ANNONS
Annons

Nikonönskelista inför 2013

Produkter
(logga in för att koppla)
Tumhjulet kan ju få fungera som det gör på min NEX - d.v.s. att det både går att snurra på och använda som joystick genom att trycka i kanterna av hjulet. Fast joysticken på min D3 funkar rätt bra den också.

Egentligen önskar jag inte ett dyft från Nikon i år, då jag nästan aldrig använder D3:an nu för tiden ...
Hehe, då får du väl skapa en NEX-önskelista för det närmaste året då... :)
Och Olympus, eller?

OK, den flexibilitet som NEX-kamerorna har fått inpetade i sitt tumhjul är en helt annan sak, där har jag inga problem. Tog inte så väldigt lång tid att bli snabb på att hantera detta. För att inte tala om det TriNav-system du har på din NEX-7, det är ju helt unikt. Det saknar min blygsamma lilla NEX-3:a - är mycket avis på dig för det... :)
.

Jag fastnade lite på prylar men jag kom på en sak som skulle göra nuvarande kameror bättre.

User-lägen på D800. Det finns på flera andra Nikonmodeller och man behöver inte ens en ny ratt då man bara scrollar med mode-knappen intryckt. Inte alls omöjligt att införa med en firmwareuppgradering.

Settings bankerna är en rent usel lösning. Och varför begränsa sig till ett par userlägen. Lika bra att låta användaren bestämma dem helt själv och bara numrera så många man skapar.

Wifi

Ny D800 med inbyggt Wifi nätverkskort precis som på D4:an. De tillbehör som finns för är både dyra och klumpiga, sådant här borde ha varit inbyggt från början.

24 mm f/2,8 AF-S med och utan VR

Kompakt 17-35 f/2,8 II utan VR - med magnifika solstjärnor runt f/16 (Hej Canon! :))

16 eller 18 mm DX f/2

Måste ändra mig lite efter att ha funderat lite på den nya verkligheten, med grisigt bra sensorer i småttingarna D3200 och D5200 samt filmning i småbildsformat.

16 mm f/2 DX (högklassig)

23 mm f/2-2,4 DX pancake (Promenadglugg. Pytteliten, prisvärd och lätt, vettig mittskärpa direkt men kan få ha mjuka kanter till f/5,6 sisådär. Ska helst inte bygga längre än greppet på en D3200)

24 mm f/2,8 AF-S

Cine-Nikkor 24, 35, 50 och 85 mm f/2 STM VRIII "Smooth Aperture (SA)"
(högklassiga, steglös bländare på ring för filmning, krämig manuell fokusring, ja de skulle bli asdyra!)

17-35 f/2,8 enligt tidigare inlägg.

---2014---
Nikon C4 och C400
Cine-Nikkor 16-35 f/4 STM VRIII SA (nuvarande 16-35 utgår)
Cine-Nikkor 24-70 f/4 STM VRIII SA
135 mm f/2 AF-S VRIII SA
105 mm f/2 DCII AF-S G

Hoppla. Det blev visst en hel del ;-)

Vi som ständigt trånar efter ett uppdaterat budgettele fick ett "AF-S 800mm f/5,6E FL ED VR" serverat. Sannerligen ett excellent objektiv men det känns som Nikon släppte det i skallen på en fattig fotofantast. Nikon vänder sig tydligen till miljonärer eller välbeställda företag.

Ja, det känns ju onekligen som att om ett 800/5,6 för 160 000 har en marknad så har ett stabiliserat 300/4 och ett 400/5,6 iallafall en liten aning större marknad...

Cine-Nikkor 24, 35, 50 och 85 mm f/2 STM VRIII "Smooth Aperture (SA)"
(högklassiga, steglös bländare på ring för filmning, krämig manuell fokusring, ja de skulle bli asdyra!)

Visserligen modifierade Zeiss istället för Nikon - men i princip mitt i prick:
http://nikonrumors.com/2013/02/06/n...lenses-with-nikon-f-mount-by-lockcircle.aspx/

Lämnar en alldeles lagom liten lucka nedåt mellan segmenten, som Nikon skulle kunna mjölka i princip enbart genom att förse sina gamla manuella AIs-designer med klicklös bländarring.

85:a med VR men...

Flipskärm även på vädertätade hus (olympus kan...). Har ni inte använt flipskärm gör det inte, ni kommer inte vilja gå tillbaks. En skärm har även touch år 2013...

VR inbyggt i huset. Alla hus. Varför kan Sony och Olympus men inte Nikon/Canon? Tänk vad många gamla gluggar det finns att använda till Nikon om man skulle ha en hygglig VR inbyggd.

