Varför då? Yupiterus inlägg hör DEFINITIVT hemma i denna tråd.
Han talar ju om vad han önskar av Nikon:
1) Utvinklingsbar skärm (inte bara på någon enstaka instegsmodell).
2) Stabilisering i kamerahuset, så att alla objektiv blir stabiliserade. I detta ligger att man även får ALLA de ljusstarkaste objektiven stabiliserade. Den vanligaste anledningen till att man köper sådana är ju för att ge möjlighet att få användbara bilder även vid dåligt ljus, och det är ju under dessa förhållanden som man har som ALLRA MEST användnng av något antiskaksystem! Då är det inte så roligt med system som inte klarar detta (vilket som bekant inga objektivstabiliserade system gör). Har man ett objektiv med max bländare på t.ex. 1:1,4, och som i denna sitatuion ger en exponeringstid av ex. 1/4 sekund, så får man med ett stabiliserat hus som ger, säj, 3 stegs skakreducering, så kan man fota med 1/30 sek istället. Då kan man plötsligt få en massa användbara bilder. Saknar kameran ifråga antiskak, så måste man montera på ett 1:0,5 objektiv för att kunna använda 1/30 sek exponeringstid. Ett sådant objektiv skulle väga "ett ton", kosta som en bil och naturligtvis ge MYCKET sämre bildkvalitet än ett 1:1,4 objektiv.
Det är i sådana situationer som ens kompisar med vissa kamerasystem packar ihop och går hem, medan de med andra system fortsätter att fota. Och man har inte den minsta nytta av att objektivstabiliserade 500 mm supertelen (påstås) kunna ge upp till 5 stegs förbättring (nyttan där förefaller mig vara tämligen begränsad - det torde vara få som klarar att använda sådana objektiv utan stativ ändå).
Björn talar om VARFÖR han önskar dessa båda funktioner i kommande Nikon-modeller, och han motiverar också anledningarna till varför han anser sannolikheten låg för att Nikon i brådrasket kommer att uppfylla hans önskemål i dessa avseenden.
Ifall nu det (förhoppningsvis osannolika) kommer att hända, att någon moderator raderar eller flyttar bort hans inlägg, som du önskar, så skriver jag i detta inlägg att även jag önskar (bl.a.) detta av Nikon. Och jag har varit MYCKET noga med att inte nämna några andra kameramärken än Nikon, för att inte riskera att även mitt inlägg avlägsnas.
.