Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon 180mm 2.8 + telekonv eller 300mm f4

Produkter
(logga in för att koppla)

toni

Aktiv medlem
ska köpa ett nytt, ljusstarkt, objektiv. det ska främst vara till natur men eftersom det inte blir ut i naturen så ofta som man vill så ska det kunna vara till nytta vid t.ex reportage eller konsertfotografi. tänker jag då rätt med 180mm 2.8 + en 1,4ggr teleconverter för då får jag väl ett f4? denna kombination borde väl vara bra eller vad talar för att jag bör köpa 300mm f4 istället?

toni skrev:
ska köpa ett nytt, ljusstarkt, objektiv. det ska främst vara till natur men eftersom det inte blir ut i naturen så ofta som man vill så ska det kunna vara till nytta vid t.ex reportage eller konsertfotografi. tänker jag då rätt med 180mm 2.8 + en 1,4ggr teleconverter för då får jag väl ett f4? denna kombination borde väl vara bra eller vad talar för att jag bör köpa 300mm f4 istället?

Jag har inte provat nån av de där gluggarna, men du har inte funderat på ett 80-200/2.8 och en 2x konverter? Borde passa till både natur och mer allmänt. Jag är i de tankarna iaf.

Har själv både objektiven du nämner och tycker nog att båda fyller sin plats. Det beror ju även på vad för typ av naturfoto du tänkt syssla med. Räcker det med 180mm med förlängare eller har du kanske behov av att kunna sätta en förlängare på 300:an? Till min D100 använder jag nog för det mesta 180:an med förlängare då den är betydligt lättare och tar mindre plats. Fördelen med 300:an tycker jag är att den är försedd med stativfäste, vilket ger bättre stabilitet. Tycker personligen att du om möjligt bör försöka testa båda objektiven och känna hur de känns på kameran innan du bestämmer dig.

Mvh / Kent

anledningen till jag att inte har med 80-200 är att jag just testat den och tycker att den är lite för tung + att den är i förhållande ganska dyr mot vad jag kan få tag i de andra för. kluvenheten sitter i att 300mm f4 kanske är bäst i natursammanhanget men att man kanske inte har så mycket "övrig" nytta av det. 180mm är ju 2.8 och kan funka till blandad foto och blir ju 378mm f4 med 1,4ggr konverter (på D1) men frågan är om det räcker. kluven...

Senast ändrad:
Ett 80-200/2,8 zoom är rent uselt vid motljus med ströljus och andra ljusfenomen som uppkommer. Annars är det skarpt och smidigt. Man får väga för och nackdelar mot vad man behöver och tänker fota. Ljustark optik och i synnerhet zoomar är dåliga på motljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar