Annons

Nikonönskelista inför 2013

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår precis vad du menar och jag håller delvis med. Men det enda argumentet för ett smutt litet hus tycker jag är att jag dessutom får tillgång till högklassig liten och lätt optik. Tyvärr är det en ganska svår kombination med spegelreflex-systemet, speciellt om man vill åt optik med högre ljusstyrka. Som det ser ut idag så tycker jag de relativt stora klumparna 35/1,4 och 24/1,4 (för att inte tala om ljusstarka zoomar) passar bättre på ett lite bastantare hus.

Visst, ge mig ett litet snyggt (fyrkantigt) hus i FM-storlek och jag kommer troligtvis att nöja mig med mina ålderstigna manuella objektiv.

Något ambivalent alltså;)

/K

Voightländer har flera fina pannkaksobjektiv som passar perfekt på aps-c. 20mm/3.5. 28mm/2.8. 40mm/2.0 Själv tänker byta ut min tjockkamera Nikon d3 med en D3200 + voigtländer 28mm/2.8 pannkaka. Riktigt litet paket med enormt bra bildkvalitet.
 
D400 tack!

En D400 med 16 Mpix, 7-8 fps, high-end AF och bra ISO upp till 12 800 skulle sitta fint. Med D400 menar jag då ett motsvarande hus som D300s.

Edit: underförstått med DX-sensor.
 
En fullformatare i storleken d3200. Det är det enda som skulle kunna hålla mig ifrån Sony Nex fullformataren som kommer årskiftet 13/14. Annars är det bye bye till Nikon.
Ledsen att behöva vara pessimist här, men tyvärr är nog sannolikheten inte särskilt hög för att Nikon ska kunna ta fram något bra här till rimligt pris.

Förutom att Nikon (liksom Canon) tydligt visar hur rädda de är för att överhuvudtaget göra någonting som helst som skulle kunna tänkas "kannibalisera" försäljningen för någon/några av deras befintliga produkter, så är de ju i detta sammanhang väldigt handikappade gentemot Sonys erfarenheter i vitala avseenden. Sony har som bekant över ett halvt århundrades erfarenhet av elektronik, miniatyrisering och massproduktion. Nikon och Canon har ingenting alls av detta "in-house", de måste köpa kompetens och komponenter utifrån. Mycket dyrare förstås.

OK, Canon har ju lite elektronik i sina kopiatorer och printrar, men det handlar ju inte om High Tech precis.
.
 
Nikonsystemets absolut största nackdel, IMO

.
Mitt absolut största önskemål för att jag för egen del skulle bli intresserad av Nikon igen, är att de snarast byter ut sin %&#!@$%! objektivfattning till en som går åt samma håll som alla kameror från övriga system gör! Liksom i princip allting annat i samhället som går att vrida / skruva på också gör.

Eftersom jag är en tämligen extrem multisystem-user, så var detta för mig hela tiden något som ständigt satte käppar i hjulet och gjorde att jag tappade värdefulla sekunder varje gång jag skulle byta objektiv, eftersom jag instinktivt alltid först stog och slet "åt fel håll". Märkte dessutom att jag blev osäkrare även när jag jobbade med de övriga systemen, som "gick åt rätt håll" (är högergående). När jag så småningom upptäckte att denna "Nikon-osäkerhet" spred sig även till allt annat i samhället som man kunde vrida / skruva på, och ibland kunde göra att jag tvekade ett moment innan jag var klar över åt vilket håll jag skulle öppna en vattenkran eller dra i en vanlig skruv, så blev detta droppen som fick bägaren att svämma över. Rejält!

Jag gjorde mig av med alla Nikon-grejer där och då.


I samband med att Nikon införde autofokus skulle de ha ändrat sin fattning till att bli både större (de har nu den trängsta öppningen av alla system som klarar FF-objektiv) samt till att "gå åt rätt håll". Flertalet av de övriga tillverkarna ändrade sina fattningar när de gick över till AF-system.

Ifall Nikon hade ökat objektivfattningsdiametern skulle det ha varit möjligt för dem att också ta fram en adapter som möjliggjorde användning av äldre objektiv på precis samma sätt som nu.
.
 
Nikons bajonettfattning är nog ganska OT, men jag har aldrig haft problem att växla mellan den och kameror där man vrider åt andra hållet.

En riktigt vass 35 mm f/2 VR tycker jag vore mysigt :)
 
Helt klart är detta individuellt, men jag har sett massor av andra som har problem med detta. Anledningen till att det knappast nämns överhuvudtaget är säkerligen att de flesta inte är dual- eller multisystem-användare, och då uppstår ju problemet inte (inte vid objektivbyte i alla fall).

Jag har dock sett detta problem både här och där, även bland dem som använder enbart Nikon. Ex., jag var en gång hos en fotograf som nyligen hade inrättat en studio. Hon skulle montera på en softbox på en av blixtarna. Stog och vred och vred, men lyckades inte få bajonetten att fästa.

Jag frågade då: "Du kör med Nikon, eller hur?"

"Ja," svarade hon. "Hur kunde du veta det?" (Det var första gången vi träffades, och hon hade då ännu inte tagit fram sina kameragrejor).

"Därför att du försöker att montera på softboxen åt fel håll. Vrid åt det andra hållet!"

Då låste förstås softboxens bajonett direkt. :)
.
 
Jag håller med om att Nikons bajonett går åt fel håll, men jag undrar om jag är beredd att byta ut mina kamerahus och min objektivsamling för att få en som går åt rätt håll ;-)
 
Nikons bajonettfattning är nog ganska OT ...
---
Kan inte se hur detta kan vara OT på något sätt?

Detta står absolut högst upp på MIN önskelista för Nikon. Innan detta är fixat är sannolikheten för att jag skulle addera Nikon-systemet till mina nuvarande system kolossalt liten. Även om Nikon ibland kommer fram med väldigt bra produkter, för det gör de ju.


Men ifall du vill ha något annat än just bajonettfattningen på min önskelista, så kan du väl få det.
En sak som jag absolut inte vill vara utan är utvinklingsbar skärm (vare sig Nikon eller Canon har detta på något annat än några instegskameror, vilka inte alls är av intresse för min del).

Detta i kombination med snabb fasdetekt-autofokus förstås. För mig skulle det vara ett avsevärt handikapp att inte kunna följa även rörliga motiv med liveview, utvinklingsbar skärm och autofokus utan sekundlånga fördröjningar. Med detta fungerande kan jag oavsett fotograferingssituation hålla kameran t.ex. framför bröstet på traditionellt schaktsökarvis. Ger MYCKET bättre kontakt med motivet, och eliminerar snabbt de stela fotograferingsminerna.

Har ingen funderat över varför det finns massor av fantastiska porträtt tagna på den analoga tiden (vanligen med Hasselbladare och ljusschaktssökare), men varför det är så sällsynt nuförtiden med porträtt som uppvisar denna fina känsla? Den enda anledning till detta som jag kan finna är att en stor del av mellanformatssegmentet numera har övertagits av 24 Mp digitala fullformatskameror, som man (fram tills nu) har varit tvungen att hålla framför ansiktet och sikta på det stackars offret med. VARJE GÅNG fotografen sätter denna stora svarta klump framför ansiktet så stelnar "fotooffret" till lite grand, och får aldrig chans att känna sig riktigt avslappad. Hänger kameran istället framför magen så stressar modellen ganska snabbt av, och förblir vanligen avstressad under resten av fotosession. Kan då bli naturlig och få möjlighet att släppa fram "sitt inre jag".


... men jag har aldrig haft problem att växla mellan den och kameror där man vrider åt andra hållet.
---
Inte för att jag har gjort någon vetenskaplig undersökning, men min praktiska erfarenhet av användare är att de flesta som använder även andra system än Nikon (annat än någon enstaka gång) har problem med detta. Menar naturligtvis inte att de inte KAN, men att det skapar irritation och att de (ibland) tappar värdefulla sekunder.
.
 
Senast ändrad:
Jag håller med om att Nikons bajonett går åt fel håll, men jag undrar om jag är beredd att byta ut mina kamerahus och min objektivsamling för att få en som går åt rätt håll ;-)
NATURLIGTVIS INTE!

Din situation är helt annorlunda än min (och åtskilliga andras). Jag utgår från att du är mycket van vid ditt Nikon-system.

Så var inte situationen för min del. Jag var mycket van vid "den övriga världen", och så kom här plötsligt in något udda som var bakvänt och struligt. Klart att det hindrade och irriterade, och ibland gjorde att man missade fototillfällen. Sänkte ganska snart fotoglädjen rätt drastiskt för min del. :-(

För säkerhets skull än en gång: Detta har inget som helst samband med kvaliteten på Nikons grejer. Den är (ofta) väldigt god. Fast det har ju kommit en del illavarslande rapporter på senare tid.
.
 
Vinklingsbar skärm håller jag med om att det vore bra, och det är fullt rimligt att anta att Nikon kan införa. Att Nikon ska byta ut bajonetten kan man förstås önska sig, men det är inte troligt att den kommer bytas inom överskådlig tid. Den diskussionen hör nog mer hemma i vs-forumet.
 
Håller helt med om att det är klart osannolikt att Nikon inom den närmast överblickbara framtiden, om ens någonsin, kommer att byta till en bajonett som går åt "rätt" håll. Kan dock fortfarande inte förstå varför en definitvt låg sannolikhet för uppfyllande skulle hindra mig från att sätta upp detta önskemål på min önskelista? Jag har dock inget behov av att kommentera höger / vänstergående bajonetter ytterligare i denna tråd.

Och som du sedan skriver, Nikon kan naturligtvis precis när de vill införa utvinklingsbar skärm även på sina högre specade kameror. Dock förefaller de inte vara särskilt benägna att göra så. De har ju kommit med argument emot detta, som helt klar är mera svepskäl än sanningar.
.
 
.
I samband med att Nikon införde autofokus skulle de ha ändrat sin fattning till att bli både större (de har nu den trängsta öppningen av alla system som klarar FF-objektiv) samt till att "gå åt rätt håll". Flertalet av de övriga tillverkarna ändrade sina fattningar när de gick över till AF-system.

Minolta och Canon bytte. Alla andra behöll väl sin fattning? Har jag glömt någon?

En ny objektivfattning finns definitivt inte på min Nikonönskelista inför 2013. Det är alldeles utmärkt trevligt att gamla objektiv fungerar med nya kameror.

Vad som däremot står på min Nikonönskelista är bildstabilisering i kamerahuset, men det är nog mycket osannolikt att det kommer i ett Nikonhus.
 
Jag håller med om att Nikons bajonett går åt fel håll, men jag undrar om jag är beredd att byta ut mina kamerahus och min objektivsamling för att få en som går åt rätt håll ;-)

Nikon skulle väl få byta ut fattningarna på dina kameror och dina objektiv så att de bleve kompatibla med den nya fattningen. :)
 
Kan inte se hur detta kan vara OT på något sätt?

Detta står absolut högst upp på MIN önskelista för Nikon. Innan detta är fixat är sannolikheten för att jag skulle addera Nikon-systemet till mina nuvarande system kolossalt liten. Även om Nikon ibland kommer fram med väldigt bra produkter, för det gör de ju.

.

Kul att det är det största problemet du kan se med Nikon-systemet. Märkligt att du inte har Nikon måste jag säga;-)
 
Förutom att Nikon (liksom Canon) tydligt visar hur rädda de är för att överhuvudtaget göra någonting som helst som skulle kunna tänkas "kannibalisera" försäljningen för någon/några av deras befintliga produkter...

Fast riktigt så är det väl inte? Då hade ju Nikon inte lanserat D600 ungefär samtidigt som D800 (och Canon 6D/5Dmk3).
 
Fast riktigt så är det väl inte? Då hade ju Nikon inte lanserat D600 ungefär samtidigt som D800 (och Canon 6D/5Dmk3).

Fast Nikon lanserade dem nog medvetet i rätt ordning, så att folk som egentligen skulle ha valt en D600 och varit mer än nöjda köpte en D800 istället. Det verkar ju som att det fungerade och D600 fanns ju på hyllorna precis efter att den lanserades till skillnad från D800 som det var ont om i flera månader.

Sedan är ju ungefär samtidigt ett starkt ord, det var väl över ett halvår mellan dem? D800 kom väl redan i mars?
 
Jag önskar att Nikon drar till med en 50 mm 1,2 af-sG. Sen tycker jag att både deras135:a och 180 mm behöver bytas ut till modernare designer med tyst motor och nanocoating. VR också men det kanske är att begära för mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.