Flipskärm skällde alla Nikonister på när andra tillverkare började med det. Det var onödigt tjafs som skulle gå sönder om man bara tittade på dem. Nu helt plötsligt finns det vissa som bytt sida...

Vad sedan gäller antiskak så har Sony/Olympus/Pentax valt en annan väg än CaNikon (vilket historiskt beror på ett arv från filmtiden) VR i huset på Nikon? Njae knappast. Man tjänar för mycket på att sälja VR per objektiv. Och så länge kunderna är villiga att betala... Dessutom vore det ju en enorm prestigeförlust för Nikon eftersom man under alla år envist hävdat att den bästa lösningen är antiskak i objektiven

Det finns nog fler anledningar än så, jag gissar att tex AF påverkas i viss grad vilket CaNikonanvändarna i de högre klasserna inte är beredda att tumma på.

Varför då? Yupiterus inlägg hör DEFINITIVT hemma i denna tråd.

Han talar ju om vad han önskar av Nikon:

1) Utvinklingsbar skärm (inte bara på någon enstaka instegsmodell).

2) Stabilisering i kamerahuset, så att alla objektiv blir stabiliserade. I detta ligger att man även får ALLA de ljusstarkaste objektiven stabiliserade. Den vanligaste anledningen till att man köper sådana är ju för att ge möjlighet att få användbara bilder även vid dåligt ljus, och det är ju under dessa förhållanden som man har som ALLRA MEST användnng av något antiskaksystem! Då är det inte så roligt med system som inte klarar detta (vilket som bekant inga objektivstabiliserade system gör). Har man ett objektiv med max bländare på t.ex. 1:1,4, och som i denna sitatuion ger en exponeringstid av ex. 1/4 sekund, så får man med ett stabiliserat hus som ger, säj, 3 stegs skakreducering, så kan man fota med 1/30 sek istället. Då kan man plötsligt få en massa användbara bilder. Saknar kameran ifråga antiskak, så måste man montera på ett 1:0,5 objektiv för att kunna använda 1/30 sek exponeringstid. Ett sådant objektiv skulle väga "ett ton", kosta som en bil och naturligtvis ge MYCKET sämre bildkvalitet än ett 1:1,4 objektiv.

Det är i sådana situationer som ens kompisar med vissa kamerasystem packar ihop och går hem, medan de med andra system fortsätter att fota. Och man har inte den minsta nytta av att objektivstabiliserade 500 mm supertelen (påstås) kunna ge upp till 5 stegs förbättring (nyttan där förefaller mig vara tämligen begränsad - det torde vara få som klarar att använda sådana objektiv utan stativ ändå).

Björn talar om VARFÖR han önskar dessa båda funktioner i kommande Nikon-modeller, och han motiverar också anledningarna till varför han anser sannolikheten låg för att Nikon i brådrasket kommer att uppfylla hans önskemål i dessa avseenden.

Ifall nu det (förhoppningsvis osannolika) kommer att hända, att någon moderator raderar eller flyttar bort hans inlägg, som du önskar, så skriver jag i detta inlägg att även jag önskar (bl.a.) detta av Nikon. Och jag har varit MYCKET noga med att inte nämna några andra kameramärken än Nikon, för att inte riskera att även mitt inlägg avlägsnas.
.

En proffsvariant av nikon 1-serien med aps-c sensor. Bajonetten rymmer en lätt.. Annars skulle jag vara nöjd med en Nikon J4 med sonys "1 20mp sensor. Dock så får den inte vara överprissatt som hela 1-systemet varit hela tiden vid introduktion av nya modeller.

Hade uppenbarligen tankarna på helt annat håll när jag skrev detta, så jag formulerade min tanke alldeles fel. Bra att du påpekade detta.

Återkommer med (förhoppningsvis) rätt tanke om en stund, när jag är klar med det jag sysslade med samtidigt...
.

Gör nu inte detta till en antiskakdiskussion - sådana finns det tillräckligt av ändå. Däremot är det förstås inget fel i att önska allt möjligt (och omöjligt) ;)

Önskar ett hus i stil med d800 där man kan ställa ner upplösningen även för RAW-bilder och med WB-spotmätning.

Precis. Det var så jag menade - men inte skrev. Tack Per för ditt föredömligt korta förtydligande - själv hade jag säkerligen blivit mycket mera långrandig. :)

OK - önskemål i samband med utvinklingsbar skärm (som är extremt svårt att vara utan när man har vant sig) är förstås att man i detta liveview-läge får snabb PDAF. Det går ju bevisligen.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar