ANNONS
Annons

Nikon AF-S Nikkor 50 mm f/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror de syftar på att om man ska fota närbildsfoto så är det bra om objektivets längd inte ökar vid fokusering, inte att just detta objektiv är lämpligt för närbilder. Tycker ändå att det är en lite märklig kommentar för ett vanligt normalobjektiv.
Man hade lika gärna kunnat lyfta fram möjligheterna till FTM då det är suveränt vid fågelfotografering.

Jag tror de syftar på att om man ska fota närbildsfoto så är det bra om objektivets längd inte ökar vid fokusering, inte att just detta objektiv är lämpligt för närbilder. Tycker ändå att det är en lite märklig kommentar för ett vanligt normalobjektiv.

Finns närbildtillbehör, tex mellanringar, vilket skulle kunna göra denna optuik lämplig för närbildsfoto. Och då är det faktiskt en fördel.

Kanon, det fanns ju 77mm också.(som jag sökt, kanske inte noga men länge)
Får nog kika närmare på den däringa afsen då.

Vad är ett ND110 filter? Hur mycket ljus släpper det igenom? Själv kör jag med ett Nikon ND400x som släpper igenom 0,25% av ljuset. Det tillverkades bara i 52mm. Det tar emot att bli av med den möjligheten på normalen. Men det är väl lite väl freakigt att ha två st 50:1.4 i kameraväskan?

Senast ändrad:
Men det är väl lite väl freakigt att ha två st 50:1.4 i kameraväskan?

Som det verkar nu är det ju inte det...då man antingen måste välja bort af-s eller bländarring.
Även om man kan ha G objektiv på kameran föredrar iaf jag att ha en bländarring att vrida på, mycket bättre än nått nedrans hjul.

Att dumpa 52mm fattningen fram känns också dumt, då måste man fixa med en stepdown ring för att kunna använda en del tillbehör och hoppas på att det inte vinjeterar och har sig.

Nej, om man kan göra en 55/1,2 med 52 borde man ju verkligen kunna göra en 50/1,4.

IG på många fronter här nikon, det blir att välja bort AF för mig som kör MF-hus tillsammans med D40...det bästa jag kan få är AF 50/1,4 D om jag inte ska släpa dubbla gluggar.

Nej, om man kan göra en 55/1,2 med 52 borde man ju verkligen kunna göra en 50/1,4.
Den vinjettering som 55/1,2 ger vid f/1,2-f/1,4 är nog inget man vill se hos ett modernt objektiv. Följdaktligen "behövs" en filtergänga med lite större diameter för att undvika mekanisk vinjettering, misstänker jag. Jag ser ingen som helst nackdel med detta så länge objektivet är litet, vilket det tydligen är.

IG på många fronter här nikon, det blir att välja bort AF för mig som kör MF-hus tillsammans med D40...det bästa jag kan få är AF 50/1,4 D om jag inte ska släpa dubbla gluggar.
MVG på samtliga fronter från min sida, om objektivet presterar bra. Kanske en tusenlapp för dyrt, men det återstår att se beroende på prestanda.

Tillägg: Men visst, en bländarring hade inte skadat även om jag inte själv har någon nytta av en sådan.

Varför bländarring?..fungerar det ens på Dslr:er? Får inte de o funka på min D80, hur gör man isåfall?

men frågan är om de fasta 14-, 20-, 24- och 28-objektiven verkligen kommer i nya varianter när nu 14-24- och 24-70-zoomarna finns.

Det kvarstående frågetecknet är om det även kommer någon ljusstark vidvinkel: 24/1.4, 28/1.4 eller 35/1.4.

Säj inte sådär. Jag vill ju ha dessa gluggar.

/K

Som det verkar nu är det ju inte det...då man antingen måste välja bort af-s eller bländarring.
Även om man kan ha G objektiv på kameran föredrar iaf jag att ha en bländarring att vrida på, mycket bättre än nått nedrans hjul.

Att dumpa 52mm fattningen fram känns också dumt, då måste man fixa med en stepdown ring för att kunna använda en del tillbehör och hoppas på att det inte vinjeterar och har sig.

Det kanske är för all antireflex-gegga dom häller på nuförtiden som gör att linspaketet måste upp i storlek.

/K

Den vinjettering som 55/1,2 ger vid f/1,2-f/1,4 är nog inget man vill se hos ett modernt objektiv. Följdaktligen "behövs" en filtergänga med lite större diameter för att undvika mekanisk vinjettering, misstänker jag. Jag ser ingen som helst nackdel med detta så länge objektivet är litet, vilket det tydligen är.

MVG på samtliga fronter från min sida, om objektivet presterar bra. Kanske en tusenlapp för dyrt, men det återstår att se beroende på prestanda.

Tillägg: Men visst, en bländarring hade inte skadat även om jag inte själv har någon nytta av en sådan.

Nikon befinner sig just nu i ett vacklande...å ena sidan har de press på sig att hånga med i utvecklingen och följa/bli följt av annat stort märke men å andra sidan har de ett dryga halvseklet gamalt arv iom sin F-bajonett som det vore självmord att missbruka... ännu så länge har problemet koncentrerats just i att de känner at de måste hänga med i tränden vilket gör at de inte kan göra vad som krävs för att uppgradera bajonetten till ett standardadaptersystem. Med ett sådant skulle du kunna åstakomma både en (begränsad) del swing/tilt på alla dx-hus och åstakomma kompabilitet mellan gamla objektiv och nya hus. Du skulle även slippa konstruera normalobjektiv med retrofokus konstruktion till dx-husen...en avsevärd kostnads, format och inte minst bildkvalitetsförbättring.
Men ett hus som inte kan använda fulltecknande småbildsn-nikkor-obejktiv utan en kort mellanring!!
Skulle dagens konservativa (men skenande) marknad köpa det??

Vad jag vet finns det inga småbildskameror med inbyggd tilt/shift, nikon står på många sätt i en position där de skulle kunna göra en enögd spegelreflex med sitt aps-c censor format och bygga in möjligheten att snedställa skärpeplanet med i princip alla nikkorobjektiv.
Det skulle bara kräva att man förskjuter bajonetten längre bak i huset...varken mer eller mindre.

Varför bländarring?..fungerar det ens på Dslr:er? Får inte de o funka på min D80, hur gör man isåfall?

Vet inte hur det är på andra modeller men på D700 kan man under Anpassningsmenyn - Anpassa funktionsrattar - Bländarinställning ange att man vill ställa in bländaren med bländarringen istället för funktionsratten.

Jag tycker det är snålt av Nikon att spara in på bländarring. Kan vara ok att göra det på kit-objetiv, men på de dyrare objektiven kan den väl få vara kvar.

Nä, och det gör att man inte kan använda dem på äldre analoga hus, om man skulle vilja göra det. Det är den enda egentliga nackdel jag ser, men den är inte helt ovidkommande.

Ärligt talat, varför anpassa AF-s 50/1.4 till äldre analoga hus när det redan finns en 50/1.4D som går att använda för detta?

Jo, på de gamla manuella kamerorna fungerar tidsautomatiken men bländaren är låst till minsta värdet (f/22). På autofokuskameror (som F90x) fungerar även bländarautomatik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar