Annons

Nikon AF-S Nikkor 50 mm f/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)
Bländare 2.8 (överst) och 4 i jämförelse med 24-70/2.8-zoomen på 50 mm. Objektivens upplösning är helt likvärdiga i mina ögon:
 

Bilagor

  • f1.4-f4.2.3.jpg
    f1.4-f4.2.3.jpg
    53.5 KB · Visningar: 864
Läste på Nikon Rumours att det hade varit någon Nikon representant på Photokina som viskat i örat på någon att vänta ett par månader med att köpa en 35'a, enligt honom så skulle Nikon släppa två nya objektiv innom dom närmaste månaderna... AF-S 35/f1.8 samt AF-S 85/f1.4 VR, 85'an var väl väntad, men 35/f1.8 låter ju nästan för bra för att vara sant, det är precis vad jag väntat på, har inte Nikon tillverkat en 35/f1.8 en gång i forntiden ?
Håller verkligen tummarna för att den kommer.

/kent
 
Läste på Nikon Rumours att det hade varit någon Nikon representant på Photokina som viskat i örat på någon att vänta ett par månader med att köpa en 35'a, enligt honom så skulle Nikon släppa två nya objektiv innom dom närmaste månaderna... AF-S 35/f1.8 samt AF-S 85/f1.4 VR, 85'an var väl väntad, men 35/f1.8 låter ju nästan för bra för att vara sant, det är precis vad jag väntat på, har inte Nikon tillverkat en 35/f1.8 en gång i forntiden ?
Håller verkligen tummarna för att den kommer.

/kent
Låter toppen, hoppas bara att den också har nio lamellers bländare så man kan skapa fina bakgrunder. den gamla modellen har också en mycket fin närgräns (25 cm) som de gärna får bibehålla. 85 1,4 VR blir förhoppningsvis den nya referensen bland porträttgluggarna. Bl 1,4 och VR, kan inte bli bättre.
 
Läste på Nikon Rumours att det hade varit någon Nikon representant på Photokina som viskat i örat på någon att vänta ett par månader med att köpa en 35'a, enligt honom så skulle Nikon släppa två nya objektiv innom dom närmaste månaderna... AF-S 35/f1.8 samt AF-S 85/f1.4 VR, 85'an var väl väntad, men 35/f1.8 låter ju nästan för bra för att vara sant, det är precis vad jag väntat på, har inte Nikon tillverkat en 35/f1.8 en gång i forntiden ?
Håller verkligen tummarna för att den kommer.

/kent

Det goda med 1,8 blir väl prislappen. Det tråkiga är avsaknaden av 1,4.

/K
 
Det goda med 1,8 blir väl prislappen. Det tråkiga är avsaknaden av 1,4.

/K

Jo det är sant, men det är väl inte omöjligt att det dyker upp en 1.4 i framtiden heller, kanske 28/f1.4 kommer till dagers igen, en annan fördel med just en 1.8 är väl att storleken kan hållas nere, den behöver väl inte bli större än den nya 50'an kanske, det ser jag som en stor fördel då jag vill ha en liten och lätt normal till min D300, jag börjar bli rätt trött på att släpa runt på 17-55'an, det är en rejält tung och klumpig best, funderar faktiskt på att sälja den av den anledningen, men den är ju så förtvivlat bra också, det finns ju inga primes av intresse som är bättre innom zoom området....ännu.

/kent
 
Låter toppen, hoppas bara att den också har nio lamellers bländare så man kan skapa fina bakgrunder. den gamla modellen har också en mycket fin närgräns (25 cm) som de gärna får bibehålla. 85 1,4 VR blir förhoppningsvis den nya referensen bland porträttgluggarna. Bl 1,4 och VR, kan inte bli bättre.

Oj, det låter ju nästan för bra för att vara sant (båda två). Är det nån som villa tippa på var priset kommer ligger för dessa?
 
Minst 4,5-5000 kr för 35an sen kan jag tro att de kommer väll ta runt 8-12 för 85an ;)

dock tyckte jag den där jämförelsen såg Väldigt bra ut! hoppas verkligen att 50an kommer va sådär skarp
 
Och så kanske det dyker upp fler 85:eek:r på begagnatmarknaden.

