brus.
Precis som jag visade att Nikon d3 med 14-24 ger mer upplösning i bildens kanter och hörn än en 1dsmk3 med Canons 16-35 och båda objektiven på 16mm så ses högre upplösning i D3 12 milj pixlar än Canons 21 milj pixlar och lågdager/skugga.
Antal pixlar är inte alltid alenarådande.se detaljer från Nikon.
 

Bilagor

  • nikonskugga1.jpg
    nikonskugga1.jpg
    53.7 KB · Visningar: 809
Senast ändrad:
Canon 1dsmk3, detaljer är borta i denna bild, till höger om damen med handen på hatten, änglarnas ansikten mm.D3 måste vara den ultimata reportage/sportkameran idag.(förutom vikten) 1dsmk3 passar bättre i studion.
 

Bilagor

  • canonskugga1.jpg
    canonskugga1.jpg
    54.6 KB · Visningar: 805
Senast ändrad:
Egentligen är det väl ganska uppenbart att man inte kan jämföra D3 och 1DsMkIII på samma sätt. Bara skillnaden i antalet pixlar (och även priset) ger ju en viss aning om att de inte är tänkta för samma målgrupp.

Jag är imponerad av att Canon lyckas så pass bra de gör i de ljusförhållandena med så många pixlar, men då jag inte jobbar i studio, och aldrig behöver den upplösningen skulle jag alla gånger föredra D3:an.
 
macrobild skrev:

Och till Adam. jag har faktiskt kollat FLARE, optik uppträder olika, olika vad det gäller flare på olika brännvidder.
Du har en bra värdemätare vad det gäller flare i Görans bilder, två 24-70 och på 50mm.(förutom skilnaden i ovan nämda angående exp)
Lånar din bild Göran, canon till vänster, nikon till höger.

Mikael

Mikael

______________________________________________

Tack!

Adam
 
Tyckaren skrev:
______________________________________________

Tack!

Adam

I Görans bilder och på 50mm så har faktiskt Canons objektiv bättre motljusegenskaper än Nikons 24-70 i detta motiv.
Det ses tydligt i mjölkigheten som uppstår runt strålkastarna,lamporna och teglet bakom som tecknas kontrastlösare hos Nikon.Canon till vänster.
 

Bilagor

  • flare1.jpg
    flare1.jpg
    27.6 KB · Visningar: 577
Hej

Kan tänka mig att skillnaden skulle minska lite om de var exponerade lika, Nikon bilden är lite rikligare exponerad, lite för mycket.

Mvh

Omar
 
macrobild skrev:
I Görans bilder och på 50mm så har faktiskt Canons objektiv bättre motljusegenskaper än Nikons 24-70 i detta motiv.
Det ses tydligt i mjölkigheten som uppstår runt strålkastarna,lamporna och teglet bakom som tecknas kontrastlösare hos Nikon.Canon till vänster.
Det hade varit betydligt mindre skillnad om bilderna hade varit lika exponerade.


EDIT: Sorry, såg att Omar skrivit samma sak precis...
 
I detta fallet så är bilderna mycket lika exponerade vad det gäller tid och bländare, eftersom det det är rawfiler så kan framkallningen ske så att bilderrna blir mycket lika uppräknade.
Oavsett detta så har Nikonobjektivet mer ströljus i denna situation som Göran har fotograferat av än vad Canonobjektivet uppvisar.
VAR GOD PROVA SJÄLV
Mikael
 
Jag kan bara konstatera att om man skall se på FLARE, motljusegenskaper, ströljus så är dessa lägre i Canonbilden, här är bilden så lika uppräknad som möjligt, det finns ett område i Nikonbilden innanför de röda strecken som ger sämre kontrast pga flare.
I övrigt utanför det område som ej påverkas av flare så är bilderna mycket lika.
Mikael
 

Bilagor

  • flare2.jpg
    flare2.jpg
    28.5 KB · Visningar: 445
Och så här ser det ut mellan de två ljuspunkterna , Canons motljusegenskaper är något bättre än Nikons på 50mm.Canon till vänster har inte samma hinna av ströljus vilket kan ses i teglet.
Mikael
 

Bilagor

  • flare3.jpg
    flare3.jpg
    15.2 KB · Visningar: 691
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.