Annons

Nikon AF-S Nikkor 50 mm f/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)
G-objektiven funkar ju med förvånansvärt många äldre hus.
F4 F5 F6 F-501 F-801 F-100 F-80 F-70 F-75 F-65 F-60 F-55 Pronea

Viss det saknas en del FE, FM & FA i dess olika utföranden är väl det som är lite synd. [...]

Fungerar ja, men ganska begränsat, nämligen bara i P och S-läge. A- resp M-läge kan du glömma. Inte heller på F90(x) fungerar A/M utan bara P/S.

För övrigt stödjer inte F-401/501/601/801 AF-S så där mister du autofokusen.
 
Fungerar ja, men ganska begränsat, nämligen bara i P och S-läge. A- resp M-läge kan du glömma. Inte heller på F90(x) fungerar A/M utan bara P/S.

För övrigt stödjer inte F-401/501/601/801 AF-S så där mister du autofokusen.

Nja F80, F100, F5, F6, F401(utan AF), F75, F65, F60(utan AF), F55(utan AF) funkar P,S,A,M

Så visst det finns begränsningar på många modeller. Är det så att man vill köra analogt fullt ut med nya 50/1,4 så får man anpassa sig lite eller lära sig leva med den gamla 50/1,4 vilket inte är ett uselt alternativ.
 
Inte alls, det var du som valde att inte svara på mitt mycket relevanta argument. Jag upprepar det därför:



---------------------------------


Ja, oj vad synd det måste vara om dem. Lika synd som det är om mig som använder 20 år gamla objektiv med strålande resultat.
Jag är som sagt själv inte särskilt intresserad av bländarringen, men jag förstår verkligen dem som vill ha den. Det kan inte kosta många kronor att sätta dit en sån.

Tillägg: De små och nätta hus av "äldre modell" som du nämner är mycket plastiga och trista. Jag tänkte mest på ännu äldre hus av trevligare modell. Att kunna använda ett modernt normalobjektiv av god kvalitet på ett smäckert hus i metall för lite gatufoto vore väl inte så dumt?

Nä visst, jag tycker oxo om Nikon F, F2-3, FM,FE. Lite realistiskt så är det försvinnande få som känner ett brinnade behov av att få peta på AF-S 50/1,4 på dessa hus. Nikon har förmodligen med all rätt tagit bort bländarringen eftersom den kostar och är ointressant för 99% av köparna.

Själv använder jag ett Nikkor AIS 50/2,0 på min FE vilken presterar ypperligt och är mycket trevligare på en FE än något AF-objektiv.
 
Det säger väl allt? :)

Korsreferenslistan för hus-objektiv verkar korrekt i mina ögon.
Sedan har han väl lite spännande åsikter ibland :)

Jag kommer hur som helst att köpa ett AF-s 50/1,4 så fort tillfälle ges och införskaffa ett F100 eller F5 hus för analogt foto.

Då kan jag:
Nostalgifota med min nyservade FE + Nikkor 50/2,0
Generellt Analogfota med F100 + AF-s 50/1,4
Digitalfota med D80 + AF-s 50/1,4

Kanon min värld blev komplett
 
Senast ändrad:
Nä visst, jag tycker oxo om Nikon F, F2-3, FM,FE. Lite realistiskt så är det försvinnande få som känner ett brinnade behov av att få peta på AF-S 50/1,4 på dessa hus. Nikon har förmodligen med all rätt tagit bort bländarringen eftersom den kostar och är ointressant för 99% av köparna.
Och varför tar de inte bort AI-S-ljusmätningen på D700 och D3 när 99% av köparna lär vara helt ointresserade av manuella objektiv? Vad är skillnaden?

Själv använder jag ett Nikkor AIS 50/2,0 på min FE vilken presterar ypperligt och är mycket trevligare på en FE än något AF-objektiv.
Att det är "mycket trevligare" betyder inte att det presterar bättre.
 
Och varför tar de inte bort AI-S-ljusmätningen på D700 och D3 när 99% av köparna lär vara helt ointresserade av manuella objektiv? Vad är skillnaden?
Jag tycker är en rimlig prioritering att man på dyrare hus har kvar möjligheten att koppla äldre objektiv liksom man på billiga hus tagit bort det samt autofokusmotorn. Kostnaden för kopplingen blir ju relativt sett mindre på dyra hus. Skall man däremot kunna sälja en D40+objektiv för under 4000 gäller det att skala bort så mkt som möjligt.
 
Jag tycker är en rimlig prioritering att man på dyrare hus har kvar möjligheten att koppla äldre objektiv liksom man på billiga hus tagit bort det samt autofokusmotorn.

Jag tycker det vore en rimlig prioritering att man på dyrare objektiv har kvar möjligheten att använda det på äldre hus.

Men hädanefter ska jag prioritera fotograferande och bildhantering framför forumdebatter.
 
Och varför tar de inte bort AI-S-ljusmätningen på D700 och D3 när 99% av köparna lär vara helt ointresserade av manuella objektiv? Vad är skillnaden?

Nja där tror jag faktiskt att fler är intresserade av äldre objektiv på nya hus än tvärt om faktiskt.
Nikon har säker järnkoll på hur användarna prioriterar, jag är övertygad om att de gör rätt i den här frågan.

Att det är "mycket trevligare" betyder inte att det presterar bättre.
Nä det gör det inte, men det är inte grejjen. Jag använder inte min FE för den makalösa prestationen och slutresultat. Jag tror att många, för att inte säga de flesta, nostalgi-fotar med gamla manuella kameror och då är känslan viktigare än resultatet.
Jag vill inte ställa fokus med en sunkig AF-S fokusring på min FE det förstör hela upplevelsen.
 
Jaja, jag förstår att det är ganska få som har användning av en bländarring, men jag ville ändå lyfta fram de vettiga argument som faktiskt finns för att ha den kvar. Det är ingen självklarhet att man inte behöver den, nämligen. Skitsamma, nu har vi besudlat tråden tillräckligt med denna onödiga diskussion. Det finns ingen bländarring, punkt slut:-D

Åter till det viktiga. Är gluggen vädertätad? Är det ingen annan än jag som är intresserad av detta? :-O
 
Jaja, jag förstår att det är ganska få som har användning av en bländarring, men jag ville ändå lyfta fram de vettiga argument som faktiskt finns för att ha den kvar. Det är ingen självklarhet att man inte behöver den, nämligen. Skitsamma, nu har vi besudlat tråden tillräckligt med denna onödiga diskussion. Det finns ingen bländarring, punkt slut:-D

Åter till det viktiga. Är gluggen vädertätad? Är det ingen annan än jag som är intresserad av detta? :-O
Inget jag känner till i dagsläget, men man kan ju tycka att det borde framgått av releasen. Skulle liksom höjt intresset ännu mer om så var fallet. Om den är vädertätad så måste man verkligen berömma Nikon, att de kan ge konsumenterna det för priset av ca 3500-4000 kr. Oavsett särskild tätning eller inte skvallrar konstruktionen om att den troligtvis är mer tät mot damm o fukt än vad den äldre modellen med traditionell snäcka är. Har sett ett par annonser på den gamla 50 1,4 till bra priser. Finns möjlighet till fynd ett tag framöver.
 
Inget jag känner till i dagsläget, men man kan ju tycka att det borde framgått av releasen. Skulle liksom höjt intresset ännu mer om så var fallet. Om den är vädertätad så måste man verkligen berömma Nikon, att de kan ge konsumenterna det för priset av ca 3500-4000 kr. Oavsett särskild tätning eller inte skvallrar konstruktionen om att den troligtvis är mer tät mot damm o fukt än vad den äldre modellen med traditionell snäcka är. Har sett ett par annonser på den gamla 50 1,4 till bra priser. Finns möjlighet till fynd ett tag framöver.
Objektivet ändrar ju inte storlek vid fokusering, så det borde vara hur lätt som helst att täta det. Det enda man behöver bekymra sig över är fokusringen, och där räcker nog tvenne O-ringar.
 
Märkligt. Folk som klagar över att objektivet inte fungerar på gamla kameror... Har man en sån gammal kamera, tror jag inte man hungrar efter det senaste i objektivväg heller. Dessutom, för det flesta kameror som bländaren inte går att ställa, fungerar heller inte AF. Vilket ju gör att detta objektiv inte ens är intressant för dessa människor, varför betala en massa för AF-S när man ändå inte kan använda det (och MF med en AF-glugg är ju oftast en nödlösning)?

Däremot så kan jag nämna nåt negativt som ingen verkar tänkt på: med gamla billiga manuella mellanringar så fungerar ju inte bländaren på de nya kamerorna ens! Det tycker jag är lite synd, då 50mm + mellanringar ändå är ett ok macro.
 
David, vad du glömmer är oss med flera kameror. Det är rätt opraktiskt att behöva dubbla optikuppsättningar om väskan t ex som i mitt fall består av en F3 och en D200.
 
David, vad du glömmer är oss med flera kameror. Det är rätt opraktiskt att behöva dubbla optikuppsättningar om väskan t ex som i mitt fall består av en F3 och en D200.

Men vill du sätta på ett AF-S på din F3:a (eller ens AF)? Jag vet att det är opraktiskt, men jag skulle då vilja ha ett MF till denna om jag nu hade en.
 
Såg på Scandinavians sida att de satt priset till 3790 kr och att väska plus motljusskydd följer med vid köp. Det borde rent prismässigt innebära att några detaljister kommer sälja gluggen för ca 3590.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.