Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Känns som om förväntningarna är så uppblåsta nu att allt riskerar att bli en besvikelse. Tror att det är lite bra att hålla sig kall. Att D200 skulle få lika bra brusprestanda t.ex. som en 5D ska vi nog inte räkna med. Däremot gissar jag att den är överlägsen i snabbhet, ergonomi, prisvärde mm.

Men givetvis kommer den inte att slå 5D på alla punkter. Däremot tror jag att det är en 20D-killer.

Men visst är det spännande...
 
Calle S skrev:
Jag är mest nyfiken på brusegenskaperna vid höga ISO....de är bra på 5D och kan bli en match.
5D blir säkert en match och det skulle ju inte förvåna så mycket om den i slutänden också segrar. MEN, utvecklingen har väl knappast stått stilla för Nikons del? Kommer det ett litet "teknologiskt lyft" vad gäller brus med D200, så kommer det faktum att du kanske kan få 1,5-2 D200:eek:r för 5D att verka ganska utmanande på den stora stora majoritet som inte är "FF-fetischister". Enkelt uttryckt: brusnivån behöver inte klå 5D, den behöver "bara" vara väsentligt bättre än Nikons nuvarande nivå, för att D200 skall te sig *mycket* prisvärd vid en 5D-jämförelse...
 
Absolut. Man kan inte få allt. Det är nog bra att ha realistiska förväntningar. Sedan måste man ju ha något att drömma om i framtiden också. Annars vore det trist...
 
Slowfinger skrev:
Att D200 skulle få lika bra brusprestanda t.ex. som en 5D ska vi nog inte räkna med. Däremot gissar jag att den är överlägsen i snabbhet, ergonomi, prisvärde mm.

Men givetvis kommer den inte att slå 5D på alla punkter. Däremot tror jag att det är en 20D-killer.
Som jag ser det, så kommer 5D -- om vi antar att D200 , fullt rimligt, ser ut som ryktena anger -- att (märkbart) klå D200 på en enda punkt: brusnivåerna på högre ISO. 5D kommer naturligtvis också att besitta de egenskaper som är förknippade med FF -- men det är inga *objektiva* fördelar; det beror på fotografens behov. Kortare skärpedjup är t.ex. bra för porträttfotografen, men värdelöst för macrofotografen, och så vidare...

Om (de förhoppningsvis små) skillnaderna i brus är värt förväntade 50-100% i pris? Tja...
 
Det jag funderar på mest är sökaren och autofocus. Båda verkar mycket bra på 5D, antagligen lär ju inte D200 ha lika stor sökare? Men kanske good enough? Hoppas det, D70 sökaren är liiiten. Multicam 2000, är det för mycket att hoppas på?

Sen funderar jag på objektiv val också. Jag har en 18-70 zoom nu, den är bra på det mesta, men jag behöver bättre ljusstyrka. Då är det en nikkor 17-55 som gäller om man ska ställa den mot canon så blir det väl en 24-70 som blir motsvarande på 5D. Vem vinner den matchen?

Ekonomiskt sett är ju en D200 klockren. Kanske ska ringa till yfo imorn o se om man kan ställa sig i kö :) Vill komma åt en kamera snabbt.

vädrar mina tankar lite bara, förlåt om det blev lite rörigt...
 
Nu när vi ändå tjötat om små sökare, D50 och D70 har förstoring 0,75, D2X 0,86x.
Någon som vet vad en F801:a har. Jag har en sån hemma och det skulle vara kul att jämföra med D70:ins 0,75x.
 
Saxat:
Viewfinder
Optical-type fixed eye-level pentaprism
Built-in diopter adjustment (-3 to +1m-1)
Eyepiece shutter provided
Eyepoint: 19.9 mm (at -1.0m-1)
Frame coverage 100%
Viewfinder magnification approx 0.86x with 50 mm f/1.4 lens

Viewfinder magnification approx 0.86x !!!!!!!
I like it alot!!
 
Det spekulöeras i att "D200" ska klara färgrymden sYCC. Är det någon som vet något om för- och nackdelar med sYCC gentemot sRGB och Adobe RGB? Något speciellt användningsområde med sYCC?

/Boris som börjar bli yr i huvudet av alla färgrymder.
 
Det är ingen pant på dem. Men som privatperson slipper man i alla fall betala när man lämnar dem till återvinning.
 
StefanM skrev:
Nu när vi ändå tjötat om små sökare, D50 och D70 har förstoring 0,75, D2X 0,86x.
Någon som vet vad en F801:a har. Jag har en sån hemma och det skulle vara kul att jämföra med D70:ins 0,75x.


Viewfinder: Fixed eyelevel pentaprism high-eyepoint type; 0.75x magnification with 50mm lens at infinity; 92% frame coverage.
Eyepoint: 19mm approx.

Ja, du har en sånn hemma, vad jag minns är det ungeför som att öppna ett fönster & kika ut gemfört med min D70. Men visst vänjer man sig fort med minimala sökare också
 
jo kanske de kanske, men jag tror tyvärr jag får mer för mina pantflaskor :/


;)

________________________________________________

det e ju väldigt bra å ha d70n kvar som reserv/rese kamera, man lär ju inte få så mkt mera 5 laxar för huset så då kan man ju lika gärna behålla det.
 
INJUREDMOOSE skrev:
Viewfinder: Fixed eyelevel pentaprism high-eyepoint type; 0.75x magnification with 50mm lens at infinity; 92% frame coverage.
Eyepoint: 19mm approx.

Ja, du har en sånn hemma, vad jag minns är det ungeför som att öppna ett fönster & kika ut gemfört med min D70. Men visst vänjer man sig fort med minimala sökare också

Precis, Därför undrar jag vad 801:an har i förstoring.
 
jorgene skrev:
Der ÄR F801 som Ralph beskrev ovan!

0,75x förstoring
92% av bildfältet
High Eyepoint
19mm pupillavstånd

Förklara för mig för nu står det still här...
D70:n har ju 0.75x och det ser man ingenting i.
F801 är betydligt större och den har också 0,75x??. Vad har jag missat?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.