ANNONS
Annons

Nikonönskelista inför 2013

Produkter
(logga in för att koppla)
På min önskelista från Nikon finns det typ bara en RX1-konkurent med.

Fast nåt som Nikon borde styra upp för alla andra är en 24/1.8 för DX och en uppdaterad 35/2 för FX. Iofs skulle jag nog inte banga på en 42/1.8 för FX också, men är kanske lite ensam om det...
 
En ny 180/2,8 kan jag verkligen hålla med om. Jag var mycket förtjust i min nyligen havererade 180. För sitt användningsområde hade dock en raskare AF och stabilisering varit himla fint, förutsatt att vikt och storlek kunde hållas nere. Andra gluggar har ju vuxit ordentligt när de uppdaterats. 60/2,8 är tex rätt grotesk jämfört med tidigare makronormaler...
 
WiFi på alla

Jag skulle önska att den Wifi som finns till D3200 (WU-1a) även skulle fungera på Nikons övriga kameror, bl a min D7000. Det borde kunna fungera med en programuppdatering, eller räcker inte kameran till för det?
 
En "ny" D700 finns på min önskelista samtidigt som jag egentligen hoppas på att den inte kommer riktigt ännu så jag kan slita på min D700 ett par år till.

D600 och D800 är för mig en nedgradering och D4 är för dyr för att motivera ett köp. En D4 sensor i ett D800 hus och ungefär 8-9 bps skulle däremot kunna få mig att öppna plånboken när prislappen är rätt.

Sen vore det alltid trevligt med lite nya objektiv och då gärna något lite längre teleobjektiv som inte kostar mycket mer än en månadslön.
 
Jag skulle gärna se en riktig efterträdare till D700.

En bra kompaktkamera med externa kontroller, CX-sensorn och skarp ljusstark optik (en 1-light). Typ Panasonic LX7 fast med större sensor.

Semiproffslinje på optiken, gärna längre telen med skaplig ljusstyrka och VR.

Det jag inte vill att de skall offra är handhavandet och bakåtkompabiliteten.


Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.
 
Jag håller med Stefan och Oskar om en riktig efterträdare till D700 baserad på D800 men med D4:ans 16MP-sensor.

Sen hade det varit nice med inbyggt WiFi i alla hus i proklassen, ingen extern extramodul utan inbyggt by default.

När jag ändå håller på slänger jag in en AFS 85mm/1.2 med smörig och fin bokeh också.
 
Varför inte en Nikon J3 med en aps-c sensor? Ryms gott och väl innanför bajonetten. Snacka om att det skulle få de andra att sätta morgonkaffet i halsen ;)
 
Varför inte en Nikon J3 med en aps-c sensor? Ryms gott och väl innanför bajonetten. Snacka om att det skulle få de andra att sätta morgonkaffet i halsen ;)

Ja herrejösses, det vill jag också ha. Om inte annat för att få se kaffe-fontänen.
Kompaktkameror med CX-sensorn vore också trevligt.
 
Svårt det här. Allt man behöver finns ju redan i Nikonsystemet, men en uppdaterad 80-400 (eller ekvivalent typ 100-400/4,5-5,6). AF-S och senaste VR vore intressant.
 
Jo, den kallas D7000 och ett extra hjul är nog dyrare än du tror att lägga till. Mycket dyrare än all videoprestanda och annat de har utrustat dem med.

D5200 hade lätt kunnat ha dubbla hjul o pentaprisma om Nikon inte behövde skydda andra kameror och differentiera produkterna. Det finns trots allt hus i samma kategori som erbjuder det och dessutom slänger in ett rejält väderskydd (bättre än D7000).
 
D5200 hade lätt kunnat ha dubbla hjul o pentaprisma om Nikon inte behövde skydda andra kameror och differentiera produkterna. Det finns trots allt hus i samma kategori som erbjuder det och dessutom slänger in ett rejält väderskydd (bättre än D7000).
Vill du ha en 7000 köp då den.
VIll du ha en 5200 köp den men gnäll inte sen för att den saknar ngt du inte vill betala för.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.