Jag tror en 85:a med af-s och eventuell nano-coating under 12000 kr är en mycket efterlängtad glugg. Skulle tro att den kommer tilltala både ägare av 1,4:eek:r och 1,8:eek:r så det lär bli en hel del begagnat att frossa i. 50 1,4 af-s är jag övertygad om blir en riktig storsäljare.
 
Jag frågar mig själv om det är värt att sälja min nuvarande 50 1,4D till förmån för denna, om det är värt pengarna jag får lägga till alltså (nästan 2000:).

Kanske är dessa frågor redan besvarade i tråden, men jag skulle gärna vilja ha det sammanfattat.

Frågorna:

Autofokusen med nuvarande 1,4:a är inte direkt långsam men högljudd. Hur mycket bättre blir det med af-s? Främst vad gäller hastighet då.

Bokehn? Blir den verkligen märkbart bättre med sina 9 bländarlameller?

Hur kommer den prestera vidöppet? Bättre skärpa? Egentligen bryr jag mig inte så mycket om det, vad jag är mer intresserad av är kontrasten vidöppet - kan man förvänta sig någon märkbar förbättring där?
Jag gillar inte att D-varianten får klart märkbart sämre kontrast vidöppet. Så en förbättring på det området hade varit nice.

Finns det tillfredsställande svar på mina frågor vore jag tacksam :)
 
Senast ändrad:
När det gäller autofokusen så blir den märkbart tystare, om den blir märkbart snabbare har jag svårt att tro, snabbare blir den ju förstås, men fan vet om man märker det på en 50'a.

Bokeh'n blir bättre med 9 lameller, om man nu gillar runda istället för kantiga ringar.

Hur den kommer prestera vet ingen annan än Nikon för närvarande, men det vore väl märkligt om den skulle vara sämre.

/kent
 
Jag frågar mig själv om det är värt att sälja min nuvarande 50 1,4D till förmån för denna, om det är värt pengarna jag får lägga till alltså (nästan 2000:).

Frågorna:

Autofokusen med nuvarande 1,4:a är inte direkt långsam men högljudd. Hur mycket bättre blir det med af-s? Främst vad gäller hastighet då.

Bokehn? Blir den verkligen märkbart bättre med sina 9 bländarlameller?

Hur kommer den prestera vidöppet? Bättre skärpa? Egentligen bryr jag mig inte så mycket om det, vad jag är mer intresserad av är kontrasten vidöppet - kan man förvänta sig någon märkbar förbättring där?
Jag gillar inte att D-varianten får klart märkbart sämre kontrast vidöppet. Så en förbättring på det området hade varit nice.

Pesonligen skulle jag uppgradera! Anledningarna till de är att det är ju ny utvecklat och förmodligen bättre än nuvarande version. Skärpan verkar vara betydligt bättre på 1,4 än tidigare version som du ser på bilderna som är bifogade i ett tidigare inlägg så är den ungefär lika skarp som 24-70 2,8 på 50mm vid största bländare och 24-70 är ett väldigt skrapt objektiv!.

Vad det gäller autofokusen så gillar jag af-s bättre eftersom att den är tystare snabbare och framför allt kan du ta kontroll över fokusen direkt utan att dra tillbaks kappen på kamera huser(eller objektivet).


Men eftersom du har ett 50 1,4 så kommer du nog inte märka gigantiska optiska skillnader precis man märker nog mer om man hade ett 50 1,8 innan. Om man har ett 50mm och har tröttnat på af-d så ska man uppgradera sig. Men klarar man sig med af-d så kanske man borde strunta i att uppgradera (för mig blir det att behålla mitt 50 1,8 och vänta tills de släpper ett nytt 35 och kanske då lägga 50 på hyllan)
:)
 
Skärpan verkar vara betydligt bättre på 1,4 än tidigare version som du ser på bilderna som är bifogade i ett tidigare inlägg så är den ungefär lika skarp som 24-70 2,8 på 50mm vid största bländare och 24-70 är ett väldigt skrapt objektiv!

Kan du länka till det inlägget, jag hittar det inte ?

