Annons

Nikon AF-S Nikkor 50 mm f/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är ett ND110 filter? Hur mycket ljus släpper det igenom? Själv kör jag med ett Nikon ND400x som släpper igenom 0,25% av ljuset. Det tillverkades bara i 52mm. Det tar emot att bli av med den möjligheten på normalen. Men det är väl lite väl freakigt att ha två st 50:1.4 i kameraväskan?

Då var det ialla fall ngt med 52mm filtren, B&W 110-filter är ett 10-stops filter som släpper igenom 0,1% av ljuset.
 
Ärligt talat, varför anpassa AF-s 50/1.4 till äldre analoga hus när det redan finns en 50/1.4D som går att använda för detta?
De har bara F6 kvar för film och den har autofokus och klarar sig utan bländarring så varför skulle de ödsla energi på en ny manuell normal??
Varför gör man de nya kamerorna så att de ger ljusmätning med gamla objektiv? Det är ju precis samma sak. Kompatibilitet* kallas det, och det brukar uppskattas av kunderna. Tanken på att köpa ett äldre analogt hus som komplement har slagit mig, men då går alltså inte G-objektiven att använda. Alltså måste jag köpa ett stort klumpeduns-hus till, vilket inte kommer på fråga.

En annan fördel med bländarring är att man kan använda objektiven omvänt för makrofotografi; antingen direkt på kameran eller som förstoringslupp framför ett teleobjektiv. Detta tillintetgörs med G-objektiv, som blir nedbländade maximalt. Man kan naturligtvis tejpa fast bländarpinnen om man verkligen vill, men ändå.

* Nu får det vara nog med folk som utelämnar en viktig stavelse i detta ord, så jag gjorde den rätta stavningen lite extra tydlig:)
 
Den största fördelen med bländarring är att det är bekvämare/mer praktiskt att ställa in bländaren med den jämfört med att fippla med en inställningsratt. Tycker jag iallafall. (Att man dessutom kan använda objektivet på fler äldre kameror är ju ett extra plus.)
 
Fel fel fel!

G objektiven är inte nerbländade som grund utan vidöppna.
(Iaf mitt 18-55 (kitoptiken till d40) som bara går att köra vidöppet om jag monterar den på ett MF-hus.)

Eller skiljer det kanske mellan olika objektiv?
Finner det svårt att tro.¨¨
 
Just det BAKÅTkompabilitet, nya hus fixar gamla objektiv....
Ja, och varför ska inte nya objektiv fixa gamla hus då?

För övrigt lyckades du stava kompaTIbilitet fel, i alla fall. Det finns inget som heter "kompabelt". Det heter "kompatibelt", och något som är kompatibelt har en viss grad av kompatibilitet. Begrips? ;-)
 
G objektiven är inte nerbländade som grund utan vidöppna.
(Iaf mitt 18-55 (kitoptiken till d40) som bara går att köra vidöppet om jag monterar den på ett MF-hus.)

Eller skiljer det kanske mellan olika objektiv?
Finner det svårt att tro.¨¨

Montera loss objektivet. Är den då vidöppen är det fel på den.
 
Har det varit bländarring på något nikkor lanserat de senaste fem åren?

Ja, alla de nya PC-E objektiven har bländarring, men de har inte mekanisk överföring av bländarvärdet och objektiven fungerar bara på de kameror som klarar av G-objektiv. Det senaste objektivet med bländarring var nog annars något supertele med AF-S II.
 
Nej, men när jag monterar den på ett hus aktiveras ju bländarpinen och den öppnar upp sig helt.
Det är vad jag menar med grundläge, när gluggen sitter på ett hus.
Bländar den inte ner helt när du trycker av då? Att den är helt öppen är inget konstigt annars. Det är ju vilket objektiv med bländarring som helst också, tills du trycker av, då det bländar ner till inställt värde. G-objektivet har då "inställt värde" som motsvarar minsta bländaröppning.
 
Ja, och varför ska inte nya objektiv fixa gamla hus då?

För övrigt lyckades du stava kompaTIbilitet fel, i alla fall. Det finns inget som heter "kompabelt". Det heter "kompatibelt", och något som är kompatibelt har en viss grad av kompatibilitet. Begrips? ;-)
Grattis! Om en felstavning är det enda du kan hugga på så förmodar jag argumenten tog slut vad gäller själva sakfrågan.
 
Ja, och varför ska inte nya objektiv fixa gamla hus då?

För övrigt lyckades du stava kompaTIbilitet fel, i alla fall. Det finns inget som heter "kompabelt". Det heter "kompatibelt", och något som är kompatibelt har en viss grad av kompatibilitet. Begrips? ;-)

G-objektiven funkar ju med förvånansvärt många äldre hus.
F4 F5 F6 F-501 F-801 F-100 F-80 F-70 F-75 F-65 F-60 F-55 Pronea

Viss det saknas en del FE, FM & FA i dess olika utföranden är väl det som är lite synd.

Jag tycker nog att det är bra av Nikon att lyckas göra husen framåtkompatibla med nyare typer av objektiv.

Själv tycker jag att fokusringen på AF-s objektiv är skäl nog att sätta ett annat objektiv på ett MF-hus.

De stackare som sliter sitt hår över att inte kunna använda sitt nya AF-S 50/1,4 fullt ut på sitt 20 år gamla AF hus kan jag bara säga.
Va fan skärp er, köp då ett hus som funkar för ett par hundra spänn eller lev med att ni måste ha två 50mm objektiv.
 
De stackare som sliter sitt hår över att inte kunna använda sitt nya AF-S 50/1,4 fullt ut på sitt 20 år gamla MF hus kan jag bara säga.
Va fan skärp er, köp då ett hus som funkar för ett par hundra spänn eller lev med att ni måste ha två 50mm objektiv.

MF-hus menade du väl? Jag håller med i övrigt....
 
Tycker man att Nikons KOMPATIBILITET (rätt så?) suger kan man ju prova Canon. Inte mycket som funkar bakåt där inte .. eller framåt.

Annars har jag för mig att Pentax har lyckats rätt bra på den fronten, KOMPATIBILITETSfronten alltså. Där kan man rent av klämma dit 6x7 objektiv på småbildskameror har jag för mig, eller?
 
Grattis! Om en felstavning är det enda du kan hugga på så förmodar jag argumenten tog slut vad gäller själva sakfrågan.
Inte alls, det var du som valde att inte svara på mitt mycket relevanta argument. Jag upprepar det därför:

Ja, och varför ska inte nya objektiv fixa gamla hus då?

---------------------------------

De stackare som sliter sitt hår över att inte kunna använda sitt nya AF-S 50/1,4 fullt ut på sitt 20 år gamla AF hus kan jag bara säga.
Va fan skärp er, köp då ett hus som funkar för ett par hundra spänn eller lev med att ni måste ha två 50mm objektiv.
Ja, oj vad synd det måste vara om dem. Lika synd som det är om mig som använder 20 år gamla objektiv med strålande resultat.
Jag är som sagt själv inte särskilt intresserad av bländarringen, men jag förstår verkligen dem som vill ha den. Det kan inte kosta många kronor att sätta dit en sån.

Tillägg: De små och nätta hus av "äldre modell" som du nämner är mycket plastiga och trista. Jag tänkte mest på ännu äldre hus av trevligare modell. Att kunna använda ett modernt normalobjektiv av god kvalitet på ett smäckert hus i metall för lite gatufoto vore väl inte så dumt?
 
Inte alls, det var du som valde att inte svara på mitt mycket relevanta argument. Jag upprepar det därför:



---------------------------------


Ja, oj vad synd det måste vara om dem. Lika synd som det är om mig som använder 20 år gamla objektiv med strålande resultat.
Jag är som sagt själv inte särskilt intresserad av bländarringen, men jag förstår verkligen dem som vill ha den. Det kan inte kosta många kronor att sätta dit en sån.

Tillägg: De små och nätta hus av "äldre modell" som du nämner är mycket plastiga och trista. Jag tänkte mest på ännu äldre hus av trevligare modell. Att kunna använda ett modernt normalobjektiv av god kvalitet på ett smäckert hus i metall för lite gatufoto vore väl inte så dumt?

Men borde inte G-optiken fungera på FA och F3 åtminstone?
 
ANNONS