Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S 85/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft min i en månad nu och är nöjd.
Det mesta är som tidigare AFD85/1.4, har inte märkt några enorma skillnader optiskt. Det positiva är motljusskydd med bajonett som är vändbart och inte minst att den är mer exakt, tystare och snabbare i autofokusen.

Är man inte i behov av snabbare och mer exakt AF så anser jag att man klarar sig gott på den gamla AFD modellen.
 
Jag har haft min i en månad nu och är nöjd.
Det mesta är som tidigare AFD85/1.4, har inte märkt några enorma skillnader optiskt. Det positiva är motljusskydd med bajonett som är vändbart och inte minst att den är mer exakt, tystare och snabbare i autofokusen.

Är man inte i behov av snabbare och mer exakt AF så anser jag att man klarar sig gott på den gamla AFD modellen.


Du upplever inte att den nya har bättre kontrast?
Jag tycker nämligen att det blev stor skillnad på just kontrast när jag jämförde min 85 1.4D mot min nya 70-200 2.8 VRII till zoomens fördel.
Om dom "bara" presterar likvärdigt optiskt så blir det inget köp för mig.
 
Du upplever inte att den nya har bättre kontrast?
Jag tycker nämligen att det blev stor skillnad på just kontrast när jag jämförde min 85 1.4D mot min nya 70-200 2.8 VRII till zoomens fördel.
Om dom "bara" presterar likvärdigt optiskt så blir det inget köp för mig.

Flera har väl givit likvärdiga omdömen, hyfsat samstämmiga. Af är snabbare och mer precis, vinjetteringen nagot mindre. Att jämföra 70-200 mot 85an är väl kanske inte helt relevant. För min egen del blir det inget byte, jag behöver inte snabbheten. Ser dock framemot lite mer kontrollerade tester.
 
Du upplever inte att den nya har bättre kontrast?
Jag tycker nämligen att det blev stor skillnad på just kontrast när jag jämförde min 85 1.4D mot min nya 70-200 2.8 VRII till zoomens fördel.
Om dom "bara" presterar likvärdigt optiskt så blir det inget köp för mig.

Kontrasten är bra, men jag upplever inte att den är extremt mycket bättre mao. har jag inte tyckt att den gamla AFD hade dålig kontrast...
Tyvärr sålde jag min AFD innan jag hämtade den nya AFS varianten så jag han inte att jämföra sida vid sida.
Jag kan inte rekomendera att köpa den nya istället för den gamla, den är helt enkelt inte så mycket bättre än den gamla. Men är man petig så är det en annan femma =)

För att försvara mitt köp så är detta den glugg jag använder när jag fotograferar bröllop och andra porträtt så för mig var det viktigaste AF-S.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.