Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor AF 85mm f/1.8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

peckaw

Medlem
Hejsan

Jag är helt ny det här med forum hoppas att jag har gjort rätt :)

Jag har en fråga nån kan kanske hjälpa mig.
jag är helt nybörjare när det gäller digitalsymstemkamera jag har en Nikon D50.
Jag är lite sugen på en glugg till denna kamera jag ska mest ta kort på våra barn mm
jag tycker om att ta porträtt så jag fick ett tips ett bra optik

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_85_18/index.htm

Denna är det snälla hjälp mig är detta ett bra optik? som sagt jag är riktig nybörjare på detta :) tack på förhand

/Pecka
 
Nikons 85/1.8 D är mycket riktigt en superglugg. Men som porträttobjektiv och enda objektiv så tycker jag det känns lite fel.

Jag skulle råda dig att skaffa 50/1.8D, billigt och superskarpt. Eller också den sk kitgluggen 18-70 AF-S.

Edit: Varmt välkommen till forumet.
 
Ja, visst är det en fantastisk glugg, jag har en ljusstarkare variant av samma glugg (1,4) men till funktionen är objektiven i det närmaste identiska. Som föregående skribent säger så är det kanske ett litet speciellt objektiv med ett relativt begränsat användningsområde. Men det är inte helt fel, själv använder jag mellanformatets motsvarighet, 150 mm väldigt mycket, men räkna med att det kan ta litet tid att vänja sig vid gluggen.
Us
 
Såg att Peter har kitgluggen redan.
Jag köpte en sigma 18-50/2,8 ungefär samtidigt som d70an införskaffades förra våren, hade sen tidigare ett 24/2,8D. Köpte för nån månad sen ett 50/1,4D Sen dess har avänt zoomen endast ett fåtal gånger. Fasta optiken ger SÅ mycket bättre skärpa, snabbare och mer exakt AF, så mycket roligare att jobba med.

/Mats
 
Hej Peter

Med porträtt brukar menas ett utsnitt med huvudet centralt.
På det avstånd som ger bäst perspektiv på flertalet ansikten (relation öron/näsa och bäst huvudform) brukar 18-28 graders diagonal bildvinkel passa bäst, vilka ges av 85-135mm för småbildsformatet.
Men din kamera har mindre "format", där dessa bildvinklar ges av kortare brännvidder.
Man talar om "förlängningsfaktorer" för dessa censorer som sitter i digitala systemkameror, 1,5 i ditt fall.
För att få rätt brännvidd ska man dela 85(135) med 1,5 vilket ger 57(90)mm.
Du kan alltså använda en "normal" på 50mm även om den är lite kort.
Bättre är då en normal på 55mm vilka inte är vanliga idag (fanns på 60-70-talen).
En 85mm blir perfekt med ett snävt utsnitt eller för ett ansikte som inte riskerar att bli för "platt".

Göran
 
Håller till fullo med. Glöm bara inte bort "arbetsavstånd". Med 85mm får man backa ganska långt för att få med en hel person. Eftersom 50/1.8D-gluggen dessutom är så billig borde du köpa den också ifall du inköper 85mm-gluggen.

Har själv både 50/1.4 D och 85/1.8 och det är inte alltför ofta som 85an sitter monterad. Trots detta anser jag den som en superglugg som jag aldrig vill avvara.

En annan variant än att köpa Nikkor 85/1.8 är att köpa Tamron SP 90/2.8 Di Macro. Detta om man gillar makrofotografering förståss. Denna glugg är mycket fin även som porträttglugg men kan dock inte ge riktigt samma korta skärpedjup som 85/1.8.

Välkommen här på Fotosidan och
Lycka till i objektivträsket.

/AnWi
 
Hej Peter

Vet inte hur du fotograferar men mina barn sitter aldrig still. 85an (analogt) använder jag mycket sällan till barn. Mest vid fikabordet eller bilder med planerat avstånd, när man vet om att de är kvar.

Mest använder jag 17-35 inomhus och 35-70 eller 80-200 utomhus när jag plåtar barn.

Studion, som är liten, går det inte använda 85an. Däremot skulle man kunna använda ANders förslag med 90 macro för nära bilder. Tror att det är mer användbart.

Har du en 18-70 så tror jag att det räcker långt till rörliga barnbilder.
JAG hade i första hand valt ngt i stil med 12-24.

Det enda som jag ser som en anledning till en nyanskaffning av fast optik är om du vill sudda ut bakgrunden mer med större bländaröppning.
I så fall hade JAG valt en fast runt 30mm.

Och har du inte en bra blixt redan nu, så påverkar en bra blixt bilderna mer än ett nytt objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.