Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som har Windows 8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så om kinesiska Volvo skulle komma med en ny bilmodell som bara kostade 99000 kronor och snabbt sålde en miljon exemplar, men motorerna på samtliga bilar skar efter ett halvår, så skulle du inte kalla det ett fiasko eftersom det "avgörande måste väl ända vara försäljningen"?

Förstår inte alls liknelsen. Windows 8 skär väl inte? Personligen gillar jag det inte men nog fungerar det väl som det är tänkt? Jag skulle snarare jämföra det med när Chris Bangle (stavning?) designade om hela BMW:s modellflora. Det var inte alla som gillade de kantiga dragen och idag är man tillbaka i de lite mer konservativa linjerna. Jag tror vi kommer få se samma med Windows 8, man kommer att göra en del justeringar för att göra "alla" nöjda.

Referensen i diskussionen var till en artikel där diverse analytiker uttalade sig kritiskt och jag uppfattade det som om du ansåg att deras uppfattning var "sanningen" när det gäller huruvida Windows 8 är en framgång eller inte.

Jag hävdar fortfarande att försäljningssiffror är viktigare än analytikers tyckande. Håller du inte med om det?

Ungefär som när det släpps en ny hollywood-film. Filmrecensenterna kanske sågar den men det som filmbolaget sannolikt är mest intresserat av är hur mycket pengar den drar in.

Om vi utgår ifrån att du delar min åsikt att försäljning är viktigare än recensioner så återstår att bedöma huruvida siffrorna för Windows 8 är ett fiasko eller inte. Jag tror ingen av oss besitter kunskap av de verkliga intäktssiffrorna och huruvida det är bra eller dåliga men att kalla det för katastrof och fiasko känns kanske lite väl starka ord.

Personligen ser jag gärna att det säljer dåligt - det kanske ökar chansen för att man gör de förändringar som jag tycker är önskvärda! ;)

Nja, Parallellen med Hollywood produktionen håller nog inte hela vägen är jag rädd.

Köper jag en ny dator idag följer Windows 8 med, vare sig jag vill det eller inte.En mycket stor del av försäljningssiffrorna beror på det. Nu pekar flera maskintillverkare och analytiker på att minskningen av PC försäljningen kan bero på att användarna röstar med fötterna och skaffar plattor med IOS eller Android.

Nja, Parallellen med Hollywood produktionen håller nog inte hela vägen är jag rädd.

Köper jag en ny dator idag följer Windows 8 med, vare sig jag vill det eller inte.En mycket stor del av försäljningssiffrorna beror på det. Nu pekar flera maskintillverkare och analytiker på att minskningen av PC försäljningen kan bero på att användarna röstar med fötterna och skaffar plattor med IOS eller Android.

Nästan alla operativsystem följer med grunkor som du köper, det är samma sak med iOS och Android.

Sedan är det nu så att dom flesta väljer datorer med Windows och telefoner och tablets med Android. 85% i Windowsfallet och 75% i Androidfallet.

Det är dom försäljningssiffrorna som vissa tillverkare försöker undanförklara deras dåliga produkter med som är helt uppåt väggarna, man skalar bort allt med touchscreen från PC-försäljningen och lägger bara på plattorna på tabletförsäljningen. Vilket lämnar en stor del av laptops och all-in-ones helt utanför statistiken.

/Karl

Självklart är det olika produkter. Det min jämförelse gällde var att det är också produkter som gärna recenseras av massa "experter". Jag tror dock att det flesta filmbolag hellre tar dåliga recensioner men bra intäkter än tvärtom. Det samma tror jag gäller programvaruföretag - och många andra företag som drivs kommersiellt.

på jobbet byter vi nu till Win 7 inte Win 8

Hej
Jag har XP- och win 7. Nästa fasta dator kommer ja se till att få win 7. Då vi på jobbet byter vi nu till Win 7 inte Win 8. Så om datasekerheten inte kan uppfyllas med Win 8 så kommer jag inte använda den.