/kent
 
Ähh var nog bara missförstånd från min sida^^ ögonen som hoppade lite ;) eftersom jag syfta på Tores jämförelse :p Men annars får man ju se hur skarp gluggen är sen på foto mässan:)
 
Tack för intressanta svar, men kontrasten då? Ingen info där?

Eller får man leva med dålig kontrast vid så stora öppningar?
 
Tack för intressanta svar, men kontrasten då? Ingen info där?

Eller får man leva med dålig kontrast vid så stora öppningar?

Är verkligen bristande kontrast ett stort problem på ett objektiv på f1.4? Dels går kontrasten att justera i kameran, dels gör varje seriös fotograf förbättringar av färg, nivåer, kontrast och skärpa i bildbehandlingen. Den globala kontrasten går alltid att korrigera medan den faktiska upplösningen inte gör det.
 
Man kan i princip alltid räkna med sänkt kontrast vid stora bländaröppningar, men till olika grad. Av de objektiv jag provat som är ljusstarkare än f/2 så fungerar samtliga ypperligt i lågt ljus, men bara ett fåtal är särskilt användbara på full öppning när det är ljust ute. Den sänkta kontrasten beror ofta på att ljuset studsar omkring hejvilt mellan linsernas ytor, vilket minskar när ljuset är svagare.
Vi kan nog utan vidare anta att den nya femtian är bättre än den gamla, kanske främst på grund av att antireflexbehandlingstekniken hela tiden utvecklas. Men hög kontrast vid f/1,4 är nog en dröm som man måste släppa, såvida det inte innebär en nedbländning från ännu större ljusstyrka.
 
Man kan i princip alltid räkna med sänkt kontrast vid stora bländaröppningar, men till olika grad. Av de objektiv jag provat som är ljusstarkare än f/2 så fungerar samtliga ypperligt i lågt ljus, men bara ett fåtal är särskilt användbara på full öppning när det är ljust ute. Den sänkta kontrasten beror ofta på att ljuset studsar omkring hejvilt mellan linsernas ytor, vilket minskar när ljuset är svagare.
Vi kan nog utan vidare anta att den nya femtian är bättre än den gamla, kanske främst på grund av att antireflexbehandlingstekniken hela tiden utvecklas. Men hög kontrast vid f/1,4 är nog en dröm som man måste släppa, såvida det inte innebär en nedbländning från ännu större ljusstyrka.

Då vet jag varför resultatet blev snudd på oanvädnbart när jag skulle ta en porträttbild på f/1,4 i dagsljus ;)

Gick inte att göra någonting vettigt med bildbehandling heller, så kontrastdiggare jag är. Det måste vara kontrastrikt från början för att man ska kunna få ut nåt vettigt med hjälp av PS.

Tack för svaret, då vet jag det till nästa gång :) Hoppas man kan få godkända resultat i svagare ljus då...
 
Senast ändrad:
Då vet jag varför resultatet blev snudd på oanvädnbart när jag skulle ta en porträttbild på f/1,4 i dagsljus ;)

Gick inte att göra någonting vettigt med bildbehandling heller, så kontrastdiggare jag är.

Tack för svaret, då vet jag det till nästa gång :) Hoppas man kan få godkända resultat i svagare ljus då...

Min 85/f1.4 ger hyfsad kontrast fullt öppen, visst blir det bättre om man bländar ner till f2, men det behövs inte höjas mycket vid editeringen för att få samma resultat på 1.4, så visst finns det gluggar som presterar tillräckligt bra på 1.4.

/kent
 
Då vet jag varför resultatet blev snudd på oanvädnbart när jag skulle ta en porträttbild på f/1,4 i dagsljus ;)

Gick inte att göra någonting vettigt med bildbehandling heller, så kontrastdiggare jag är. Det måste vara kontrastrikt från början för att man ska kunna få ut nåt vettigt med hjälp av PS.

Tack för svaret, då vet jag det till nästa gång :) Hoppas man kan få godkända resultat i svagare ljus då...

Jag förstår inte alls vad du pratar om!

Så länge du fotograferar i raw har du ju alla möjligheter till icke förstörande förändringar av exponering, kontrast, färg, vitbalans mm så länge ursprungsläget inte är helt katastrofalt under- eller överexponerat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.