Damm på sensorn
Aktiv medlem
D400 vore fint.
FX-bluffen är inget för mig.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
CES-mässan (Consumer Electronics Show) är i slutet av januari varje år och Photokina är i september vartannat år (2014 nästa gång). I övrigt brukar alla tillverkare sprida ut sina släpp för att inte ta fokus från varandra.Är det någon som har koll på när nya produkter brukar släppas? Kommer de oregelbundet eller är det vid vissa tidpunkter på året?
Vad är det för bluff?D400 vore fint.
D400 vore fint.
Hmmmm en Nikon D800 utan lågpassfilter till skulle sitta fint !
Samt råd att köpa mig en 500 F/2.8 VR när den kommer.
Mvh. /LEE
Inte för att jag har 100 koll men är inte D800E en D800 utan just lågpassfilter?
Samt råd att köpa mig en 500 F/2.8 VR när den kommer.
Mvh. /LEE
Just det stämmer och jag skulle vilja ha en till !
Mvh. /LEE
D400 vore fint.
Då får du förklara vad det är som är så bra med det.+1 (som man brukar skriva)
/Roger
Jag vill bli stark nog att bära det ;-)
OK du tänkte så, Jag tänkte att man skulle önska nått som INTE fanns i sortimentet; men då så, då vill jag ha ett Nikon AF-S 400/2,8G ED VR.
Då får du förklara vad det är som är så bra med det.
Håller nog inte med dig. Ju större sensor ju mindre brus och större möjlighet till kort skärpedjup. Det är väl inga onödiga parametrar?Tja, en D400 skulle sitta fint (med DX-sensor alltså).
Sedan är det ju rätt många som gått på FX-spåret utan att ha riktigt koll på varför uppenbarligen. "Bluff" kanske är för starkt ord, men onödigt är det i alla fall.
/Roger
Tja, en D400 skulle sitta fint (med DX-sensor alltså).
Sedan är det ju rätt många som gått på FX-spåret utan att ha riktigt koll på varför uppenbarligen. "Bluff" kanske är för starkt ord, men onödigt är det i alla fall.
/Roger
Håller nog inte med dig. Ju större sensor ju mindre brus och större möjlighet till kort skärpedjup. Det är väl inga onödiga parametrar?
Du har rätt men krånglar till det samtidigt. Vem vill ha ekvivalenta bilder då?Nä jag förstår att du inte håller med mig, speciellt om du tror att en större sensor automatiskt ger mindre brus. Denna myt stämmer inte t ex vid ekvivalenta bilder (dvs när du tar bilder med samma slutartid, bildvinkel och skärpedjup). ........
Anledningen är att man måste kompensera den lägre exponeringen med att höja ISO-talet om man har ett FX-hus.