ANNONS
Annons

Nikonönskelista inför 2013

Produkter
(logga in för att koppla)
"Dessutom vore det ju en enorm prestigeförlust för Nikon eftersom man under alla år envist hävdat att den bästa lösningen är antiskak i objektiven"

Den eventuella prestigeförlusten bör nog kunna sväljas lika lätt som deras gamla påstående att det inte fanns något behov av fullformat.

Skulle Nikon i så fall bli först med bägge antiskak-systemen?

/K

En proffsvariant av nikon 1-serien med aps-c sensor. Bajonetten rymmer en lätt.. Annars skulle jag vara nöjd med en Nikon J4 med sonys "1 20mp sensor. Dock så får den inte vara överprissatt som hela 1-systemet varit hela tiden vid introduktion av nya modeller.

Priset är inget problem - det är bara att vänta 1/2 till 1 år efter introduktionen så är priset nere i 1/4-1/3 av priset. Det gäller bara att aldrig köpa en nylanserad Nikon 1.

En proffsvariant av nikon 1-serien med aps-c sensor. Bajonetten rymmer en lätt.. Annars skulle jag vara nöjd med en Nikon J4 med sonys "1 20mp sensor. Dock så får den inte vara överprissatt som hela 1-systemet varit hela tiden vid introduktion av nya modeller.

Fast 1-Nikkor objektivens projektion täcker inte in en APS-C sensor. Du får samma problem som med DX-objektiv på en FX-kamera.

Den eventuella prestigeförlusten bör nog kunna sväljas lika lätt som deras gamla påstående att det inte fanns något behov av fullformat.

Skulle Nikon i så fall bli först med bägge antiskak-systemen?

Som enskild tillverare tror jag det, men både objektivbaserad och kamerahusbaserad bildstabilisering finns redan i samma system i Micro Four Thirds, fast då från två olika tillverkare.

Det finns även (eller har åtminstone funnits) objektiv med bildstabilisering från Sigma till Minolta/Sony A-fattning. De kamerorna har ju sensor-skift-stabilisering.

Som enskild tillverare tror jag det, men både objektivbaserad och kamerahusbaserad bildstabilisering finns redan i samma system i Micro Four Thirds, fast då från två olika tillverkare.

Det finns även (eller har åtminstone funnits) objektiv med bildstabilisering från Sigma till Minolta/Sony A-fattning. De kamerorna har ju sensor-skift-stabilisering.

Sony har ju båda varianterna, fast i olika system (Nex E-fattning och A-fattningen). Detta behöver dock kanske inte dryftas ytterligare i den här tråden som inte är en VS-tråd utan handlar om önskemål angående Nikons produktutbud i år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar