Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon CoolPix P5000

Produkter
(logga in för att koppla)

heebbe

Avslutat medlemskap
Tjena

Har funderingar på att köpa denna kamera?
Kan man få råd? Bra eller Dålig?

Går själv och funderar över om jag ska ha P5000 eller Cannon G7 som "alltid med" kamera. Kamera och bild 5 2007 testar P5000 och tycker att G7 är något vassare optiskt samt något snabbare.

Klämde lite på dom häromdahen och G7 känns mer gedigen i handen medan P5000 är smidigare i storlek.

P5000 vann blev nyligen prisad av TIPA ref. från Nikon oxå.

P5000 har bra stöd för SBxxx blixtarna och då jag redan har en sådan ligger ju P5000 bra till, men jag kanske väntar någon generation till och ser om det kommer en kopakt med stöd för raw.

Köp inte Nikon P5000, om du vill ha en snabb kamera, AF missar ibland när man har rörliga motiv!
Där är Canon G7 snabbare!
G7 är för dyr, nära i pris med en D-SLR!
Men Canon har en "lillbrorsa" till G7, samma bildsensor, två tusingar billigare, Canon A640!

larsborg skrev:
Köp inte Nikon P5000, om du vill ha en snabb kamera, AF missar ibland när man har rörliga motiv!
Där är Canon G7 snabbare!
G7 är för dyr, nära i pris med en D-SLR!
Men Canon har en "lillbrorsa" till G7, samma bildsensor, två tusingar billigare, Canon A640!

Har provat A640, inte alls nöjd med bilderna, fick kanske ett måndags exemplar

Okej,

Jag vill ha en BRA kamare som är kompakt, dock max 4000 spänn vill jag lägga.
En sak som jag tycker är viktig är att den i t ex konsertförhållanden tar skarpa bilder UTAN blixt. Mja kanske inte knivskarpa för det har väl komakta svårt för men ändå bra.
Andra förslag än denna Nikon då?

//Sebastian

Har provat A640, inte alls nöjd med bilderna, fick kanske ett måndags exemplar

Troligen hade du inte alls fått något "måndags" exemplar!
Kompaktkameror har sina begränsningar, för G7/A640, lås ISO vid 200, där över är risken stor, till brusiga bilder!
Upp till ISO 200 ger G7/Canon A640, nästan lika bra bilder som en D-SLR, Canon 400D, faktiskt!
Bildsensorn på G7/A640 är 1/1,8", min.krav för brusfria bilder, under den storleken på bildsensorn, t.ex. 1/2,5", har bara leksakskameror!
De sk. långzoomarma har alla samma storlek på bildsensorn, 1/2,5", leksakskameror, fungerar upp till ISO 100, högre känslighet ger tydligt brusiga bilder, bedrövligt resultat!

ANNONS