Såvitt jag vet har ingen kritiserat säkerheten i Windows 8. Det en del ogillar är gränssnittet, men det går att bli av med redan nu och kommer förmodligen att revideras i höstens uppgradering.

Hej
Jag har XP- och win 7. Nästa fasta dator kommer ja se till att få win 7. Då vi på jobbet byter vi nu till Win 7 inte Win 8. Så om datasekerheten inte kan uppfyllas med Win 8 så kommer jag inte använda den.

Företag är nästan alltid otroligt konservativa när det kommer till operativsystem. Anledningen till att företag byter nu är oftast att supporten tar slut på XP snart. Hade inte supporten tagit slut på XP nu hade nog många hängt kvar med XP, inte för att XP är bättre utan mer för att det kostar att byta.

Hade det varit för säkerheten hade alla bytt bort XP för 8 så fort 8an kom ut.

/Karl

Fast nu signaleras ju omklippning av produkten.

Ja, förhoppningsvis lyssnar Microsoft till kritiken som framförs - konstigt vore väl annars.

Den här sidodiskussionen handlade dock om huruvida Win8 var ett gigantiskt fiasko - som tidningsartikeln ville ge sken av - eller inte. Det faktum att man gör förändringar i produkten är väl inte det samma som att ursprunget är fiasko?

Som kanske framgår av mina tidigare inlägg i den här tråden är jag absolut ingen vän av det nya gränssnittet i Windows 8. Tvärtom är jag mycket kritiskt och har framför det flera gånger.

Däremot tycker jag man skall vara försiktig med att ta till överord när man beskriver dess kommersiella framgång eller brist på dito.

Windows 8 är säkert.

Hej

Hej!

Jag har börjat använda Windows 8 på min jobbpc och eftersom det inte funnits en kompatibel version av managementkonsollen för Kasperskys virusskydd som fungerar med windows 8 klienter så kör jag även det inbyggda virusskyddet. När man läser på litet om det inbyggda skyddet verkar det inte så tokigt, Microsoft köpte ju upp ett antivirusföretag efter att de hade släppt Vista och insett att det var svårt att få tag på ett bra antivirusprogram vid lanseringen av nya operativ. Säkerhetstänket i Windows 8 är mycket bättre än i tidigare versioner, virusskyddet är fö den fjärde processen som laddas in i minnet vid systemstarten så Windows är skyddat mycket tidigare än om du kör Kasperskys eller något annat tredjepartsskydd vilka körs som tjänster. Om du använder internet Explorer när du surfar integreras virusskyddet med surfningen och viss sk "sandboxing" sker som ytterligare skyddar datorn (men som jag misstänker kan gör att en del "rena" sidor kommer att få problem att visas, vi får se).

Det enda jag tycker är tråkigt med detta är att jag som själv gillar Crome som webbläsare inte får det fulla Windows-skyddet då det endast integrerar i deras egen webbläsare (tack Microsoft, Not!). Av den här anledningen kan man i bland se tester av virusskydd där man surfat med t ex Chrome eller Firefox och fått ett sämre malwareskydd jämfört med andra tredjepartsprogram.
Säkerheten är mycket god vid körning av sk "appar" eftersom de körs likadant som i t ex iOS, dvs de körs sandboxade i sitt eget minne. Priset man betalar för den tryggheten är att det tydligen är svårt att ha appar som pratar med varandra eller delar på data. Detta gör att jag inte tror på att det kommer arbetsprogram som Office i app-versioner. Vill man köra dessa får man nog vackert gå in i skrivbordsläge.

Många tycker att det är svårt att nå inställngar och kontrollpanelen etc, det fattar jag inte eftersom man bara högerklickar längst ner i vänstra hörnet för att få en snabbmeny där man kommer åt allt. Det går mycket snabbare än i Windows 7.

Jag erkänner dock att trots att jag inte hade några direkta problem med startskärmen så ville jag att datorn skulle starta direkt in i skrivbordsläge som Windows 7. Därför köpte jag Start8 som fungerar brilljant.

http://www.stardock.com/products/start8/

Stardock har även ett program som gör apparna körbara i fönster i skrivbordsmiljön vilket gör att man slipper använda Modern UI alls om man inte vill. Många kanske tycker det är bakåtsträvande men jag hade gärna sett dessa funktioner inbyggda i Windows 8 från början för oss med desktopmaskiner.

http://www.stardock.com/products/modernmix/

PS. Själv kör jag Mac med OSX Mountain Lion hemma men jag gillar Windows 8 också. DS :)

Ja, förhoppningsvis lyssnar Microsoft till kritiken som framförs - konstigt vore väl annars.
...

Det var väl du som tidigare i tråden påpekade att försäljningen var viktigare än recensioner. De ändringar som tycks vara på gång verkar för mig vara ganska entydiga tecken på att man just reagerar på recensionerna och inte verkar så helt nöjda med försäljningen - vad nu det beror på.

Det var väl du som tidigare i tråden påpekade att försäljningen var viktigare än recensioner. De ändringar som tycks vara på gång verkar för mig vara ganska entydiga tecken på att man just reagerar på recensionerna och inte verkar så helt nöjda med försäljningen - vad nu det beror på.

Jag förstår inte vart du vill komma.

Självklart reagerar man på recensioner, användarnas rapporter mm. Det gör väl alla företag? Produktutveckling kallas det.

Jag tror inte MS är "nöjda" med försäljningen, de vill säkert sälja ännu mer. Vilket företag vill inte det?

Det jag vänder mig mot är att man tar ett antal experters uttalande som grund för att i en artikel beskriva ett produkt som ett fiasko.

Ngn som har förslag på ställe där man ösa sin ilska över Win8.
Charm Bar- sicket namn på ngt sådant.
Går ej att få bort på Asusen jag köpt. Är i behov a ngt lugnande!!!!!

Classic inlagt direct men men tar inte bort Charm Bar på Asus. C B kommer upp vid svep med en finger från höger till vänster på Synaptecs musplatta.
Hittar inte Synaptecs-filerna för en script-korrigering.
Win8 appversioner suger nåt otroligt!! Microsoft har tappat fotfästet rejält tycker jag.

Att ASUS skickar med en dålig musdrivrutin kan du knappast klandra Windows 8 för, har man en liten touchpad kan det vara lite irriterande. På en större är det trevligt.

Antingen uppgraderar du synopticsdrivrutinen till modell senaste, då kan du klicka bort det vid musinställningarna. Surfa in till Synoptics och hämta.

Vill du inte det är det registerhackning som gäller.
http://www.intowindows.com/how-to-enable-or-disable-touchpad-gestures-in-windows-8/

/Karl

Kan tänka mig att skylla vad som helst på MS men det ligger lite i vad du säger om deras inblandning i Asus.
På Win-maskinen har jag haft XP tills nu, kan ju förklara frustrationen vid byte till W8.
Väntar annars på att Ubuntu skall bli helt allenarådande. Suveränt lättarbetat!

Kan tänka mig att skylla vad som helst på MS men det ligger lite i vad du säger om deras inblandning i Asus.
På Win-maskinen har jag haft XP tills nu, kan ju förklara frustrationen vid byte till W8.
Väntar annars på att Ubuntu skall bli helt allenarådande. Suveränt lättarbetat!

Min sista Ubuntuinstallationen blev ersatt av Mint förra veckan. Ubuntu fungerar otroligt kasst med virtualbox och har faktiskt det sämsta GUIet jag någonsin stött på. Tycker man om det Ubuntu gjort dom senaste åren förstår jag att man tycker illa om Windows 8.

/Karl

MS försök till inlåsning är det jag vänder mig mot. Kommer att slå ut dom om det fortsätter.
Annars finns det hur mycket invändningar som helst mot alla OS-konstruktioner.
Har man tid och ork är det 1 maskin till varje applikation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar