Annons

Nikon AF-S Nikkor 50 mm f/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)
Bakåtsträvare där!
Jag skulle nog fortfarande välja ett gammalt MF , oberoende av vilken kamera jag då använde ifall MF var min kopp te :)
Snackar vi 50 1,4 så finns det en del manuella alternativ som är ungefär i klass med de nyare af-gluggarna. men det finns nyare af-optik som inte har några manuella motsvarigheter.
 
Såg på Scandinavians sida att de satt priset till 3790 kr och att väska plus motljusskydd följer med vid köp. Det borde rent prismässigt innebära att några detaljister kommer sälja gluggen för ca 3590.

Jag har försökt hitta priser i uk och usa, men det verkar som om det intekommit ut än. Är det normalt att de stora uk/usa-handlarna är långsammare än di svenske?
 
Synd att Scandinavian Photo inte garanterar sitt satta pris. Om de gjort det skulle jag beställt en redan nu, då 3790 är helt acceptabelt för mig. Men man vill ju inte att det ska kunna röra sig uppåt.
 
Kul att den kom, men helt ointressant för mig som kör APS-C, så jag avstår och väntar på en AF-S 35/f1.4 (Utan VR) för den kommer väl förr eller senare ?

/kent
 
Ska bli intressant att se om den smiskar Sigmas nya 50mm.
För en annan som skiter fullständigt i vad som står för namn på objektivet som skrytfaktor utan bara bryr sig om funktionen står spelet öppet än så länge.

Men kanske man ska köpa bägge och bedömma själv?
I vilket fall kommer det bli en betydande förbättring jämfört med det gamla 50/1,4 ( till salu, lämna ett bud ! ).
Jag fick en massa skit när jag sa att det inte var något vidare på stora bländare, mina åsikter ( som inte backades upp av överdrivet godtyckliga gedigna tester ) backas dock upp till bra nära punkt och pricka av DPReviews test...
Men jag kan både ta och ge skit, särkilt till märkesfanatiker!
 
Ja levererar den i klass med min 85'a på f1.4 då vete tusan om jag inte beställer en ändå, det är ju så himmla sköj att frilägga motiv från bakgrunden, och den blir ju inte lika trång som 85'an på mindre utrymmen, någon uppgift om närgränsen ? Är den riktigt kort så åker nog kreditkortet fram :)

/kent
 
Som den gamla då, ingen höjdare direkt, nja jag sparar nog slantarna till en uppdaterad 35'a ändå :)

/kent

0,45 verkar vara ett absolut mått på närgränsen på ett sådant objektiv..? Lustigt nog så är det samma närgräns på samtliga tillverkares 50mm optik... Förutom makrogluggarna naturligtvis.

/K
 
0,45 verkar vara ett absolut mått på närgränsen på ett sådant objektiv..? Lustigt nog så är det samma närgräns på samtliga tillverkares 50mm optik... Förutom makrogluggarna naturligtvis.
Hos de äldre konstruktionerna så har man väl kommit fram till att skärpan blir "för dålig" vid större utdrag än vad närgränsen tillåter. Dessutom kan AF kanske bli lite osäkrare, eftersom den har längre väg att vrida om den skulle missa. Däremot förstår jag inte varför den nya gluggen har samma närgräns eftersom den fokuserar genom att linsgrupperna rör sig i förhållande till varandra. Dålig närgräns känns som en ganska stor begränsning hos ett normalobjektiv, om man vill att det ska vara mångsidigt.
 
35 mm finns ju med närgränser ända ner till 25 cm med goda resultat. Just 50 mm verkar vara svåra att få till närgränsen på. Zeiss 50 2,0 är ett bra alternativ. Du kan uppnå skala 1:2 men samtidigt ha den goda ljusstyrka 2,0. Inte optimalt sett till största bländare men ändå acceptabelt.
 
Hos de äldre konstruktionerna så har man väl kommit fram till att skärpan blir "för dålig" vid större utdrag än vad närgränsen tillåter. Dessutom kan AF kanske bli lite osäkrare, eftersom den har längre väg att vrida om den skulle missa.
Det är en mycket rimlig teori som det säkert ligger mycket i men jag skulle tro att det även är mycket tradition och "följa John" som ligger bakom. Det är ju sfärisk aberration som är huvudboven när vi avlägsnar oss från den optimala avbildningsskalan och detta linsfel utmärks ju av att det är väldigt bländartalsberoende. Det är därför lite misstänkt att samma 0,45 mm även gäller f/1,2-objektiv utan flytande linselement (som kanske dessutom har längre brännvidd än 50 mm).

Däremot förstår jag inte varför den nya gluggen har samma närgräns eftersom den fokuserar genom att linsgrupperna rör sig i förhållande till varandra. Dålig närgräns känns som en ganska stor begränsning hos ett normalobjektiv, om man vill att det ska vara mångsidigt.
Att objektivet säkert har flytande linselement (skam vore det annars) innebär inte med automatik att det också är internfokuserat. Med tanke på att frontlinsen verkar ligga djupt innanför filtergängan tvivlar jag för övrigt på att det finns plats.

Som jag tolkar lanseringstexten rör sig dessutom ALLA linser i förhållande till yttermåttet, d v s att frontlinsen kommer närmare filtergängan vid fokusering. Min gissning är därför att själva fokuseringen fortfarande sker genom sedvanlig utdragsförlängning inuti det yttre höljet.
 
Ska bli intressant att se om den smiskar Sigmas nya 50mm.
För en annan som skiter fullständigt i vad som står för namn på objektivet som skrytfaktor utan bara bryr sig om funktionen står spelet öppet än så länge.

Men kanske man ska köpa bägge och bedömma själv?
I vilket fall kommer det bli en betydande förbättring jämfört med det gamla 50/1,4 ( till salu, lämna ett bud ! ).
Jag fick en massa skit när jag sa att det inte var något vidare på stora bländare, mina åsikter ( som inte backades upp av överdrivet godtyckliga gedigna tester ) backas dock upp till bra nära punkt och pricka av DPReviews test...
Men jag kan både ta och ge skit, särkilt till märkesfanatiker!

Det gamla 50/1.4-objektivet kan ge utmärkta resultat på alla bländare efter bildbehandling. Jag har fotograferat med Nikon D3 och ISO 200 på stativ.

Vinjettering - jo visst - på f1.4 med rödmarkerat utsnitt:
 

Bilagor

  • _ND31745-1 copy.jpg
    _ND31745-1 copy.jpg
    77.3 KB · Visningar: 485
Bländare 1.4-4 uppifrån och ner efter lika mängd bildbehandling (ökad kontrast och skärpning:
 

Bilagor

  • f1.4-f4.2.jpg
    f1.4-f4.2.jpg
    85 KB · Visningar: 484
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.