Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikonönskelista inför 2013
- Trådstartare RobbanN
- Start datum
MattiasL
Aktiv medlem
En ny 180/2,8 kan jag verkligen hålla med om. Jag var mycket förtjust i min nyligen havererade 180. För sitt användningsområde hade dock en raskare AF och stabilisering varit himla fint, förutsatt att vikt och storlek kunde hållas nere. Andra gluggar har ju vuxit ordentligt när de uppdaterats. 60/2,8 är tex rätt grotesk jämfört med tidigare makronormaler...
RobbanN
Aktiv medlem
Detta ligger väl så långt fram i tiden att det möjligen platsar i decenniets önskelista, eller vad kan man hoppas på.
http://nikonrumors.com/2012/08/04/the-latest-nikon-lens-patents.aspx/#more-42576
http://nikonrumors.com/2012/08/04/the-latest-nikon-lens-patents.aspx/#more-42576
OSkar000
Aktiv medlem
En "ny" D700 finns på min önskelista samtidigt som jag egentligen hoppas på att den inte kommer riktigt ännu så jag kan slita på min D700 ett par år till.
D600 och D800 är för mig en nedgradering och D4 är för dyr för att motivera ett köp. En D4 sensor i ett D800 hus och ungefär 8-9 bps skulle däremot kunna få mig att öppna plånboken när prislappen är rätt.
Sen vore det alltid trevligt med lite nya objektiv och då gärna något lite längre teleobjektiv som inte kostar mycket mer än en månadslön.
D600 och D800 är för mig en nedgradering och D4 är för dyr för att motivera ett köp. En D4 sensor i ett D800 hus och ungefär 8-9 bps skulle däremot kunna få mig att öppna plånboken när prislappen är rätt.
Sen vore det alltid trevligt med lite nya objektiv och då gärna något lite längre teleobjektiv som inte kostar mycket mer än en månadslön.
millgard
Aktiv medlem
Jag skulle gärna se en riktig efterträdare till D700.
En bra kompaktkamera med externa kontroller, CX-sensorn och skarp ljusstark optik (en 1-light). Typ Panasonic LX7 fast med större sensor.
Semiproffslinje på optiken, gärna längre telen med skaplig ljusstyrka och VR.
Det jag inte vill att de skall offra är handhavandet och bakåtkompabiliteten.
Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.
En bra kompaktkamera med externa kontroller, CX-sensorn och skarp ljusstark optik (en 1-light). Typ Panasonic LX7 fast med större sensor.
Semiproffslinje på optiken, gärna längre telen med skaplig ljusstyrka och VR.
Det jag inte vill att de skall offra är handhavandet och bakåtkompabiliteten.
Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.
boldten
Aktiv medlem
Jag håller med Stefan och Oskar om en riktig efterträdare till D700 baserad på D800 men med D4:ans 16MP-sensor.
Sen hade det varit nice med inbyggt WiFi i alla hus i proklassen, ingen extern extramodul utan inbyggt by default.
När jag ändå håller på slänger jag in en AFS 85mm/1.2 med smörig och fin bokeh också.
Sen hade det varit nice med inbyggt WiFi i alla hus i proklassen, ingen extern extramodul utan inbyggt by default.
När jag ändå håller på slänger jag in en AFS 85mm/1.2 med smörig och fin bokeh också.
Mesch
Aktiv medlem
Varför inte en Nikon J3 med en aps-c sensor? Ryms gott och väl innanför bajonetten. Snacka om att det skulle få de andra att sätta morgonkaffet i halsen
Ja herrejösses, det vill jag också ha. Om inte annat för att få se kaffe-fontänen.
Kompaktkameror med CX-sensorn vore också trevligt.
correctamundo
Aktiv medlem
Svårt det här. Allt man behöver finns ju redan i Nikonsystemet, men en uppdaterad 80-400 (eller ekvivalent typ 100-400/4,5-5,6). AF-S och senaste VR vore intressant.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Du skulle valt Canon.När jag ändå håller på slänger jag in en AFS 85mm/1.2 med smörig och fin bokeh också.
Om jag kommer ihåg rätt så kan inte Nikon konstruera 1,2 pga bajonetten, men jag kan ju ha fel.
Palletheking
Aktiv medlem
Du skulle valt Canon.
Om jag kommer ihåg rätt så kan inte Nikon konstruera 1,2 pga bajonetten, men jag kan ju ha fel.
Varför inte, de har ju manuella 50 1,2. Däremot så är ju deras 85 1,4 afs G väldigt bra
Erik Schalin
Aktiv medlem
Varför vet jag inte.Varför inte, de har ju manuella 50 1,2. Däremot så är ju deras 85 1,4 afs G väldigt bra
Det är bara det jag har läst, jag kan alldleles för lite om optisk konstruktion för att kunna förklara ngt sådant.
Jag nöjer mig med infon att det inte går.
Visst finns 50/1,2 men jag vill ha AF inte MF.
spaderE
Aktiv medlem
Jo, den kallas D7000 och ett extra hjul är nog dyrare än du tror att lägga till. Mycket dyrare än all videoprestanda och annat de har utrustat dem med.
D5200 hade lätt kunnat ha dubbla hjul o pentaprisma om Nikon inte behövde skydda andra kameror och differentiera produkterna. Det finns trots allt hus i samma kategori som erbjuder det och dessutom slänger in ett rejält väderskydd (bättre än D7000).
Erik Schalin
Aktiv medlem
Vill du ha en 7000 köp då den.D5200 hade lätt kunnat ha dubbla hjul o pentaprisma om Nikon inte behövde skydda andra kameror och differentiera produkterna. Det finns trots allt hus i samma kategori som erbjuder det och dessutom slänger in ett rejält väderskydd (bättre än D7000).
VIll du ha en 5200 köp den men gnäll inte sen för att den saknar ngt du inte vill betala för.
Team Member
Aktiv medlem
En D800 utan filmfunktion.
En sak som gör två saker är alltid en kompromiss....
spaderE
Aktiv medlem
Givetvis. Jag håller med men anmärkte på felaktigheten att ett extra hjul skulle kosta så mkt vilket det ju inte gör.Vill du ha en 7000 köp då den.
VIll du ha en 5200 köp den men gnäll inte sen för att den saknar ngt du inte vill betala för.
Helmetrock
Aktiv medlem
En D800 utan filmfunktion.
Ja, jag håller med! Jag undrar hur många som egentligen testar den ens?
Det hade ju varit mycket vettigare med en D800 och en D800F som kunde filma istället för en E som knappt kan något extra annat än på pixelnivå.