Annons

Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Dina källor har fel, så mycket kan jag väl avslöja.

Men håll ut en vecka vettja och ta den här diskussionen när fakta väl ligger på bordet, det är nog mer givande.

Ok vi tar dig på ditt ord.

Så om du har andra förslag till pris på

Nikon D200 2995 Euro
Canon 5D 2995 Euro som många föreslår.

Så är det trevligt om du kan föreslå ett nytt pris då du redan vet vad det är för kamera & hur mycket den kan kosta, så kan vi jämföra priser när dom väl anländer.

Det är väl bra om du får besök av en lejd Ninja, så kan du ta bilder på honom också :p
 
INJUREDMOOSE skrev:
Finns en länk på sidan 2 eller 3 på denna tråd med ev trovärdig spec & bild på D200 med pris,

http://www.kalefoto.fi/sivu.php?s=tuotetiedot&id=641

Nu kan inte jag Finska, det kanske är ett skämt också:) men det verkar högst trovärdigt, en snik version på D2X mao

MVH

Den där bilden har hängt med ett tag och är ett ihopplock av främst Fuji S3, D2X och D100. Jag tror INTE att en ev D200 kommer att se ut så där.

Och jag tror inte att priset stämmer heller. Särskilt inte efter Christers tidigare inlägg.
 
INJUREDMOOSE skrev:
Du skriver det kanske bäst själv, vad är det du missförstår med det jag skrivit?

Jag låter bli att svara på övriga frågor, jag har redan svarat på samma frågor i mitt förra inlägg till dig.

Hälsn Raffe

Ja referade till detta:

Jag är Nikon fotograf, men Canon gör ett bättre jobb med att övertyga mig om att jag skall satsa på deras system istället i framtiden, tror du att jag är den ända Nikon fotografen som tänker så?

Tror du att lika många Canon fotografer tänker Hmmm... Nikon DSLR, i dessa dagar?

Jag är inte anställd av varken Nikon eller Canon, så jag nöjer mig med Fotograf. :)

Min poäng är att jag struntar väl i om Nikon ägare funderar på att köpa Canon eller tvärtom. Jag till skillnad från dig tror inte att Nikon går i graven inom den närmaste framtiden.

Om du nu inte visste det så finns 5d ute på marknaden redan så priset är väl känt.


/P.L
 
detta låter trovärdigt, med tanke på d2x och dess data

Body material Magnesium alloy
Sensor • 23.7 x 15.7 mm CCD sensor
DX format
RGB Color Filter Array
Built-in fixed low-pass filter
10.4 million effective pixels
3:2 aspect ratio

High speed cropped - NO

File formats
NEF (12-bit RAW)
NEF + JPEG
JPEG (EXIF 2.2)

Color space
sRGB (2 modes)
Adobe RGB (2 modes)
sYCC

Lens mount
Nikon F mount
Full size image: 1.5x field of view crop
High speed cropped: NO


Auto Focus
11 area TTL
Multi-CAM2000-ll ( 3 cross sensor)
AF working range: -1 to 19 EV (ISO 100, normal temperature)

AF Assist White light lamp

Sensitivity
Auto
ISO 100 - 1600

Metering modes
3D Color Matrix
Center-Weighted
Spot

Metering range
3D Color Matrix Metering: EV 0 to 20
Center-Weighted Metering: EV 0 to 20
Spot Metering: EV 2 to 20
[at normal temperature (20°C/68°F), ISO 100 equivalent, f/1.4 lens]
Meter Coupling CPU and AI (Automatic maximum aperture indexing)
AE Lock Locked using AE-L/AF-L button




Shutter

Combined mechanical and CCD electronic shutter
30 to 1/16000 sec
Steps of 1/3 or 1/2 EV
Flash X-Sync: up to 1/500 sec
Bulb

Metering TTL full-aperture exposure metering system

3D color matrix metering II
1005 segment RGB sensor

Center-weighted: Weight of 75%(8mm circle) given to 6, 8, 10, or 13-mm circle in center of frame, or weighting based on average of entire frame
Spot: Meters 3.5 mm circle (about 2.5% of frame) centered on active focus area

LCD monitor
2.5 " TFT LCD
Tempered glass coating
235,000 pixels
Backlight / brightness adjustment

Shooting modes
Single
Continuous Full image - 5 fps


Mikael
 
Typ. Om jag avslöjar något får jag nog sju japanska ninja-advokater efter mig... :)


_________________________________________________

I wont tell ...
 
Jag är skeptisk. Varför skulle Nikon (för vi får väl anta att detta då skulle vara klippt från ett faktablad på D200) helt plötsligt börja använda DPreviews skrivsätt?

Jämför med DPreviews specifikationssidan för D2X:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond2x/page2.asp

Samma uppdelning i punkter och nästan identiska
specar. Notera även att "High speed cropped - NO" är skrivet på två olika sätt i texten ("-" och ":"). Känns väl sådär seriöst.

Jag tror att någon har klippt och klistrat, ändrat lite och sedan postat på forumet på DPreview.

Därmed inte sagt att specarna inte stämmer på någon punkt – de ligger väl rätt bra i linje med vad man kan förvänta sig.
 
Därmed inte sagt att specarna inte stämmer på någon punkt – de ligger väl rätt bra i linje med vad man kan förvänta sig. [/B][/QUOTE]


detta är spekulationer, inget annat , men ligger inom rimlighet med tanke på d2x.
Skulle priset dessutom bli attraktivt, exv 15000 -20000:-
och uppvisa bra brusvärden på 1600iso så kan den bli mycket konkurrenskraftig.
Mikael
 
Nya D200 blir naturligtvis en 20D eliminator, precis som D70 och 300D. Allt annat skulle vara ett affärsstrategiskt fiasko.

Själv skulle jag mycket väl tänka mig att köpa en lite enklare D2X med nättare hus och batterigrepp som tillbehör samt 3-4 bilder/sek. Däremot får sökaren inte bli ett snäpp sämre.

Varför inte ta ett riktigt strupgrepp genom att även erbjuda denna kamera med en riktigt bra kit-optik. 17-55/2,8 ??

Pris på hus, 18.000:- eller kit, 22.000:-...typ!

Skulle huset som på 5D ligga uppåt 30.000:- kommer jag som många andra hålla koll på vad som kommer efter 20D.
 
INJUREDMOOSE skrev:
Finns en länk på sidan 2 eller 3 på denna tråd med ev trovärdig spec & bild på D200 med pris,
Det där är en fejk.

Det är knappast en hemlighet att en D200 inte har inbyggt vertikalgrepp - D100 har det inte, för att kameran ligger i segmentet "semi-pro/industrial use" och skall alltså passa, förutom avancerade amatörer alla yrkesgrupper där fokus inte primärt är på att fotografera hela dagarna; tex polis, forskning, försäkringsbolag mm. Det är en rätt stor marknad i sig. Så för dem är det viktigt att kameran är smidig och samtidigt rejält robust, att den kan monteras på mikroskop och sådant också.
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Ja referade till detta:



Jag är inte anställd av varken Nikon eller Canon, så jag nöjer mig med Fotograf. :)

Min poäng är att jag struntar väl i om Nikon ägare funderar på att köpa Canon eller tvärtom. Jag till skillnad från dig tror inte att Nikon går i graven inom den närmaste framtiden.

Om du nu inte visste det så finns 5d ute på marknaden redan så priset är väl känt.


/P.L

P.L skrev
Min poäng är att jag struntar väl i om Nikon ägare funderar på att köpa Canon eller tvärtom.

---Men älskling! Varför sa du inte det på en gång, så hade vi sluppit gräla hela eftermiddagen !

Jag till skillnad från dig tror inte att Nikon går i graven inom den närmaste framtiden.

---Nej, inte jag heller, tänk att du trodde så om mig, så fel det kan bli.
Det var inte Canon V Nikon, det är en debatt forum där man får säga vad man känner i sitt hjärta.......hjärtat ! :)))
 
INJUREDMOOSE skrev:
P.L skrev
Min poäng är att jag struntar väl i om Nikon ägare funderar på att köpa Canon eller tvärtom.

---Men älskling! Varför sa du inte det på en gång, så hade vi sluppit gräla hela eftermiddagen !

Jag till skillnad från dig tror inte att Nikon går i graven inom den närmaste framtiden.

---Nej, inte jag heller, tänk att du trodde så om mig, så fel det kan bli.
Det var inte Canon V Nikon, det är en debatt forum där man får säga vad man känner i sitt hjärta.......hjärtat ! :)))

Grälat!? antar att du inte är gift hahaha.

Men visst min lilla plommongurka. :)

/P.L
 
Christaoffer100 skrev:
Ralph:
Nu behöver du inte vänta på din canon 5D längre.
Här har du din drömkamera!
http://www.blocket.se/view/6393150.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0


Strålande Christoffer !! Jag antar att du skämtar.
Jag avstår dock denna Kodak dito, som lär suga livet ur även ett kärnkraft verk. Väga som en Ford Fiesta & ta en halvtimma att skriva en Raw fil ?

Men det var himmla vänligt av dig om dina avsikter var hederliga!
MV hälsn Raffe

P.S! Jag hittade ett par rullar FF sensor på rulle i kyskåpet Fuji Velvia 50 heter det visst, det var bara att ladda i en sån där gamma analog pryl jag har hemma & funkar precis som en 5D!! Fantastiskt!

& Soligt är det också! Nikon FA är laddad & redo!
Påmed sol brillorna då!
 
Än, en gång; Fantastisk tråd.

Canonägare, ät bajs. Nikonägare, stå på er. D200 kommer regera och vi - sanna mina ord - kommer stå enade framför Dsrl-tronen!
 
Tomten kommer tidigt i år får vi hoppas, på torsdag får vi veta vad som kommer vara i paketet, tycker det kommer bli spännade att jämföra D200 mot D2X.....det e bara att börja spara pengar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.