Annons

Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är otroligt sugen på en ersättare till min D70. Själv hoppas jag på samma sensorstorlek som min D70 så jag kan använda de objektiv jag köpt, och kanske runt 10 Mpxl, ISO100-1600 och lite lägre brus än i D70. Bildmatning skiter jag i, den är tillräckligt snabb på D70. Ergonomin är också i topp på D70 så den behöver igentligen inte heller bli bättre. Plåtade lite med en kompis Eos350D och maken till tafflig ergonomi får man lta efter. Är det bara dvärgar och tjejer som dom tänkt ska använda den kameran eller? Men bilderna vart ju väldigt brusfria på ISO100 =)

Priset på "D200" får gärna hamna under 15kkr =)

mvh

Fredrik
 
-big kahuna- skrev:
Jag är otroligt sugen på en ersättare till min D70. Själv hoppas jag på samma sensorstorlek som min D70 så jag kan använda de objektiv jag köpt, och kanske runt 10 Mpxl, ISO100-1600 och lite lägre brus än i D70. Bildmatning skiter jag i, den är tillräckligt snabb på D70. Ergonomin är också i topp på D70 så den behöver igentligen inte heller bli bättre. Plåtade lite med en kompis Eos350D och maken till tafflig ergonomi får man lta efter. Är det bara dvärgar och tjejer som dom tänkt ska använda den kameran eller? Men bilderna vart ju väldigt brusfria på ISO100 =)

Priset på "D200" får gärna hamna under 15kkr =)

mvh

Fredrik

Håller med helt och hållet!! Det enda jag vill tillägga till föregående talare är att jag vill ha större sökare och ISO100!
 
Men mest av allt: STÖRRE sökare! Jag förstår inte varför de stoppar in skräpsökare i varenda kamera för under 20 papp. KMD7D undanräknad.

Jag roade mig med att titta i en F5 häromdagen, det var ju som att gå på bio! Vilken bild! Jag blev extatisk. Att hoppas på något dylikt i D200 är väl att hoppas för mycket, men stor sökare vill jag ha.

Sällan har väl så många våta drömmar samlats i en tråd som i den här...
 
mlondahl1 skrev:
Men mest av allt: STÖRRE sökare! Jag förstår inte varför de stoppar in skräpsökare i varenda kamera för under 20 papp. KMD7D undanräknad.
Det är tydligen mycket svårt (dvs dyrt) att göra en förstorande sökare utan att få för mycket ljusbortfall.
 
jimslim84 skrev:
Än, en gång; Fantastisk tråd.

Canonägare, ät bajs. Nikonägare, stå på er. D200 kommer regera och vi - sanna mina ord - kommer stå enade framför Dsrl-tronen!

Hej Jimmy! Utveckla gärna dina teorier på ett lite mera konkret sätt?

Vilken DSLR skulle den isåfall detronisera?
 
INJUREDMOOSE skrev:
Strålande Christoffer !! Jag antar att du skämtar.
Jag avstår dock denna Kodak dito, som lär suga livet ur även ett kärnkraft verk. Väga som en Ford Fiesta & ta en halvtimma att skriva en Raw fil ?

det märkliga är ju att de som inte bara "hört" saker utan faktiskt använt den .... och lärt sig hur den fungerar och ska användas verkar rätt nöjda..

[snap]
Well, I have my Kodak 14n since December 2003. First I was not excited at all (before I had Nikon D1x).Now this camera is pretty good especially after new firmware 4.5.5.; for me rich blacks are very important, I hate when they are kind of grey. You need to remember that this camera was created mainly for studio photography.
Under strobe lighting everything is just perfect. I use only ISO 80, normal noise reduction, low sharpening, product look (camera settings). THEN, you need to work a bit in post production with your photographs. If you really good with Photoshop you'll get everything you want. I have very good results with 14n + Photoshop CS.
Since I shoot lots of beauty/fashion editorials I just love the skin tones you get with 14n (with Nikon D1x all colors are very saturated). Nikon D1x used mainly for reportage photography, while Kodak 14n is perfect for STUDIO PHOTOGRAPHY (or good lighting conditions on location). I recommend doing tests to achieve what you want and you'll succeed. It's not that much about the camera, but about the one who's behind the camera.

Thanks,
Algis Puidokas Kim
photographer (Paris, France)

--------------------
Algis Puidokas Kim,
Photographer
Paris, France
[http://www.algispuidokaskim.com

[/snap]

eller denna

http://www.tangential.de/_html-seiten/neu-detail-pages/pages_3/03.htm

(han använder flera använder olika kameror, just bilderna på bron är Kodak, lins kanske inte direkt Nikons...)
eller denna

[snap]

I would like to add that the Kodak are also great for fashion work. Skin tones, color and resolution are not comparable to any other DSRL, including the last Canon.
There is a bit of limitation by the focusing speed sometime, but still is better than manually focusing a Mamiya RZ a Contax or an Hassy, which are normally used for fashion work.
Moiree can be sometime an issuse, but so it is for all the Canon above 11mp and even more for the digi backs.
Buffer size there is no equal yet, apart for the coming D2x. Large buffer size while shooting fashion is like gold.
1.7 fps of the Kodak, in most of the cases are more than adequate for fashion.

Beside all that, I'm some one that likes a lot and owns Canon as well and I'm currently working many days a months with the 1Ds (because my client provide me that body)for fashion. The 1ds is a great camera to use, it handle like a Prada glove ( a bit heavy one) and it is absolutely reliable, but if some one is looking for a great file to work with (below 400 iso) the Kodak is the way to go.

[/snap)

http://www.andreabuso.com/


well....

deras bilder suger ju inte så där helt... trots att de använder en sån skit kamera? konstigt...

/b
 
Ryktena på dpreview börjar bli mer och mer spännande.
Läser man uppgifter/spekulationer hämtade från Frankrikes bästa fototidning ner till en handlare i Belgrad så blir sammanfattningen denna.

Tagna telefonbilder på kameran är riktiga, ej fejk.
Ca 10.5 mpix = trovärdigt med tanke på d2x
CCD istället för CMOS
Större och klarare sökare än tidigare billiga modeller d50 70.
Blixtsync 1/500
5 bilder/sek
100-1600 iso
Pris motsvarande ca 15-18000:-
eller som någon påstod aggressiv prissättning möjligen till halva priset av 5D.

Mikael
 
macrobild skrev:
Ryktena på dpreview börjar bli mer och mer spännande.
Läser man uppgifter/spekulationer hämtade från Frankrikes bästa fototidning ner till en handlare i Belgrad så blir sammanfattningen denna.

Tagna telefonbilder på kameran är riktiga, ej fejk.
Ca 10.5 mpix = trovärdigt med tanke på d2x
CCD istället för CMOS
Större och klarare sökare än tidigare billiga modeller d50 70.
Blixtsync 1/500
5 bilder/sek
100-1600 iso
Pris motsvarande ca 15-18000:-
eller som någon påstod aggressiv prissättning möjligen till halva priset av 5D.

Mikael


JAG FÅR RIIIIIIBBAAAAA!!
 
StefanM skrev:
JAG FÅR RIIIIIIBBAAAAA!!
Även om jag vill uttrycka mig något mer nedtonat... :) ...så tror jag att den som ger dubbelt så mycket för en 5D som för en kamera med dessa prestanda, måste ha *seriösa* behov av kort skärpedjup... :-D

CCD skulle också innebära ett rejält övertag vad gäller batteritid. Kolla på vad 5D mäktar med; några hundra bilder på en laddning. Min D70 ger runt 1500...
 
jorgene skrev:
Även om jag vill uttrycka mig något mer nedtonat... :) ...så tror jag att den som ger dubbelt så mycket för en 5D som för en kamera med dessa prestanda, måste ha *seriösa* behov av kort skärpedjup... :-D

CCD skulle också innebära ett rejält övertag vad gäller batteritid. Kolla på vad 5D mäktar med; några hundra bilder på en laddning. Min D70 ger runt 1500...

Vad det gäller strömförbrukning är cmos snålare än ccd. Det är nog andra faktorer som spelar in.
Mikael
 
macrobild skrev:
Ryktena på dpreview börjar bli mer och mer spännande.
Läser man uppgifter/spekulationer hämtade från Frankrikes bästa fototidning ner till en handlare i Belgrad så blir sammanfattningen denna.

Tagna telefonbilder på kameran är riktiga, ej fejk.
Ca 10.5 mpix = trovärdigt med tanke på d2x
CCD istället för CMOS
Större och klarare sökare än tidigare billiga modeller d50 70.
Blixtsync 1/500
5 bilder/sek
100-1600 iso
Pris motsvarande ca 15-18000:-
eller som någon påstod aggressiv prissättning möjligen till halva priset av 5D.

Mikael

Nu suger det rejält i vill ha-tarmen, dags att börja förhandla med regeringen...
 
jorgene skrev:
...så tror jag att den som ger dubbelt så mycket för en 5D som för en kamera med dessa prestanda, måste ha *seriösa* behov av kort skärpedjup... :-D
Jag är mest nyfiken på brusegenskaperna vid höga ISO....de är bra på 5D och kan bli en match.
 
macrobild skrev:
Vad det gäller strömförbrukning är cmos snålare än ccd. Det är nog andra faktorer som spelar in.
Mikael
Jag kanske blandade ihop det? Ber om ursäkt i så fall och glöm den delen av min kommentar då. (Undrar förresten då vad det är som gör D70 så överlägsen t.ex. 20D i "antal bilder/laddning"? Låg förbrukning i standby?)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.